kondition vs styrka Bild: Johnér

Kondition vs styrketräning

Vad bränner mest fett?

Styrka eller kondition? Vad är egentligen bäst för fettförbränningen? Det är en omtvistad fråga. Men enligt en amerikansk studie visar det sig att det allra effektivaste sättet att bränna fett på är genom konditionsträning. De som enbart tränar styrka riskerar istället att gå upp i vikt.

Publicerad 2016-06-17 | Senast ändrad 2017-01-19 | Vardagspuls

Att kombinera styrka med kondition är naturligtvis det bästa. Du behöver båda delarna för att kunna ha ett långsiktig tränande och bygga upp en stark och pigg kropp. Men när det kommer till att bränna fett så är det konditionsträningen du ska satsa på. 

Enligt en studie som publicerats i The Journal of applied Physiology  där drygt 230 överviktiga personer deltog, stod det klart att den grupp som enbart tränade kondition var den grupp som brände mest fett. Deltagarna i konditionsgruppen tränade cirka 45 minuters aerobic eller annan konditionsträning tre gånger i veckan.

Styrketräningsgruppen gick upp i vikt

I de andra två grupperna tränade man enbart styrka eller kombinerad styrka och kondition. Den grupp som bara tränade styrketräning gick till och med upp i vikt på grund av den ökade muskelmassan (och alltså inte i fettmängd).

Men oavsett fettförbränning eller inte så påpekar forskarna att all typ av träning är bra när det kommer till andra positiva hälsoeffekter så som lägre blodtryck och minskad risk för hjärt-kärlsjukdomar och diabetes. Och det finns också flera studier som visar på hur bra styrketräningen är för att hålla vikten hålla igång ämnesomsättningen.

Så en kombination av de två är naturligtvis det allra bästa!