tjejer Bild: Johnér

Så gör du din egen träningsresa

Träningsexperten: ”Gör ett schema innan ni åker”

Träningsresor i all ära. Men för den som inte har möjlighet att lägga flera tusenlappar på en vecka utomlands för att träna finns det massor av härliga budgetalternativ. Vår träningsexpert Leila Söderholm tipsar.

Publicerad 2015-10-09 | Senast ändrad 2017-01-18 | Vardagspuls

MER: Vad kostar det att springa ett lopp utomlands?

På senare år har träningsresorna ökat explosionsartat. De tar en allt större del av marknanden hos de stora charterbolagen och det poppar upp allt fler bolag som specialiserar sig på just semesterträning.

Men det är inte nödvändigt att sälla sig till de arrangerade resorna eller att ens åka utomlands. Dra ihop tjejgänget, gör egna träningscheman och åk ut på landet en helg eller en vecka. Här ger Leila Söderholm sina bästa tips och träningscheman.

1. Om ni åker till medelhavsområdet: Bo i närheten av berg och vandra på de många vandringsleder som finns. Det är både jobbigt, otroligt vackert och en unik upplevelse.

2. Gillar ni inte vandring? Hyr cyklar i närområdet och gör en rutt på tre timmar varje dag som ni ska utforska. Garanterat roligt, bra för formen och mysigt!

Gör ett schema innan ni åker och bestäm vad ni ska göra varje dag (se exempel i faktaruta nedan).

Träna varje morgon. Välj 4 olika övningar och gör 10 av varje om och om igen tills tiden är slut.

Bra övningar:

Benböj

Triceps

Utfall

Upphopp

Armhävningar

Tips: Välj hotell med gym och pool. Gör ett litet Triathlon varje dag där du simmar en viss tid och springer en viss tid. Finns det cyklar på gymmet så cyklar du en viss tid. Det kan vara 10 min – 10 min  – 10 min varje dag. Det ger en enormt bra effekt.

Leilas träningschema

Benböj mot bänk

Måndag: 200 benböj

Tisdag: 75 armhävningar

Onsdag: 100 situps och totalt 5 minuter i plankan (vila när du blir trött)

Torsdag: Löpning

Fredag: 200 utfall

Lördag:  Simning 40 minuter

Söndag: 100 upphopp

Håll dig till ditt schema och se till att du gör allt!