Bild: Hillevi Wahl

Jag har sprungit från Smygehuk till Borlänge

Hillevi Wahls runstreak är i mål – nu har hon sprungit 99 dagar i sträck

Jag har sprungit 99 dagar i sträck. Fatta hur coolt det är. Nittionio – och säkert blir det en hundrade gång i morgon också. För jag har mått så bra av det här lite tokiga experimentet, min runstreak.

Publicerad 2016-10-14 | Hillevi Wahl

Jag har under de här drygt tre månaderna blivit snabbare, smidigare, starkare, uthålligare och andas mycket bättre. Jag är gladare och jämnare i humöret. För första gången i mitt liv känner jag mig dessutom som en löpare.
Ändå har jag insett att det inte är de jobbigaste passen eller de längsta som har varit de viktigaste – utan de där korta långsamma har varit minst lika viktiga. Det är själva regelbundenheten som har gjort störst skillnad.

Reglerna var enkla

För att backa tillbaka: I juli hade jag aldrig sprungit en löprunda i mer än tre dagar i sträck. 
Då tyckte jag att det var superjobbigt att springa tre dagar i rad. En gång i veckan kändes mer lagom, och frågan är väl om jag ens kom upp i det.
Men så fick jag för mig att testa en runstreak. Reglerna var enkla:

  1. Jag måste springa minst en kilometer vid varje tillfälle.
  2. Jag måste byta om till löparkläder. (Det gick liksom inte att springa till bussen och tro att det skulle räknas).
  3. Jag måste springa varje dag.

Det här händer i kroppen när du börjar träna

Jag började i juli. En dag. Två dagar. Tre dagar. Det gick förvånansvärt lätt. Jag trodde det skulle bli jobbigare, slitigare, att kroppen skulle säga ifrån. Men det gjorde den inte. Kanske för att jag tog det så himla lugnt i början. Sprang lite längre ibland, kortare andra dagar. Men nästan alltid minst tre kilometer.
När jag hade sprungit fjorton dagar i sträck, även på stranden i svår motvind nere i Skåne, så började jag tro att det faktiskt skulle hålla hela vägen till 51 dagar, som var mitt första mål. För att fira att jag fyllde 51 år i år.
Men efter femtioen dagar – det är ju bara en och en halv månad – så ville kroppen ha mer, huvudet ville ha mer. Det här var ju kul! Okej, sa jag, jag kör mot 99 i stället! Nittionio kändes som en bra och jämn siffra.

Plötsligt var jag sex kilo lättare

Så jag sprang. Och sprang. Och sprang. Och märkte hur hekto för hekto liksom skalades av lite i taget. Plötsligt var jag sex kilo lättare. Jag märkte också och kanske framför allt att andningen blev så otroligt mycket annorlunda och bättre. Jag, som dragits med ansträngningsastma sedan jag började träna för sex år sedan har aldrig lyckats med det där alla tjatat om, att få ner andningen i magen. Men nu! Tack vare att jag tagit min astmamedicin och tränat varje dag så kom andningen äntligen rätt. Djupa andetag, ner i magen, långt ner, och fler steg på varje andetag. Det var magiskt. Som att bli frälst!

Kroppen fick bestämma – inte klockan

Nu struntade jag helt i klockan. Nu körde jag bara på andningen, jag höll den och lät kroppen bestämma. Och vad händer då? Jo, jag slår personbästa flera gånger i rad. Det är ju helt otroligt.
”Vad stark du är!”, sa mina gamla träningskompisar när de såg mig nu.

”Vad lätt det ser ut när du springer!”
”Du har blivit så snabb!”

Ja. Nu är jag löpstark. Jag – som gick i fyrtiofem år och var helt övertygad om att jag inte kunde springa. Nu har jag sprungit i nittionio dagar i rad. I genomsnitt drygt fem kilometer om dagen. Eller 578 kilometer totalt. Det är som att springa mellan Smygehuk och Borlänge. Och inte en enda skada har jag haft. Inte en enda sjukdag.

Jag har nog aldrig mått bättre

Snarare tvärtom. Jag har nog aldrig mått bättre.
Men vilan då? Frågar många.
Mina vilodagar har varit två-tre kilometers lätt jogg. Det tar en kvart. Det är ungefär som att gå ut med hunden.

Nu är jag klar med min runstreak för den här gången. Men jag släpper inte löpningen. På något sätt ska jag fortsätta hålla regelbundenheten, kanske inte varje dag, men i alla fall nästan. Vem vet, jag kanske hinner från Smygehuk till Treriksröset på ett år. Det är ju trots allt bara 157 mil. Eller fem kilometer per dag. Någon som ska hänga med?

Lisa Beskow

Bild: Privat

5 smarta tips – så orkar du träna efter jobbet

MOTION & TRÄNING Det kan vara svårt att hitta orken till att träna efter en arbetsdag. Men det finns knep att ta till. Lisa Beskow, hårt arbetande mamma och träningsentusiast, delar med sig av sina bästa.

Det fungerar verkligen!

Bild: Pressbild, Lidingöloppet

Överläkaren: Det här är bästa träningen mot stress

MOTION & TRÄNING Träningen är ett av våra mest effektiva verktyg mot stress. En av de som upptäckt det är stjärnkocken Tommy Myllymäki. Överläkaren Anders Hansen avslöjar vilken träning som är bäst. 

Studie visar

Bild: Johnér

Så stora är hälsovinsterna från Pokémon Go

MOTION & TRÄNING Många har misstänkt det, men först nu är det bevisat: de som spelar Pokémon Go rör på sig mer än innan. Och folkhälsovinsterna ser ut att vara enorma, enligt en amerikansk studie.

Det bästa från Vardagspuls TV

      Följ Vardagspuls bloggare

      Något för din arbetsplats?

      Bild: Johnér

      Nya trenden: gruppträna på lunchen

      MOTION & TRÄNING Har du svårt att få till träningen? En ny studie visar att många inte tränar på grund av tidsbrist eller för att de saknar sällskap. Om du känner igen dig kan den nya träningstrenden vara något för dig.

      Aha!

      Bild: Johnér

      Därför står vågen stilla

      KROPP & HÄLSA Du rör på dig ofta och äter bra mat. Ändå händer det ingenting. Varför?

      Högintensiv träning

      Bild: Moa Alexandersson

      PT-Leila: Träna igenom hela kroppen på bara 10 minuter

      MOTION & TRÄNING Dåligt med tid att träna? Hoppa inte över passet, korta ner det rejält istället! Vardagspuls träningsexpert Leila Söderholm visar hur du kör igenom hela kroppen på bara tio minuter.

      Så här ska du tänka!

      Bild: Gunnar Söderström, Eddie Granlund/Lidingöloppet

      ”Tänk positivt – det avgör om du ska lyckas”

      MOTION & TRÄNING Ska du springa Lidingöloppet eller något annat roligt lopp i helgen? Löparcoachen Gunnar Söderström går igenom de absolut största misstagen du kan göra inför och under ett lopp. Och vad du ska göra istället.

      5 övningar

      Bild: Moa Alexandersson

      PT-Leila: Så tränar du bort din stelhet och ryggsmärta

      MOTION & TRÄNING Skyll inte på åldern! Vardagspuls träningsexpert Leila Söderholm visar fem övningar som verkligen hjälper mot smärta i ländryggen.

      Experten tipsar

      Bild: Johnér och Moa Alexandersson

      Är det farligt att träna om man har träningsvärk?

      MOTION & TRÄNING Personliga tränaren Leila Söderholm ger dig svaren på allt du behöver veta om den där träningsvärken som kan göra så ont.

      Tips och övningar

      Bild: Johnér

      Så tränar du bäst efter din ålder

      MOTION & TRÄNING Beroende på ålder och förutsättningar behöver vi träna på olika sätt. Personliga tränaren Leila Söderholm tipsar om bra träning för dig mellan 15 och 60 plus.

      Träningstips

      Bild: Johnér och ansträngningsastma

      Låt inte din astma hindra dig – så tränar du smart

      MOTION & TRÄNING Andningsproblem när du tränar? Då kan du ha fått ansträngningsastma – och som astmatiker är det extra viktigt att ha bra kondition enligt experten.

      Träningsexperterna tipsar:

      Bild: Johnér

      Kom igång med träningen en gång för alla

      MOTION & TRÄNING Äntligen är det lätt att ge sig ut och träna! Eller? Trots att man planerat det kan det vara svårt att komma igång. Tur då att att det finns massor av inspiration att hämta.

      Springtime-vinnare

      Bild: Privat

      Marina: ”Jag kommer kämpa med sockret hela livet”

      MOTION & TRÄNING Marina Lundmark från Burträsk var en av vinnarna som åkte på träningsresa till Portugal för ett halvår sedan. Tack vare det hittade hon yogan. Men hennes kamp mot sockersuget pågår fortfarande varje dag.

      Felsteg

      Bild: Runkeeper/GIH

      Så fel kan din stegräknare visa

      MOTION & TRÄNING Gått 10 000 steg i dag? Det kan i själva verket innebära att du bara gått 7 000 steg enligt idrottsfysiologen Mikael Mattsson.

      Ny studie

      Bild: Johnér

      Styrketräning gör din hjärna yngre

      MOTION & TRÄNING Att styrketräna under ett års tid kan förynga din hjärna med två år. Det här visar en ny studie där det även framkommer att styrketräning kan förebygga tysta hjärnblödningar.

      PT:n tipsar

      Bild: Johnér

      Bästa löparknepen för dig som vill komma igång

      CHATT & KLIPP Gunnar Söderström, personlig tränare och naprapat, chattade med tittarna om bland annat kolhydratladdning, löparknän och vad man ska tänka på om man börjar löpträna som överviktig.

      20 minuter räcker

      Bild: Leila Söderholm

      Så tränar du effektivt hemma

      MOTION & TRÄNING Svårt att komma igång med träningen? Testa Leilas enkla 20-minutersprogram. Med tre olika svårighetsgrader passar det alla – från nybörjare till mer vältränad.

      Smarta metoden:

      Bild: Johnér Bildbyrå

      Lura dig själv att träna hårdare

      MOTION & TRÄNING Blev det ännu ett pass på gymmet där du inte fick särskilt mycket gjort? Nu har forskare hittat metoden som får dig att orka ta i utan att du själv tänker på det.

      Det var bättre förr

      Bild: SVT

      6 klipp som bevisar att träning var roligare förr

      MOTION & TRÄNING Säg bara "kniiiip" och många av oss får någonting nostalgisk i blicken. För visst var träningen roligare förr? Vardagspuls har samlat några gamla godbitar – från kontorsgympa till 80-talsaerobics.

      Knep & knåp

      Bild: TT

      Så håller du träningskläderna fräscha längre

      MOTION & TRÄNING Känns träningskläderna sura och ofräscha trots att du tvättat dem flera gånger? Var snäll mot dina kläder så håller längre och du slipper köpa nytt. 

      Bild: Johnér Bildbyrå

      Maxa förbränningen med lite sköna dansmoves

      MOTION & TRÄNING Dans är superbra träning som även lyfter humöret. Här är listan på alla härliga skäl att dra till närmaste dansgolv och släppa loss.

      Ta det lugnt

      Bild: Vardagspuls

      7 lata sätt att bränna fett

      KROPP & HÄLSA Hård träning i all ära, men du behöver faktiskt inte ta ut dig helt för att träna i vardagen. Vardagspuls har samlat de bästa sätten att stärka kroppen som du kan göra till en del av din vanliga vardagslunk.

      Träna med hunden

      Bild: Thomas Melen

      Så lägger du upp din träning med en fyrfota kompis

      MOTION & TRÄNING Människans bästa vän – och en fyrfoting som kan motivera dig i toppform. Löpcoachen Thomas Melén berättar vad som gäller för olika hundraser.

      Vardagsträning

      Bild: Leila Söderholm

      Så tränar du effektivt – med en helt vanlig handduk

      BLOGG Med en helt vanlig handduk kan du träna lika bra som på gymmet. Vardagspuls träningsexpert Leila Söderholm visar flera effektiva övningar.

      Vardagsmotion

      Bild: Johnér

      Så påverkas din kropp av en kort promenad – 30 minuter räcker

      MOTION & TRÄNING Ta tillbaka den viktiga vardagsmotionen. Få in i ryggmärgen att ta en promenad. En kort sväng om dagen höjer vardagspulsen mer än ingen alls – och ger många hälsovinster.