Se till att utnyttja ditt friskvårdsbidrag om du har något Bild: Mostphotos

Kom ihåg att använda friskvårdsbidraget

PT-Leila om aktiviteterna du kan göra – och inte göra

Vi är snart inne i årets sista månad, december, och då är det för många hög tid att tänka på om de har lagt pengar under året på någon friskvårdsaktivitet som arbetsgivaren kan hjälpa till att betala skriver Vardagspuls träningsexpert Leila Söderholm.

Publicerad 2017-11-20 | Leila Söderholm

I vårt land så finns det något som kallas friskvårdsbidrag och det är lätt att tro att vi har laglig rätt att få tillgång till det. I själva verket är det en möjlighet för arbetsgivaren att erbjuda sina anställda viss motion och friskvård skattefritt. Valet är dock alltid arbetsgivarens. Jag arbetar ihop med ett kunnigt team där vi jobbar mycket mot företag och coachar personal till bättre hälsa. Då stöter vi ofta på hur få det är som faktiskt utnyttjar i många fall ett generöst friskvårdsbidrag.

Enligt en ny undersökning som Viktväktarna beställt av Sifo så väljer så många som 37 procent av de som får friskvårdsbidrag att inte utnyttja det.

Anledningar till outnyttjat bidrag är följande:

  • Saknar motivation 31 procent
  • Vet inte vad jag ska använda det till 21 procent
  • Hinner inte 20 procent
  • Annat 31 procent
  • Vet ej 8 procent

Det här kan du göra med ditt friskvårdsbidrag

En anledning kan vara det lite snåriga regelverket, vissa aktiviteter är okej för att få bidraget, andra inte. Det finns inga bestämda belopp för arbetsgivaren utan det är ganska fritt fram förutom att det ska vara av ”mindre värde”. Ett årskort på ett lokalt gym räknas som mindre värde men det är alltså upp till arbetsgivaren att bestämma summan.

Om beloppet blir för stort så kan det beskattas som lön och viktigt är att förmånen måste erbjudas alla anställda. Vad som är tillåtet att använda friskvårdsbidraget känns inte helt solklart. När reglerna om skattefri motion fanns såg utbudet helt annorlunda ut och de flesta regler finns kvar från starten.

Nedan följer ett urval med aktiviteter som får dras av och liknande träningsformer som inte får dras av, här ser man tydligt att reglerna inte är helt enkla att tyda.

Okej

  • Längdåkning
  • Minigolf
  • Floating
  • Klättring på vägg inomhus
  • Bågskytte
  • Simning
  • Massage
  • Kinesologi
  • Cykling

Inte okej

  • Utförsåkning
  • Golf
  • Spa
  • Bergsklättring utomhus
  • Dart
  • Dykning
  • Sjukgymnastik
  • Naprapati
  • Ridning

Vill du veta mer gå in på www.skatteverket.se

En källa till motion och välmående

Använd ditt friskvårdsbidrag om du har ett. Det är ett suveränt sätt att få motion och bra av. Det går att ladda hem appar som du får dra av och vissa webbkurser som går att använda i mobilen kan också gå bra. Vissa kost, motions- och livsstilskurser går att ta på friskvårdsbidraget. Massage går också bra att dra av. Kolla med din arbetsgivare, de brukar veta var gränsen går. Se friskvårdsbidraget som en kick att komma igång med rörelse.

Lycka till! Kram Leila

Källor: Skatteverket & Viktväktarna

Enkät
Utnyttjar du ditt friskvårdsbidrag?
0%
0%
0%