Pernilla Ericsson Harper Collins nordic jag ska hitta dig vardagspuls Bild: Ola Axman

”Så använder jag träning för att skriva böcker”

Författaren Pernilla Ericson om sitt bästa skrivknep

Vill du också förverkliga drömmen om att skriva en bok, men kör fast redan på första sidan? Författaren Pernilla Ericson, aktuell med thrillern ”Jag ska hitta dig”, avslöjar hur motion har blivit hennes hemliga vapen för att få jobbet gjort.

Publicerad 2017-05-02 | Berättat för Peder Nääs Sundemyr

”Den vanligaste frågan jag får sedan jag släppte min första bok är ’HUR klarar du att jobba heltid och skriva böcker samtidigt? Hur kan du behålla fokus efter en lång arbetsdag?’ Jag är journalist och redaktör, och det är klart att det tar emot att sätta sig ner kvällar och helger med det jätteprojekt som det är att skriva böcker, men jag har hittat en metod som gör det lättare. Jag ska berätta.

Jag är ganska rastlös som person, jag gillar omväxling i mitt arbete. Och ett bokprojekt kräver timme ut och timme in av koncentrerat arbete framför datorn, med en och samma text. I det läget är det lätt att blicken dansar in på sociala medier istället, att jag tappar känslan för det jag håller på med. Så jag började ge mig ut och springa precis innan ett långt skrivpass. Bränna av åtta–tio kilometer, ta en snabb dusch och sedan sätta igång att skriva. Då var rastlösheten plötsligt spårlöst borta, det fanns ett skönt lugn i kroppen och kapitlen fullkomligt dansade fram på skärmen.

Överläkaren: Därför blir du kreativ av träning

Slipper prestationsångest

När jag började kombinera skrivandet med motion så övervann jag också en annan fiende på köpet: prestationsångesten. Låt oss vara ärliga, att skriva en bok innebär minst lika mycket kamp med de inre demonerna som med själva manusbygget. När du har gjort din research – i mitt fall var det allt från att intervjua en kampsportsexpert, en före detta yrkeskriminell, en hacker och en polis till att lära mig om ansiktsigenkänning och läsa på om likmaskar – så är det bara du och det tomma pappret. Du och dataskärmen. Du måste brotta ner den där inre rösten som säger ”Ska folk verkligen vilja läsa det här?! Är det bra nog?”.

Det finns en klassisk bild av Den store författaren, med en rödvinskaraff intill pappershögen. Inte sällan behövdes nog vinet för att just döva prestationsångesten… En klick tvivel är bra, det gör dig ännu mer noggrann. En ocean av tvivel däremot, det är ett enormt hinder som kan få dig att ge upp och logga ut. Du blir ditt eget bokprojekts värsta fiende.

Ellen springer varje dag – men högst 20 minuter åt gången

Men när jag tränade hårt precis före skrivpasset motverkade jag effektivt den känslan genom att fullkomligt duscha kroppen i endorfiner. Du vet, det är lyckohormonet som kroppen belönar oss med när vi använder våra kroppar till det de är avsedda för: att vara i rörelse. Jag satte mig framför skärmen alldeles ”löparhög” och fullkomligt fokuserad och närvarande. Och den där rörelsehungern i kroppen kunde jag överföra på min huvudkaraktär, polisen Liv Kaspi, vars andra hem är kampsportsgymmet.

Fungerar för så mycket annat

Lediga dagar, när jag hade tid att skriva 8–10 timmar i sträck, så tog jag pauser och tränade ruffie med en kompis. Det är brottningsinfluerad träning som verkligen får det att bränna i musklerna. Sedan satte jag mig, alldeles lugn inombords, och skrev min kapitelskörd för dagen.

Det här är ruffie – träningsformen som väcker kämpaglöden

Det är en underbar metod för att få jobbet gjort. Testa! Och det här är inte bara ett smart knep om du vill göra verklighet av romandrömmarna i sommar. Det funkar även om du har ett stort jobbprojekt som ska skrivas, eller om du pluggar i timtal inför en tenta. Träna före långsittningen, eller ta träningspauser. Det är ett underbart sätt att hjälpa dig själv att lyckas.”

Om Pernilla Ericson

Ålder: 37.
Familj: ”Stor och bullrig.”
Gör: Journalist och författare.
Aktuell: Med thrillern ”Jag ska hitta dig”, uppföljaren till ”Spåren vi lämnar efter oss”.