Kalle Zackari Wahlström i Vardagspuls den 9 oktober.

Så gick jag från lat till träningsprofil

Kom igång med Kalle Zackari Wahlströms 6 tips

Kalle Zackari Wahlström har snabbt blivit en av landets hetaste träningsprofiler. Men han beskriver sig själv som lat när han var yngre.
– Jag har ingen träningsbakgrund, säger han.

Publicerad 2015-10-09 | Senast ändrad 2017-01-18 | Vardagspuls

Kalle Zackari Wahlström har gjort sig känd som en riktig träningsprofil med sin träningsbok, -blogg och en egen tv-serie på SVT. Men det har långt ifrån alltid varit så.

– På gymnasiet och dessförinnan tränade jag ingenting och levde ohälsosamt. Jag rörde på mig så lite som möjligt. På högstadiet var det bara folköl och fest som gällde, säger Kalle Zackari Wahlström till Vardagspuls.

Så hur gjorde han för att gå från en slacker till en uppburen träningsprofil? Vardagspuls listar några av hans bästa tips på hur man kan tänka – så att även du kan ta dig upp ur soffan och komma i form.

1. Börja med något du känner dig bekväm med

”Jag började träna av en slump. Jag var på semester i Malaysia och det var så jäkla varmt. Jag gick runt på hotellet och hittade ett gym där det fanns AC. Jag vågade inte styrketräna, men såg en träningscykel som såg ut som en vanlig cykel. Så jag cyklade en timme och då var det som att min kropp tyckte att det var mysigt. När jag kom hem skaffade jag gymkort.”

2. Motivera dig

”Jag var 20 när jag började och nu är jag 32 och livet har förändrats så mycket på alla plan. Men min självkänsla har förändrats jäkligt mycket. Jag hade mycket ångest för mitt utseende när jag växte upp. Jag var ganska rund och så. En annan grej jag lärt mig är att livet blir mäktigt när man utmanar sig själv fysiskt. Man hamnar i situationer som man inte var i tidigare, när jag jobbade på webbyrå och bara drack öl."

3. Träna för att ta kontroll

”I perioder när jag har stökigt omkring mig och livet är rörigt, då kan träningen göra att jag får ordning på ett sätt. Jag mår bra av att träna och då får jag positiv energi av det till de andra sakerna.”

4. Hitta din grej

”Man får testa sig fram. Det man gillar är väl ofta det man har fallenhet för, vad man brukar vara duktig på. Men man måste testa olika saker för att hitta rätt. Om inte annat så får man tänka att det är resultatet man vill åt. Det är många som skyller på att man inte hinner, men det är skitsnack. Man kan träna i sitt garage eller göra burpies på gräsmattan. Det är ju så pass enkelt att blir du trött – då har du tränat.”

5. Gör det enkelt för dig

”Eftersom jag inte jobbar som PT behöver jag inte att folk tycker det är krångligt. Träning är lätt om man bara vill komma i form. Det går jättebra att göra själv. Min uppgift är att sänka trösklarna kring träning. Det tar lite tid, inga nya kläder och saker, det är bara att göra kroppen trött.”

6. Gör maten till din kompis

”Jag äter vanlig mat: kött, sås, potatis, pizza och tacos. Man ska äta vettigt, inte så mycket godis eller läsk, då är man ju dum i huvudet. Man måste äta med måtta men sådant du vill ha. Gör inte maten till en fiende, gör den till en kompis.”