Hillevi Wahl med medalj Bild: Hillevi Wahl

Hillevis bästa sista-minuten-tips inför loppet!

Glöm inte det här!

Hösten är högsäsong för flera lopp: Tjejmilen, Midnattsloppet och en hel del andra. Oavsett om du springer för första gången eller kör ditt hundrade kan den här listan från Hillevi Wahl vara till stor användning!

Publicerad 2017-08-18 | Hillevi Wahl

Ska du springa lopp i helgen? Då finns det vissa saker du måste tänka på. Här är mina bästa tips inför loppet:

1. Spring in skorna. Spring aldrig, aldrig, aldrig lopp i nya skor. Du måste ha sprungit in dojjorna ett tag. Annars kan du få värsta blåsorna och såren.

2. Välj rätt strumpor. Ha gärna strumpor med skaft. Då slipper du få ner skräp i strumporna.

3. Var inte rädd för att frysa! Ha inte för mycket kläder på dig. Du ska frysa lite vid start, du kommer snart bli varm, jag lovar.

4. Vantar är bäst! Brukar du frysa om händerna, ta med ett par tunna vantar som du kan stoppa undan när du fått upp värmen.

5. Glöm inte vattnet! Ha med dig egen vätska, gärna i en löparväst. Med resorb sport. Bästa grejen. (Så slipper jag få migrän efter tuffa lopp).

6. Ladda! Se till att du har laddat löparklockan. En urladdad klocka kan dra ner humöret på vilken löpare som helst.

7. Musik peppar dig! Preppa mobilen med bästa låtlistan. Ladda mobilen. (Av samma anledning som punkt 6.)

8. Ha gärna med en kompis. Delad glädje är dubbel glädje.

9. Drick vatten innan! Vätska upp dygnet före loppet. Inte några excentriska mängder. Drick dig otörstig. Och helst på vanligt, härligt vatten. Skippa alkoholen.

10. Peppa kroppen! Var glad för den kropp du har just i dag. Jämför den inte med hur den brukar vara. Eller borde vara. Klappa på den, peppa den, jobba med den. Heja kroppen, heja dig! Nu är det bara att tuta och köra!