Forskare varnar för att hälla i sig stora mängder vatten när du inte känner dig törstig. Bild: Johnér

Forskare: Drick inte för mycket när du tränar

Hur många gånger kissar du på en dag?

Vatten är förstås bra för dig, och särskilt viktigt är det att dricka mycket när man tränar för att undvika uttorkning. Men det kan bli för mycket av det goda. Nu kommer forskarna med ett råd som kan låta självklart för vissa: drick när du är törstig!

Publicerad 2015-07-09 | Senast ändrad 2017-03-06 | Vardagspuls

Har du hört talas om åttaglasregeln? Det vill säga regeln som säger att du ska hälla i dig åtta normalstora glas vatten varje dag, oavsett om du känner dig törstig eller inte.
Visst är det viktigt att hålla kroppen fuktig, och särskilt när man tränar, men det betyder inte att man ska sluta lyssna på sin kropp. Om du känner att du måste tvinga i dig vatten och det tar emot när du dricker kan det vara ett tecken på att du faktiskt inte behöver mer vätska. Nu varnar forskare för att vattenhetsen kan gå för långt.

Lyssna på din kropp

Stavros Kavouras, doktor som studerar just uttorkning vid University of Arkansas, menar att fasta regler som åttaglasregeln är onödiga – och i värsta fall kan de vara skadliga. Det viktigaste är att man lyssnar på sin egen kropp.
– Den sortens fasta regler är utdaterade. Beroende på din aktivitetsnivå, diet, ålder och  klimatet där du bor kan du behöva mer eller mindre än de där åtta glasen, säger Stavros Kavouras.
Den typ av extremt vattenintag som elitidrottare ibland ägnar sig åt kan för vardagsmotionärer föra med sig risk för yrsel, illamående och svullnad i kroppen. I värsta fall kan hjärnan svullna upp vilket kan leda till döden, men då krävs väldigt stora mängder vatten i förhållande till den egna kroppstorleken.

Räkna toalettbesöken

Så hur vet man att man dricker tillräckligt, när det skiljer sig från individ till individ hur mycket man ska dricka?
Nummer ett: Räkna hur många gånger du går på toaletten för att kissa varje dag. Enligt en studie gjord av Stavros Kavouras forskningsgrupp går de flesta som har rätt vätskenivå i kroppen på toaletten runt fem gånger per dag. Så om du kissar fem gånger per dag kan du se det som en indikation på att du dricker tillräckligt mycket – men inte heller för mycket.
Nummer två: Titta på färgen på din urin. Om den liknar färgen på lemonad eller är ljusare än så tyder det på att du fått i dig tillräckligt mycket vätska.
Nummer tre: Det  enklaste rådet av dem alla – drick när du känner dig törstig. Undantag kan vara vid aktivitet som leder till kraftiga svettningar, som träning i extrem värme. Då är det viktigt att förekomma törstkänslorna och dricka innan man känner att man måste eftersom kroppen kan ha svårt att hänga med i de ovanliga förhållandena.

Källor: The Independent, Prevention