träning och alkohol Bild: Johnér

Är det bra att träna om man är bakfull?

Vardagspuls reder ut

Omkring 40 procent avstår från att träna dagen efter att de druckit. Helt i onödan enligt experten.
– Är man fullt frisk är det bättre att träna än att avstå, säger Örjan Ekblom, idrottsforskare på GIH.

Publicerad 2016-01-22 | Senast ändrad 2017-01-18 | Vardagspuls

Myterna kring alkohol och träning är många. Konditionen påverkas av alkoholen och musklerna bryts ner istället för upp. Eller? Hur är det egentligen? Är det dumt att träna dagen efter några glas för mycket. Systembolaget har låtit marknadsundersökningsföretaget TSN-Sifo fråga drygt 1 200 personer om kunskaperna om och hur de kombinerar alkohol och träning. Det visade sig att av dem har över hälften, 54 procent, ett specifikt mål med sin träning. Men många har dåliga kunskaper om kopplingen mellan alkohol och träning. 40 procent av de tillfrågade väljer att skippa träningen dagen efter de druckit då det finns en föreställning om att det snarare bryter ner kroppen än bygger upp den om man tränar bakis. Men kunskapsluckorna är stora enligt Örjan Ekblom som är lektor inom fysiskt aktivitet och hälsa vid Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH, i Stockholm. Han har varit med och tagit fram en stor sammanställning av forskning på området.
– En del är väldigt kategoriska och säger "nej, mitt intresse är att må bra och träna, så jag dricker inte". Och det är väl alla tiders, men det behöver inte vara så att varken prestation eller hälsa påverkas av ett lågt alkoholbruk, säger Örjan Ekblom, till nyhetsbyrån TT.

Kondition bättre än styrketräning

Han menar att viss typ av träning fungerar alldeles utmärkt även dagen efter att du druckit.
– Att sticka ut och jogga, åka skidor eller promenera, det påverkas inte negativt av att man har druckit alkohol dagen innan. Är man frisk behöver man inte oroa sig, säger han men poängterar att det finns vissa sporter som kräver viss precision och koncentration som man bör undvika.
– Idrotter som kräver snabbt beslutsfattande och kraftutveckling, som att spela innebandy, där riskerar man att skada sig själv eller andra. Även om jag nyktrat till så har kroppen både i periferin och i hjärnan inte samma funktion som om den inte hade blivit förgiftad dagen innan.

Och när det kommer till styrketräning så dämpar alkoholen effekten av muskelbygget. Men att avstå helt är ofta sämre för hälsan anser Örjan Ekblom.
– Är man i övrigt fullt frisk behöver man inte oroa sig.

Siffror från undersökningen 

  • 54 procent av de tillfrågade i studien har mål med sin träning.
  • 55 procent avstår inte alkohol trots kommande träningspass.
  • 40 procent väljer att ställa in träningen när de är dagen efter.
  • 23 procent vet inte hur alkohol påverkar effekten av träning.

Här hittar du fler artiklar om bakfylla

 

Sant och falskt om träning och alkohol

  1. Kondition och uthållighet påverkas av alkohol: Falskt. Inte av måttlig alkoholkonsumtion.
  2. Alkohol försämrar förmågan att bygga muskler dagen efter: Sant. Flera dagars drickande sänker den förmågan med uppåt 75 procent.
  3. Det är bättre att avstå träning dagen efter en blöt kväll: Falskt: Det är ändå bättre att träna, både kondition och styrka, än att avstå. Men undvik sporter som kräver precision, reaktion, koordination och skärpa som exempelvis innebandy och fotboll då dessa kan öka skaderisken.

 Källa: GIH