Bild: Privat

Grattis, Hillevi, 50 lopp avklarade: ”Jag tror jag kommer stortjuta”

”Att springa är som att vara kär”

Vardagspuls bloggare Hillevi Wahl som fyllt 50 år i somras bestämde sig för att springa även 50 lopp i år. Och i helgen körde hon sitt 50:e lopp när Midnattsloppet i Stockholm gick av stapeln.

Publicerad 2015-08-13 | Vardagspuls

Hon har inspirerat tusentals till att börja motionera det senaste året. Författaren och Vardagspuls bloggare Hillevi Wahl kom på den galna – eller kanske helt briljanta – idén att springa 50 lopp på ett år. Sagt och gjort. På lördag springer 50-åriga Hillevi sitt 50:e lopp för i år – Midnattsloppet i Stockholm.
– Det känns helt makalöst! Det är nästan så man inte tror att det är sant, att jag fixade alla lopp!

Först och främst – hur kom du på idén?
– Jag är så dålig på kalas, och när jag fyllde 49 tänkte jag "usch, tänk om ingen kommer". Och när jag gick Roslagsleden så insåg jag att jag kan ju gå hur långt som helst, och jag ville fira att min kropp faktiskt håller trots att jag snart är 50. Och då kom jag på att jag ska springa 50 lopp i år. Jag har varit i bland annat Frankrike, Portugal och Riksgränsen. Det kortaste loppet har varit runt 2 kilometer och det längsta runt 4 mil.  Sammanlagt har jag nog sprungit runt 40 mil.
– Det har varit helt magiskt. Det har gått som på räls hela året. Varje gång jag sätter på mig skorna händer det massa roliga grejer. Jag kommer fortsätta, det är nästan så jag är beroende, jag måste ha flera lopp i veckan. Det är som att vara kär när man springer. Man kommer ihåg exakt hur det kändes vid varje gathörn där man sprang förbi när man sen går förbi där senare.

Vad har varit den största utmaningen det här året?
– Vintern, för den är lite knepig. Jag älskar att vara utomhus men på vintern har det känts lite blött. Men man får försöka ändra inställning. Och det är alltid de tre första kilometrarna som känns jobbiga, men sen blir det bra.

Har du klarat dig från skador?
– Ja, jag är förvånad över att det gått så bra att springa, jag har inte fått ont någonstans förutom någon blåsa på en tå. Jag tror det är för att jag inte gått ut så hårt utan mest sprungit  lopp som varit mellan 5 kilometer och en mil. Jag har blivit starkare det här året! Och jag har fått fantastiska rumpmuskler!

Hur har du förberett dig inför loppen?
– Jag har inte förberett mig nästan något. Om man springer många lopp som jag gör så måste inte varje lopp bli helt perfekt utan det avdramatiseras. Jag vet vilka kläder jag trivs att springa i, och jag har min löparväst som är bra att stoppa i grejer i, och jag har mina skor som jag gillar att springa i. 

Vad har du för tips till de som vill komma igång?
– Bestäm dig för en siffra. Exempelvis tio lopp om året, eller att springa två gånger i veckan. Så att det finns ett konkret mål. Och träna med kompisar, det blir både tryggare och trevligare. Gör träningen till rutin.

Hur är känslan inför det sista loppet nu på lördag?
– Det är nästan så man inte tror att det är sant, att jag fixade alla lopp. Helt makalöst!. Det är nästan så man får nypa sig i armen. Jag tror jag kommer stortjuta när jag kommer i mål. Det känns magiskt och roligt, jag är så himla stolt över mig själv. För jag är ingen träningsmänniska. Jag har levt med en självbild i 45 år att jag är en klumpeduns och så visar det sig att jag kan springa i franska Pyrenéerna. Och jag märker hur många som blivit inspirerade, min man som väger över 100 kilo har börjat springa.

Hur kommer du ladda på lördag?
– Jag kommer äta en rejäl frukost men inte så mycket till lunch och middag. Det kommer nog bli mest protein, mycket ägg. Och så mycket vatten såklart.

Vad kommer bli den största utmaningen under Midnattsloppet?
– Att hitta fram till scenen där jag ska prata, ha, ha. Och att det är på natten, jag har aldrig sprungit ett stadslopp mitt i natten. Då kommer jag egentligen vara trött och har gått in i min midnattsdvala.

Och hur ska du fira när du kommer i mål?
– Jag vill nog bara sova, det kommer ju vara mitt i natten. Möjligtvis att vi öppnar den där champagneflaskan.

Vad har du fått för reaktioner på att du ska springa 50 lopp?
– Alltså, alla verkar känna till det här, jättemånga som kommer fram på stan och som följer mig på Instagram. Och det är många som satt upp egna mål och många kompisar som börjar springa lopp. Jättehäftigt. Jag blir så glad för varje människa som kommer igång och som fattar att det inte bara är vältrimmade 26-åringar som springer. Man kan se ut precis som jag och springa 50 lopp.

Här är loppen som Hillevi sprungit i år

Följ Hillevi på Instagram med hashtags #50lopp och #vardagspuls

Läs Hillevis blogg

Bild:

Det här är Hillevi

Namn: Hillevi Wahl, författare, inspiratör, talare och hälsoguru
Familj: Maken Gunnar, barnen Elliot 11, Movitz 9 och Lykke 5
Ålder: 49 och ett halvt
Bor: Fredhäll, Stockholm 
Gör till vardags: Skriver, tränar och skrattar, enligt mina barn.

Följ Hillevi i sociala medier:
Instagram: instagram.com/hilleviwahl/
Facebook: https://www.facebook.com/hillevi 
Twitter: https://twitter.com/hilleviwahl

Lisa Beskow

Bild: Privat

5 smarta tips – så orkar du träna efter jobbet

MOTION & TRÄNING Det kan vara svårt att hitta orken till att träna efter en arbetsdag. Men det finns knep att ta till. Lisa Beskow, hårt arbetande mamma och träningsentusiast, delar med sig av sina bästa.

Det fungerar verkligen!

Bild: Pressbild, Lidingöloppet

Överläkaren: Det här är bästa träningen mot stress

MOTION & TRÄNING Träningen är ett av våra mest effektiva verktyg mot stress. En av de som upptäckt det är stjärnkocken Tommy Myllymäki. Överläkaren Anders Hansen avslöjar vilken träning som är bäst. 

Studie visar

Bild: Johnér

Så stora är hälsovinsterna från Pokémon Go

MOTION & TRÄNING Många har misstänkt det, men först nu är det bevisat: de som spelar Pokémon Go rör på sig mer än innan. Och folkhälsovinsterna ser ut att vara enorma, enligt en amerikansk studie.

Det bästa från Vardagspuls TV

      Följ Vardagspuls bloggare

      Något för din arbetsplats?

      Bild: Johnér

      Nya trenden: gruppträna på lunchen

      MOTION & TRÄNING Har du svårt att få till träningen? En ny studie visar att många inte tränar på grund av tidsbrist eller för att de saknar sällskap. Om du känner igen dig kan den nya träningstrenden vara något för dig.

      Aha!

      Bild: Johnér

      Därför står vågen stilla

      KROPP & HÄLSA Du rör på dig ofta och äter bra mat. Ändå händer det ingenting. Varför?

      Högintensiv träning

      Bild: Moa Alexandersson

      PT-Leila: Träna igenom hela kroppen på bara 10 minuter

      MOTION & TRÄNING Dåligt med tid att träna? Hoppa inte över passet, korta ner det rejält istället! Vardagspuls träningsexpert Leila Söderholm visar hur du kör igenom hela kroppen på bara tio minuter.

      Så här ska du tänka!

      Bild: Gunnar Söderström, Eddie Granlund/Lidingöloppet

      ”Tänk positivt – det avgör om du ska lyckas”

      MOTION & TRÄNING Ska du springa Lidingöloppet eller något annat roligt lopp i helgen? Löparcoachen Gunnar Söderström går igenom de absolut största misstagen du kan göra inför och under ett lopp. Och vad du ska göra istället.

      5 övningar

      Bild: Moa Alexandersson

      PT-Leila: Så tränar du bort din stelhet och ryggsmärta

      MOTION & TRÄNING Skyll inte på åldern! Vardagspuls träningsexpert Leila Söderholm visar fem övningar som verkligen hjälper mot smärta i ländryggen.

      Experten tipsar

      Bild: Johnér och Moa Alexandersson

      Är det farligt att träna om man har träningsvärk?

      MOTION & TRÄNING Personliga tränaren Leila Söderholm ger dig svaren på allt du behöver veta om den där träningsvärken som kan göra så ont.

      Tips och övningar

      Bild: Johnér

      Så tränar du bäst efter din ålder

      MOTION & TRÄNING Beroende på ålder och förutsättningar behöver vi träna på olika sätt. Personliga tränaren Leila Söderholm tipsar om bra träning för dig mellan 15 och 60 plus.

      Träningstips

      Bild: Johnér och ansträngningsastma

      Låt inte din astma hindra dig – så tränar du smart

      MOTION & TRÄNING Andningsproblem när du tränar? Då kan du ha fått ansträngningsastma – och som astmatiker är det extra viktigt att ha bra kondition enligt experten.

      Träningsexperterna tipsar:

      Bild: Johnér

      Kom igång med träningen en gång för alla

      MOTION & TRÄNING Äntligen är det lätt att ge sig ut och träna! Eller? Trots att man planerat det kan det vara svårt att komma igång. Tur då att att det finns massor av inspiration att hämta.

      Springtime-vinnare

      Bild: Privat

      Marina: ”Jag kommer kämpa med sockret hela livet”

      MOTION & TRÄNING Marina Lundmark från Burträsk var en av vinnarna som åkte på träningsresa till Portugal för ett halvår sedan. Tack vare det hittade hon yogan. Men hennes kamp mot sockersuget pågår fortfarande varje dag.

      Felsteg

      Bild: Runkeeper/GIH

      Så fel kan din stegräknare visa

      MOTION & TRÄNING Gått 10 000 steg i dag? Det kan i själva verket innebära att du bara gått 7 000 steg enligt idrottsfysiologen Mikael Mattsson.

      Ny studie

      Bild: Johnér

      Styrketräning gör din hjärna yngre

      MOTION & TRÄNING Att styrketräna under ett års tid kan förynga din hjärna med två år. Det här visar en ny studie där det även framkommer att styrketräning kan förebygga tysta hjärnblödningar.

      PT:n tipsar

      Bild: Johnér

      Bästa löparknepen för dig som vill komma igång

      CHATT & KLIPP Gunnar Söderström, personlig tränare och naprapat, chattade med tittarna om bland annat kolhydratladdning, löparknän och vad man ska tänka på om man börjar löpträna som överviktig.

      20 minuter räcker

      Bild: Leila Söderholm

      Så tränar du effektivt hemma

      MOTION & TRÄNING Svårt att komma igång med träningen? Testa Leilas enkla 20-minutersprogram. Med tre olika svårighetsgrader passar det alla – från nybörjare till mer vältränad.

      Smarta metoden:

      Bild: Johnér Bildbyrå

      Lura dig själv att träna hårdare

      MOTION & TRÄNING Blev det ännu ett pass på gymmet där du inte fick särskilt mycket gjort? Nu har forskare hittat metoden som får dig att orka ta i utan att du själv tänker på det.

      Det var bättre förr

      Bild: SVT

      6 klipp som bevisar att träning var roligare förr

      MOTION & TRÄNING Säg bara "kniiiip" och många av oss får någonting nostalgisk i blicken. För visst var träningen roligare förr? Vardagspuls har samlat några gamla godbitar – från kontorsgympa till 80-talsaerobics.

      Knep & knåp

      Bild: TT

      Så håller du träningskläderna fräscha längre

      MOTION & TRÄNING Känns träningskläderna sura och ofräscha trots att du tvättat dem flera gånger? Var snäll mot dina kläder så håller längre och du slipper köpa nytt. 

      Bild: Johnér Bildbyrå

      Maxa förbränningen med lite sköna dansmoves

      MOTION & TRÄNING Dans är superbra träning som även lyfter humöret. Här är listan på alla härliga skäl att dra till närmaste dansgolv och släppa loss.

      Ta det lugnt

      Bild: Vardagspuls

      7 lata sätt att bränna fett

      KROPP & HÄLSA Hård träning i all ära, men du behöver faktiskt inte ta ut dig helt för att träna i vardagen. Vardagspuls har samlat de bästa sätten att stärka kroppen som du kan göra till en del av din vanliga vardagslunk.

      Träna med hunden

      Bild: Thomas Melen

      Så lägger du upp din träning med en fyrfota kompis

      MOTION & TRÄNING Människans bästa vän – och en fyrfoting som kan motivera dig i toppform. Löpcoachen Thomas Melén berättar vad som gäller för olika hundraser.

      Vardagsträning

      Bild: Leila Söderholm

      Så tränar du effektivt – med en helt vanlig handduk

      BLOGG Med en helt vanlig handduk kan du träna lika bra som på gymmet. Vardagspuls träningsexpert Leila Söderholm visar flera effektiva övningar.

      Vardagsmotion

      Bild: Johnér

      Så påverkas din kropp av en kort promenad – 30 minuter räcker

      MOTION & TRÄNING Ta tillbaka den viktiga vardagsmotionen. Få in i ryggmärgen att ta en promenad. En kort sväng om dagen höjer vardagspulsen mer än ingen alls – och ger många hälsovinster.