Låt inte din astma hindra dig från att träna Bild: Johnér

Låt inte ansträngningsastma hindra din träning

"Extra viktigt med bra kondition för astmatiker"

Känner du att du får problem med andningen när du anstränger dig fysiskt? Då kan du ha fått ansträngningsastma. Men tvärtemot vad många kanske tror är det viktigt att hålla igång träningen för att på så vis minska astmabesvären. Här ger vi smarta träningstips för dig som är astmatiker.

Publicerad 2016-05-03 | Senast ändrad 2017-01-18 | Vardagspuls och Vardagspuls

Astma är en kronisk sjukdom som innebär att du har en ökad känslighet i luftrören, orsakad av inflammation. Som ansträngningsastmatiker är du helt enkelt känslig mot just ansträngning, du blir svullen i luftrören, får en ökad slemproduktion och upplever andningsbesvär med pipljud vid fysisk ansträngning.

– Typiska symtom vid ansträngningsastma är att du andas snabbare, ofta med öppen mun. Så här i pollentider kan ansträngningsastman dessutom bli ännu värre för den som är allergisk mot just pollen. Träning under vintertid kan också reta luftrören mer eftersom luften är torrare och kallare då. Ansträngningsastma är därför ett vanligt tillstånd hos längdskidåkare, säger Peter Odebäck, specialist i allmänmedicin och expert på astma.

Träning kan förbättra din astma 

Som astmatiker är det faktiskt extra viktigt att ha bra kondition. Den som tränar regelbundet kan förbättra sin astma eftersom kroppens syreupptagningsförmåga ökar och lungornas funktion stabiliseras. Simning, stavgång, dans, bollsporter och intervallträning är exempel på träning som kan ge mindre besvär medan skidåkning och långdistanslöpning kan ge lite mer besvär med andningen.

– Låt inte din astma hindra dig från att träna och göra sådant du tycker är kul. Känner man att man vill något så är det inte farligt. Vi människor är gjorda för att hålla igång men det är viktigt att vi gör det regelbundet, säger Peter Odebäck.

Värm upp ordentligt

Enligt Peter Odebäck handlar det viktigaste om att värma upp ordentligt inför ett träningspass men också att ta luftrörsvidgande kortison genom inhalator.

– Inför ett träningspass är det väldigt viktigt att värma upp långsamt så att man slipper den irriterande effekten för luftrören. Genom att värma upp kommer man igenom den första fasen. Man kan också ta extra luftrörsvidgande inhalationer före träningen – då minskar risken ytterligare för att man ska få andningsbesvär, säger Peter Odebäck.

Varningssignaler vid ansträngningsastma

Precis som med mycket annat här i livet gäller det att ha sunt förnuft, så även vid ansträngningsbesvär som uppkommer under ett träningspass.

– Om man får så besvärligt att det inte räcker med vila och flera doser av den luftrörsvidgande medicinen bör träningen avbrytas. Kvarstår astmaanfallet efter upprepade doser luftrörsvidgande medicin kan man behöva söka vård akut. Annars beställer man tid för återbesök hos läkare, säger Peter Odebäck.

Därför riskerar barn som föds med kejsarsnitt att få astma

Träningstips för dig med ansträngningsastma

  1. Ta en extra dos av din snabbverkande luftrörsvidgande medicin 10-15 minuter före träningen.
  2. Gör en lugn uppvärmning i 10-15 minuter, så att pulsen ökar gradvis.
  3. Känn efter hur dagsformen är och anpassa träningen därefter.
  4. Träna gärna i intervaller med korta viloperioder emellan.
  5. Försök att andas in genom näsan så länge du kan. Då hinner luften värmas upp mer innan den når lungorna.
  6. Använd en värmeväxlare, antingen i form av en ansiktsmask eller en luva som dras ner över mun och näsa, om du tränar i kyla.
  7. Avsluta med att varva ner 5-10 minuter.
  8. Träna aldrig när du är förkyld, det kan i längden förvärra din astma.
  9. Om du är pollenallergiker är det bäst att träna inomhus de dagar som det är mycket pollen i luften. Ibland kan pollen även påverka luftrören hos astmatiker som inte är allergiska.

Källa: Astma- och allergilinjen