Hillevi Wahl har även pushat sin man Gunnar till att börja träna.

Hillevis kom igång tips för dig och din partner

Hela chatten med Hillevi Wahl

Hon har sprungit 50 lopp – på ett år. Vardagspuls bloggare Hillevi Wahl gick från otränad till träningsberoende. Och har dessutom fått igång hela sin familj och inte minst sin man som även han börjat löpträna. Här är hela chatten från måndagens program om hur kom-igång-tips för dig och din partner.

Publicerad 2015-09-14 | Vardagspuls

Vardagspuls: I kvällens chatt fokuserar vi på hur man man kicka igång sig själv och även få igång sin partner eller kompis. Hillevi Wahl, 50, som aldrig tränade tidigare har i år lyckats med målet – 50 lopp på ett år.
Ställ din fråga till Hillevi och tipsa oss gärna här om hur du får igång din partner och hur ni tränar tillsammans!

14:23, 14 September 2015

Monica: Mitt bästa tips är att fokusera på att man klarar det! Vilken uppgift man än ger sig in på på. Det handlar om rätt inställning. Min man och jag springer två gånger i veckan tillsammans. Vi vill ha ett nytt träningstips! Vilken träning skulle du kunna tipsa om?

Hillevi Wahl: Våga testa lite nya grejer tillsammans. Gärna något oväntat. Dans, militärträning eller varför inte yoga. Det är roligt att hitta nya sidor hos varandra, kanske misslyckas i början, kunna skratta tillsammans och sedan lyckas. Det är lättare att våga när man är två. De flesta träningsarrangörerna erbjuder gratis prova-på-pass. Så det behöver inte ens bli dyrt.

17:14, 14 September 2015

Madde: Hillewi, hade du som mål att springa 50 lopp på ett år? eller var det bara något som hände? Hur tänkte du?

Hillevi Wahl: Haha. Jag tror inte man råkar springa femtio lopp på ett år, det krävdes rätt mycket logistik och planering. Så här var det: När jag fyllde 49 insåg jag att jag rätt snart skulle tvingas ha ett 50-årskalas och fick lite kalasångest. Det finns så många måsten kring det där och jag är så himla dålig på kalas. Men förra sommaren var jag ute och gick på Roslagsleden och tyckte att det var rätt fantastiskt att min kropp bara kunde gå och springa och skutta i skogen mil efter mil. "Det kan jag fira!" tänkte jag. För det kom från hjärtat. Och då föddes idén om att fira min femtioårsdag genom att springa 50 lopp på ett år. Det kändes som en briljant idé just då, men jag har tvivlat många gånger på vägen. Inte förrän jag sprang i mål på Midnattsloppet som var mitt femtionde och sista lopp så var jag riktigt säker på om jag skulle klara det.

17:21, 14 September 2015

Mia, Vardagspuls: Hur har ni blivit pushade att komma igång eller har ni lyckats att pusha någon annan, partner eller vän? Tipsa gärna!

18:04, 14 September 2015

C: Hej! Jag undrar vart dina snygga skor kommer ifrån?��

Vardagspuls: Hej, kika in #dagensoutfit på Vardagspuls Instagramkonto. Mias skor kommer från Footlight sweden.

18:09, 14 September 2015

C: Hej! Jag undrar vart dina snygga skor kommer ifrån?��

Mia, Vardagspuls: Hej! V ad kul att du gillar dem! Våra kläder hittar du på vardagspuls instagram! Kram

18:09, 14 September 2015

Barbro: Hej! Att träna ihop med min partner är otänkbart. Jag gör helst saker själv för det passar mig bäst. Han gör sitt. Tusen tack för bra program.

18:11, 14 September 2015

Karin: Vad hette loppet du skulle köra med din man där man skulle ta så många kontroller som möjligt?

Hillevi Wahl: Aim Challenge vid Lindvallen utanför Sälen.

18:17, 14 September 2015

Emma: Hej Hillevi, jag älskar att promenare, men min man vill aldrig följa med, hur ska jag få honom att vilja följa med ut på promenad eller powerwalk?

Hillevi Wahl: Ni kanske kan använda tiden till att prata om mysiga äventyr ni drömmer om, eller ta med er matsäck och sticka ut på ett längre äventyr. Variation och överraskningar tror jag mycket på. Det ska vara lustfyllt. Hör med honom vad som skulle kunna locka honom, möts halvvägs och beröm och peppa mycket.

18:19, 14 September 2015

Cathrine: Hej! Har sedan barnsben träna ihop med min tvillingsyster.. ibland har hon varit mer puschig än jag och sedan tvärtom.. Har dock aldrig behövt morot som att tävla, bara känslan att vilja ha en fungerande kropp både vad gäller styrka och kondition har räckt.. Har aldrig haft ett längre uppehåll än några veckor på över 25 år.. I år 2015 har vi påbörjat En Svensk Klassiker - har bara Lidingö loppet kvar. DET ABSOLUT ROLIGASTE JAG GJORT :) - vi är tre tjejer som gör det. Nu är vi taggade och siktar på IRONMAN 2017.. (Jag är 46 år men känner mig i storform) tränar simning, styrka, löpning, -cykel och skidor blev det mer av pga Klassikern.. För mig är det även NATUREN som drar.. måste ut och rensa tankarna och få lite måbra för själen förutom kroppen.. Med vänlig hälsning, Cathrine

18:20, 14 September 2015

Maria: Hej! Jag tyckte det lät spännande med multisport loppet. Vad heter loppet och vart går tävlingen?

Hillevi Wahl: Aim Challenge vid Lindvallen utanför Sälen. Det gäller att använda hjärnan och ta så många kontroller som möjligt på sex timmar. Det finns olika svårighetsgrader på kontrollerna, en del är lättare att ta än andra. Man tävlar i par och måste ha med sig cykel. Det är egentligen de enda kraven.

18:21, 14 September 2015

Johanna: Hej! Vad va det för lopp uppe i fjällen som du pratade om? Att man har 6h på sig att klara så många utav 60 "stationer". Lät riktigt kul och spännande! :)

Hillevi Wahl: Aim Challenge heter det. Går i augusti i Lindvallen. Du kan gå in på deras hemsida och läsa mer och se filmer från loppet.

18:22, 14 September 2015

Ulla: Vad hette loppet du och din man skulle köra där man skulle ta så många kontroller som möjligt?

Hillevi Wahl: Aim Challenge i Lindvallen.

18:23, 14 September 2015

Matilda: Hej! Såg ert inspirerande inslag i Vardagspuls! Blev lite nyfiken om multiloppet. vart hittar jag mer info om det? Skulle vilja göra det med min syster som älskar och träna.

Hillevi Wahl: Vad roligt! Vilken härlig grej att göra med sin syster. Det är ett fint sätt att komma nära varandra. Och roligt! Man kan ju träna med sin syster, man, partner eller barn. Multisportloppet heter Aim Challenge i Lindvallen. Stort lycka till!

18:26, 14 September 2015

Elise : Hej! Jag tränar väldigt mycket själv ibland hänger min mamma med men motivationen hos henne är inte på topp. Jag skulle vilja träna mer tillsammans med henne och undrar om du har något/några bra tips på saker vi skulle kunna starta med och ha något mål som ex springa ett lopp?

Hillevi Wahl: Hej Elise. Vad fint att du är så mån om din mamma. Ett lagom svårt lopp tror jag är en bra utmaning att börja med. Kanske något festligt lopp som inte är så prestationsinriktat. Som Vårruset eller Tjejmilen eller något annat lopp med välfyllda goodiebags. Jag tror mycket på goodiebags. Mer belöningar åt alla!

18:28, 14 September 2015

Amanda: Jag och min pojkvän har gjort en poänglista där vi kan samla poäng genom att träna på olika sätt. Den som efter 3 månader samlat mest poäng får ett pris av den andra som ska vara någonting vi gör tillsammans, t ex bjuda ut på middag på restaurang eller bjuda på en spa-dag! Man blir motiverad att träna och samla poäng för att inte förlora! Efter dessa 3 månder kommer vi nog fortsätta på samma sätt!

18:30, 14 September 2015

Sanna: Jag springer ganska mycket - säkert 3-4 ggr i veckan men jag orkar aldrig längre än 5 kilometer. Hur orkar du springa så många mil på en gång??!!

Hillevi Wahl: Hej Sanna. Vad fantastisk du är som springer så ofta. Springer du så ofta så tror jag att begränsningen sitter i huvudet, inte i kroppen. Då får du lura hjärnan lite. Hitta en ny miljö att springa i, gärna med många kringelikrokar så du måste använda hjärnan för att hitta rätt. Och hitta en runda med mycket nytt att titta på, mycket godis för ögonen, då kommer du att ha så roligt att du inte märker att du har sprungit längre än fem kilometer. Öka bara lite grand i taget, kanske en halv kilometer eller en kilometer. Eller slå av på takten och tillåt dig själv att springa långsammare ett tag om du vill springa längre.

18:32, 14 September 2015

jonas Karlsson från kalix: Hej först vill jag bara säga att jag super glad att detta program hoppas jag att ni kommer fortsätta för jag följer erat vardags puls jämt ni är toppen allihopa jag och min sambo vi har alltid stöttat varandra jämt det super bra om man pushar varandra och att man alltid ställer upp jämt för varandra det är a och o livet blir mycket roligare om man delar träningen tillsammans hälsningar Jonas jag tycker erat program smittar av sig på alla

18:33, 14 September 2015

Johanna : Hej !! Tack för en otroligt bra inspiration o grattis till dina 50 lopp! Vad hette fjällloppet med olika stationer du utmana din ma med? Lät

Hillevi Wahl: Hej Johanna. Tack för grattis och glada tillrop. Loppet heter Aim Challenge och springs och cyklas och klättras i Lindvallen.

18:35, 14 September 2015

Lulebo på Mjölkudden : Hej! Tycker att promenera är bäst för då får man vara ute i friska luften känns nästan som det blivit status att säga att man går på gym vad tycker du? Mången tack för ett bra program Vardagspuls.

Hillevi Wahl: Hej. Promenera är toppen. Man behöver inte alls springa. Och du har helt rätt i att det här med träning har blivit en statuspryl. Men oavsett det så mår man så himla bra av att träna. Jag har ju inte tränat någonting innan jag fyllde 45, så jag blev glatt förvånad över hur lycklig och snäll man blir av att träna. Men det gäller att hitta någonting man trivs med. Och tycker är kul. Gladfaktorn är viktig. Att vara ute i naturen är trösterikt och lugnande. Så bara människor hittar ut i naturen så är jag glad.

18:39, 14 September 2015

Helena a: Vad hette loppet ni skulle vara med i tänkte det lät kul och en utmaning för mig som just fått en pacemaker

Hillevi Wahl: Hej Helena. Först måste du såklart kolla med din doktor att det är okej, men det antar jag att du har gjort. Och man kan köra loppet helt på sin egen nivå, en del kontroller kan man ta ganska enkelt. Loppet heter Aim Challenge och körs i Lindvallen. Lycka till.

18:42, 14 September 2015

Vardagspuls: Tack för era tips och frågor! Nu stänger vi kvällens chatt.

18:48, 14 September 2015

Resultat direkt!

Bild: Johnér

Det här händer i kroppen när du börjar träna

MOTION & TRÄNING När du börjar träna, för första gången eller efter ett uppehåll, tar det inte lång tid innan du får effekt. Tvärtom påverkas din kropp direkt på flera sätt. Vi har listat några av de skönaste.

Det fungerar verkligen!

Bild: Pressbild, Lidingöloppet

Överläkaren: Det här är bästa träningen mot stress

MOTION & TRÄNING Träningen är ett av våra mest effektiva verktyg mot stress. En av de som upptäckt det är stjärnkocken Tommy Myllymäki. Överläkaren Anders Hansen avslöjar vilken träning som är bäst. 

Studie visar

Bild: Johnér

Så stora är hälsovinsterna från Pokémon Go

MOTION & TRÄNING Många har misstänkt det, men först nu är det bevisat: de som spelar Pokémon Go rör på sig mer än innan. Och folkhälsovinsterna ser ut att vara enorma, enligt en amerikansk studie.

Det bästa från Vardagspuls TV

      Följ Vardagspuls bloggare

      Något för din arbetsplats?

      Bild: Johnér

      Nya trenden: gruppträna på lunchen

      MOTION & TRÄNING Har du svårt att få till träningen? En ny studie visar att många inte tränar på grund av tidsbrist eller för att de saknar sällskap. Om du känner igen dig kan den nya träningstrenden vara något för dig.

      Aha!

      Bild: Johnér

      Därför står vågen stilla

      KROPP & HÄLSA Du rör på dig ofta och äter bra mat. Ändå händer det ingenting. Varför?

      Högintensiv träning

      Bild: Moa Alexandersson

      PT-Leila: Träna igenom hela kroppen på bara 10 minuter

      MOTION & TRÄNING Dåligt med tid att träna? Hoppa inte över passet, korta ner det rejält istället! Vardagspuls träningsexpert Leila Söderholm visar hur du kör igenom hela kroppen på bara tio minuter.

      Så här ska du tänka!

      Bild: Gunnar Söderström, Eddie Granlund/Lidingöloppet

      ”Tänk positivt – det avgör om du ska lyckas”

      MOTION & TRÄNING Ska du springa Lidingöloppet eller något annat roligt lopp i helgen? Löparcoachen Gunnar Söderström går igenom de absolut största misstagen du kan göra inför och under ett lopp. Och vad du ska göra istället.

      5 övningar

      Bild: Moa Alexandersson

      PT-Leila: Så tränar du bort din stelhet och ryggsmärta

      MOTION & TRÄNING Skyll inte på åldern! Vardagspuls träningsexpert Leila Söderholm visar fem övningar som verkligen hjälper mot smärta i ländryggen.

      Experten tipsar

      Bild: Johnér och Moa Alexandersson

      Är det farligt att träna om man har träningsvärk?

      MOTION & TRÄNING Personliga tränaren Leila Söderholm ger dig svaren på allt du behöver veta om den där träningsvärken som kan göra så ont.

      Tips och övningar

      Bild: Johnér

      Så tränar du bäst efter din ålder

      MOTION & TRÄNING Beroende på ålder och förutsättningar behöver vi träna på olika sätt. Personliga tränaren Leila Söderholm tipsar om bra träning för dig mellan 15 och 60 plus.

      Träningstips

      Bild: Johnér och ansträngningsastma

      Låt inte din astma hindra dig – så tränar du smart

      MOTION & TRÄNING Andningsproblem när du tränar? Då kan du ha fått ansträngningsastma – och som astmatiker är det extra viktigt att ha bra kondition enligt experten.

      Träningsexperterna tipsar:

      Bild: Johnér

      Kom igång med träningen en gång för alla

      MOTION & TRÄNING Äntligen är det lätt att ge sig ut och träna! Eller? Trots att man planerat det kan det vara svårt att komma igång. Tur då att att det finns massor av inspiration att hämta.

      Springtime-vinnare

      Bild: Privat

      Marina: ”Jag kommer kämpa med sockret hela livet”

      MOTION & TRÄNING Marina Lundmark från Burträsk var en av vinnarna som åkte på träningsresa till Portugal för ett halvår sedan. Tack vare det hittade hon yogan. Men hennes kamp mot sockersuget pågår fortfarande varje dag.

      Felsteg

      Bild: Runkeeper/GIH

      Så fel kan din stegräknare visa

      MOTION & TRÄNING Gått 10 000 steg i dag? Det kan i själva verket innebära att du bara gått 7 000 steg enligt idrottsfysiologen Mikael Mattsson.

      Ny studie

      Bild: Johnér

      Styrketräning gör din hjärna yngre

      MOTION & TRÄNING Att styrketräna under ett års tid kan förynga din hjärna med två år. Det här visar en ny studie där det även framkommer att styrketräning kan förebygga tysta hjärnblödningar.

      PT:n tipsar

      Bild: Johnér

      Bästa löparknepen för dig som vill komma igång

      CHATT & KLIPP Gunnar Söderström, personlig tränare och naprapat, chattade med tittarna om bland annat kolhydratladdning, löparknän och vad man ska tänka på om man börjar löpträna som överviktig.

      20 minuter räcker

      Bild: Leila Söderholm

      Så tränar du effektivt hemma

      MOTION & TRÄNING Svårt att komma igång med träningen? Testa Leilas enkla 20-minutersprogram. Med tre olika svårighetsgrader passar det alla – från nybörjare till mer vältränad.

      Smarta metoden:

      Bild: Johnér Bildbyrå

      Lura dig själv att träna hårdare

      MOTION & TRÄNING Blev det ännu ett pass på gymmet där du inte fick särskilt mycket gjort? Nu har forskare hittat metoden som får dig att orka ta i utan att du själv tänker på det.

      Det var bättre förr

      Bild: SVT

      6 klipp som bevisar att träning var roligare förr

      MOTION & TRÄNING Säg bara "kniiiip" och många av oss får någonting nostalgisk i blicken. För visst var träningen roligare förr? Vardagspuls har samlat några gamla godbitar – från kontorsgympa till 80-talsaerobics.

      Knep & knåp

      Bild: TT

      Så håller du träningskläderna fräscha längre

      MOTION & TRÄNING Känns träningskläderna sura och ofräscha trots att du tvättat dem flera gånger? Var snäll mot dina kläder så håller längre och du slipper köpa nytt. 

      Bild: Johnér Bildbyrå

      Maxa förbränningen med lite sköna dansmoves

      MOTION & TRÄNING Dans är superbra träning som även lyfter humöret. Här är listan på alla härliga skäl att dra till närmaste dansgolv och släppa loss.

      Ta det lugnt

      Bild: Vardagspuls

      7 lata sätt att bränna fett

      KROPP & HÄLSA Hård träning i all ära, men du behöver faktiskt inte ta ut dig helt för att träna i vardagen. Vardagspuls har samlat de bästa sätten att stärka kroppen som du kan göra till en del av din vanliga vardagslunk.

      Träna med hunden

      Bild: Thomas Melen

      Så lägger du upp din träning med en fyrfota kompis

      MOTION & TRÄNING Människans bästa vän – och en fyrfoting som kan motivera dig i toppform. Löpcoachen Thomas Melén berättar vad som gäller för olika hundraser.

      Vardagsträning

      Bild: Leila Söderholm

      Så tränar du effektivt – med en helt vanlig handduk

      BLOGG Med en helt vanlig handduk kan du träna lika bra som på gymmet. Vardagspuls träningsexpert Leila Söderholm visar flera effektiva övningar.

      Vardagsmotion

      Bild: Johnér

      Så påverkas din kropp av en kort promenad – 30 minuter räcker

      MOTION & TRÄNING Ta tillbaka den viktiga vardagsmotionen. Få in i ryggmärgen att ta en promenad. En kort sväng om dagen höjer vardagspulsen mer än ingen alls – och ger många hälsovinster.