10 bra sätt att träna i snökaoset Bild: Erika Sjöö

Hillevi Wahl: 10 bra sätt att träna i snökaoset

Trotsa vädrets makter och ta till vara på all den härliga snön som har fallit! Vardagspuls hälsoinspiratör Hillevi Wahl visar vägen.

Publicerad 2016-11-10 | Senast ändrad 2017-03-07 | Hillevi Wahl

Oj, vad mycket snö vi har fått! I går skrev tidningarna att vi har har slagit ett 111 år gammalt snörekord i Stockholm. Det säger en hel del. Och kaos har det blivit. Med inställda bussar, stängda skolor och annat besvärligt.

Men vet ni vad jag ser, när jag är ute och pulsar i snön och spanar? Jag ser massor av människor som tränar! Och det på de mest väntade, härliga sätt. Här är mina 10 skönaste träningsfavoriter i snökaoset just nu:

  1. Skotta snö. Otroligt bra träning. Och vilken god gärning för alla gamla som är lite sköra i kroppen. För att inte tala om vad tacksamma föräldrar med barnvagnar blir. Var lite rädd om ryggen bara. Så ni inte åker på ett ryggskott. Min kompis, naprapaten, får in rätt många snöskottare när snön faller.
  2. Putta på stillastående bilar. Helst när föraren är med. Och ber om hjälp. Jag älskar själv att knuffa igång bilar som kört fast. Man får så himla mycket kärlek. Och blir full i skratt. Win-win-win.
  3. Hoppa svikthopp för att hålla värmen. I väntan på den där bussen eller tunnelbanan som är försenad – eller kanske aldrig kommer. Svikthopp är en gammal klassiker som dessutom ger oss en chans att hoppa i en så kallad ”powerpose” som får hjärnan att känna sig starkare.
  4. Promenera och pulsa genom snön. Världens bästa träning. Så tufft att Sixten Jernberg en gång körde det som vinterträning – och det funkade ju. Han tog bland annat 4 OS-guld i längdskidor.
  5. Ta skidorna till jobbet! Apropå Sixten Jernberg. De som kom fram lättast och snabbast i Stockholm i går är var faktiskt de som åkte skidor. I långrock och mössa. Vackert, stiligt och smart!
  6. Ta ungarna i pulkan. I brist på skidor är pulkan det ultimata just nu. Om man vill dra hem varor eller ungar. Tungt och kanonbra träning. När vi tränar militärträning med Nordic Military Training drar vi däck efter oss. En pulka med ett barn eller femton liter mjölk funkar lika bra.
  7. Passa på att åka pulka nerför backen själv! När du ändå råkar ha den ute. Det finns få grejer som är så roligt som att åka pulka. På vägen upp sedan, får du fantastisk backträning. Det bygger starka lår.
  8. Lek med hunden i snön. Ojojoj, vad de tycker att det är roligt. Min egen springer spaniel hoppar rakt upp och ner i snön och letar grejer. Lyckligare jyckar får man leta efter. Sedan får man ett extra träningspass när man ska få av alla snöbollar från pälsen när man kommer in.
  9. Spring! Jo, det går. Sätt på ett par icebugs-skor och bara kör. De har inbyggda broddar och funkar kanonbra. Fötterna, benen, knäna och låren – och lungorna! – får kanonbra träning.
  10. Lyft barn och barnvagnar över snövallar. Gå en extra omväg för att hjälpa en gammal människa med matkassarna eller över gatan. Hjälp varandra! Det mår vi alla så mycket bättre av. Och vi får hela tiden träning på köpet. Härligt!