Häng för dina axlars skull Bild: Moa Lexandersson

Häng för dina axlars skull

PT-Leila om en enkel övning som gör stor nytta

Vardagspuls träningsexpert Leila Söderholm har haft problem med axlarna hela livet. En övning som hon har upptäckt hjälper är att hänga i ett par minuter varje dag. Prova själv!

Publicerad 2016-11-07 | Senast ändrad 2017-06-27 | Leila Söderholm

Jag har i hela mitt liv, haft ont i mina axlar. Jag kan hålla det ganska bra i schack genom att träna alla små muskler kring mina axlar och skulderblad. Genom att ta pauser och hålla axlarna i rörelse så mycket som möjligt, så blir det stor skillnad. Mitt problem är att jag har framåtroterade axlar, vilket jag jobbar konstant med att förbättra. Som för alla andra så gör perioder av stress axel och nackhälsan värre och då är det ännu viktigare att ta hand om dessa områden.

Sen en tid tillbaka har jag jobbat med mitt dagliga ”häng” i min vardagsrutin. Jag försöker att hänga en stund varje dag, ingen prestation, ingen träning utan endast min lilla stund för mig själv där jag hänger och andas in och ut långsamt samtidigt som jag försöker räkna sekunderna. Min hjärna skriker och vill inte riktigt att jag ska hänga där, mina händer som är ovana att hålla hela kroppsvikten pratar också med mig och vill att jag ska släppa men jag har bestämt mig att jag ska hänga minst 2 minuter varje dag. Det behöver inte vara i följd, ibland delar jag upp det i två tillfällen men ibland blir det t o m fyra. Huvudsaken är att jag gör mina två minuter per dag.

”Hela ryggen känns rörligare”

Det som är enormt härligt är att det fungerar, mina axlar och hela ryggen känns rörligare och de vanliga problemen jag kan känna är inte alls lika framträdande längre. Det har blivit min lilla paus som jag tar när jag sitter och jobbar. Jag använder mig av en balk i taket som jag når via en stol och där hänger jag. I början kändes det rejält i händerna men det blir bättre för varje gång. Det går att hänga i ringar, i klätterställningar, gungställningar, utskjutande lister, dörrkarmar och chinsräcken som kläms fast i dörröppningar. Allt vi kan hitta som håller vår kroppsvikt är till för en hängstund.

Ido Portal som är en förebild med sin Movement Culture har lagt ut flera utmaningar som innebär att vi ska lära oss att hänga mer och också träna hängande. Det finns oändliga fördelar med att hänga. Skulderbladen, armbågarna, vrister, hand/fingrar och ryggmusklerna påverkas positivt av att hängandet, kan du dessutom jobba med att slappna av i kroppen och djupandas samtidigt som du hänger så får du in en mental paus.

Läs mer om Hängande övningar på Ido Portal!

Ha ett härligt häng!

Leila