Bild: Johnér

Låt inte ansträngningsastma hindra din träning

"Extra viktigt med bra kondition för astmatiker"

Känner du att du får problem med andningen när du anstränger dig fysiskt? Då kan du ha fått ansträngningsastma. Men tvärtemot vad många kanske tror är det viktigt att hålla igång träningen för att på så vis minska astmabesvären. Här ger vi smarta träningstips för dig som är astmatiker.

Publicerad 2016-05-03 | Vardagspuls och Vardagspuls

Astma är en kronisk sjukdom som innebär att du har en ökad känslighet i luftrören, orsakad av inflammation. Som ansträngningsastmatiker är du helt enkelt känslig mot just ansträngning, du blir svullen i luftrören, får en ökad slemproduktion och upplever andningsbesvär med pipljud vid fysisk ansträngning.

– Typiska symtom vid ansträngningsastma är att du andas snabbare, ofta med öppen mun. Så här i pollentider kan ansträngningsastman dessutom bli ännu värre för den som är allergisk mot just pollen. Träning under vintertid kan också reta luftrören mer eftersom luften är torrare och kallare då. Ansträngningsastma är därför ett vanligt tillstånd hos längdskidåkare, säger Peter Odebäck, specialist i allmänmedicin och expert på astma.

Träning kan förbättra din astma 

Som astmatiker är det faktiskt extra viktigt att ha bra kondition. Den som tränar regelbundet kan förbättra sin astma eftersom kroppens syreupptagningsförmåga ökar och lungornas funktion stabiliseras. Simning, stavgång, dans, bollsporter och intervallträning är exempel på träning som kan ge mindre besvär medan skidåkning och långdistanslöpning kan ge lite mer besvär med andningen.

– Låt inte din astma hindra dig från att träna och göra sådant du tycker är kul. Känner man att man vill något så är det inte farligt. Vi människor är gjorda för att hålla igång men det är viktigt att vi gör det regelbundet, säger Peter Odebäck.

Värm upp ordentligt

Enligt Peter Odebäck handlar det viktigaste om att värma upp ordentligt inför ett träningspass men också att ta luftrörsvidgande kortison genom inhalator.

– Inför ett träningspass är det väldigt viktigt att värma upp långsamt så att man slipper den irriterande effekten för luftrören. Genom att värma upp kommer man igenom den första fasen. Man kan också ta extra luftrörsvidgande inhalationer före träningen – då minskar risken ytterligare för att man ska få andningsbesvär, säger Peter Odebäck.

Varningssignaler vid ansträngningsastma

Precis som med mycket annat här i livet gäller det att ha sunt förnuft, så även vid ansträngningsbesvär som uppkommer under ett träningspass.

– Om man får så besvärligt att det inte räcker med vila och flera doser av den luftrörsvidgande medicinen bör träningen avbrytas. Kvarstår astmaanfallet efter upprepade doser luftrörsvidgande medicin kan man behöva söka vård akut. Annars beställer man tid för återbesök hos läkare, säger Peter Odebäck.

Därför riskerar barn som föds med kejsarsnitt att få astma

Träningstips för dig med ansträngningsastma

  1. Ta en extra dos av din snabbverkande luftrörsvidgande medicin 10-15 minuter före träningen.
  2. Gör en lugn uppvärmning i 10-15 minuter, så att pulsen ökar gradvis.
  3. Känn efter hur dagsformen är och anpassa träningen därefter.
  4. Träna gärna i intervaller med korta viloperioder emellan.
  5. Försök att andas in genom näsan så länge du kan. Då hinner luften värmas upp mer innan den når lungorna.
  6. Använd en värmeväxlare, antingen i form av en ansiktsmask eller en luva som dras ner över mun och näsa, om du tränar i kyla.
  7. Avsluta med att varva ner 5-10 minuter.
  8. Träna aldrig när du är förkyld, det kan i längden förvärra din astma.
  9. Om du är pollenallergiker är det bäst att träna inomhus de dagar som det är mycket pollen i luften. Ibland kan pollen även påverka luftrören hos astmatiker som inte är allergiska.

Källa: Astma- och allergilinjen

 

Lisa Beskow

Bild: Privat

5 smarta tips – så orkar du träna efter jobbet

MOTION & TRÄNING Det kan vara svårt att hitta orken till att träna efter en arbetsdag. Men det finns knep att ta till. Lisa Beskow, hårt arbetande mamma och träningsentusiast, delar med sig av sina bästa.

Det fungerar verkligen!

Bild: Pressbild, Lidingöloppet

Överläkaren: Det här är bästa träningen mot stress

MOTION & TRÄNING Träningen är ett av våra mest effektiva verktyg mot stress. En av de som upptäckt det är stjärnkocken Tommy Myllymäki. Överläkaren Anders Hansen avslöjar vilken träning som är bäst. 

Studie visar

Bild: Johnér

Så stora är hälsovinsterna från Pokémon Go

MOTION & TRÄNING Många har misstänkt det, men först nu är det bevisat: de som spelar Pokémon Go rör på sig mer än innan. Och folkhälsovinsterna ser ut att vara enorma, enligt en amerikansk studie.

Det bästa från Vardagspuls TV

      Följ Vardagspuls bloggare

      Något för din arbetsplats?

      Bild: Johnér

      Nya trenden: gruppträna på lunchen

      MOTION & TRÄNING Har du svårt att få till träningen? En ny studie visar att många inte tränar på grund av tidsbrist eller för att de saknar sällskap. Om du känner igen dig kan den nya träningstrenden vara något för dig.

      Aha!

      Bild: Johnér

      Därför står vågen stilla

      KROPP & HÄLSA Du rör på dig ofta och äter bra mat. Ändå händer det ingenting. Varför?

      Högintensiv träning

      Bild: Moa Alexandersson

      PT-Leila: Träna igenom hela kroppen på bara 10 minuter

      MOTION & TRÄNING Dåligt med tid att träna? Hoppa inte över passet, korta ner det rejält istället! Vardagspuls träningsexpert Leila Söderholm visar hur du kör igenom hela kroppen på bara tio minuter.

      Så här ska du tänka!

      Bild: Gunnar Söderström, Eddie Granlund/Lidingöloppet

      ”Tänk positivt – det avgör om du ska lyckas”

      MOTION & TRÄNING Ska du springa Lidingöloppet eller något annat roligt lopp i helgen? Löparcoachen Gunnar Söderström går igenom de absolut största misstagen du kan göra inför och under ett lopp. Och vad du ska göra istället.

      5 övningar

      Bild: Moa Alexandersson

      PT-Leila: Så tränar du bort din stelhet och ryggsmärta

      MOTION & TRÄNING Skyll inte på åldern! Vardagspuls träningsexpert Leila Söderholm visar fem övningar som verkligen hjälper mot smärta i ländryggen.

      Experten tipsar

      Bild: Johnér och Moa Alexandersson

      Är det farligt att träna om man har träningsvärk?

      MOTION & TRÄNING Personliga tränaren Leila Söderholm ger dig svaren på allt du behöver veta om den där träningsvärken som kan göra så ont.

      Tips och övningar

      Bild: Johnér

      Så tränar du bäst efter din ålder

      MOTION & TRÄNING Beroende på ålder och förutsättningar behöver vi träna på olika sätt. Personliga tränaren Leila Söderholm tipsar om bra träning för dig mellan 15 och 60 plus.

      Träningstips

      Bild: Johnér och ansträngningsastma

      Låt inte din astma hindra dig – så tränar du smart

      MOTION & TRÄNING Andningsproblem när du tränar? Då kan du ha fått ansträngningsastma – och som astmatiker är det extra viktigt att ha bra kondition enligt experten.

      Träningsexperterna tipsar:

      Bild: Johnér

      Kom igång med träningen en gång för alla

      MOTION & TRÄNING Äntligen är det lätt att ge sig ut och träna! Eller? Trots att man planerat det kan det vara svårt att komma igång. Tur då att att det finns massor av inspiration att hämta.

      Springtime-vinnare

      Bild: Privat

      Marina: ”Jag kommer kämpa med sockret hela livet”

      MOTION & TRÄNING Marina Lundmark från Burträsk var en av vinnarna som åkte på träningsresa till Portugal för ett halvår sedan. Tack vare det hittade hon yogan. Men hennes kamp mot sockersuget pågår fortfarande varje dag.

      Felsteg

      Bild: Runkeeper/GIH

      Så fel kan din stegräknare visa

      MOTION & TRÄNING Gått 10 000 steg i dag? Det kan i själva verket innebära att du bara gått 7 000 steg enligt idrottsfysiologen Mikael Mattsson.

      Ny studie

      Bild: Johnér

      Styrketräning gör din hjärna yngre

      MOTION & TRÄNING Att styrketräna under ett års tid kan förynga din hjärna med två år. Det här visar en ny studie där det även framkommer att styrketräning kan förebygga tysta hjärnblödningar.

      PT:n tipsar

      Bild: Johnér

      Bästa löparknepen för dig som vill komma igång

      CHATT & KLIPP Gunnar Söderström, personlig tränare och naprapat, chattade med tittarna om bland annat kolhydratladdning, löparknän och vad man ska tänka på om man börjar löpträna som överviktig.

      20 minuter räcker

      Bild: Leila Söderholm

      Så tränar du effektivt hemma

      MOTION & TRÄNING Svårt att komma igång med träningen? Testa Leilas enkla 20-minutersprogram. Med tre olika svårighetsgrader passar det alla – från nybörjare till mer vältränad.

      Smarta metoden:

      Bild: Johnér Bildbyrå

      Lura dig själv att träna hårdare

      MOTION & TRÄNING Blev det ännu ett pass på gymmet där du inte fick särskilt mycket gjort? Nu har forskare hittat metoden som får dig att orka ta i utan att du själv tänker på det.

      Det var bättre förr

      Bild: SVT

      6 klipp som bevisar att träning var roligare förr

      MOTION & TRÄNING Säg bara "kniiiip" och många av oss får någonting nostalgisk i blicken. För visst var träningen roligare förr? Vardagspuls har samlat några gamla godbitar – från kontorsgympa till 80-talsaerobics.

      Knep & knåp

      Bild: TT

      Så håller du träningskläderna fräscha längre

      MOTION & TRÄNING Känns träningskläderna sura och ofräscha trots att du tvättat dem flera gånger? Var snäll mot dina kläder så håller längre och du slipper köpa nytt. 

      Bild: Johnér Bildbyrå

      Maxa förbränningen med lite sköna dansmoves

      MOTION & TRÄNING Dans är superbra träning som även lyfter humöret. Här är listan på alla härliga skäl att dra till närmaste dansgolv och släppa loss.

      Ta det lugnt

      Bild: Vardagspuls

      7 lata sätt att bränna fett

      KROPP & HÄLSA Hård träning i all ära, men du behöver faktiskt inte ta ut dig helt för att träna i vardagen. Vardagspuls har samlat de bästa sätten att stärka kroppen som du kan göra till en del av din vanliga vardagslunk.

      Träna med hunden

      Bild: Thomas Melen

      Så lägger du upp din träning med en fyrfota kompis

      MOTION & TRÄNING Människans bästa vän – och en fyrfoting som kan motivera dig i toppform. Löpcoachen Thomas Melén berättar vad som gäller för olika hundraser.

      Vardagsträning

      Bild: Leila Söderholm

      Så tränar du effektivt – med en helt vanlig handduk

      BLOGG Med en helt vanlig handduk kan du träna lika bra som på gymmet. Vardagspuls träningsexpert Leila Söderholm visar flera effektiva övningar.

      Vardagsmotion

      Bild: Johnér

      Så påverkas din kropp av en kort promenad – 30 minuter räcker

      MOTION & TRÄNING Ta tillbaka den viktiga vardagsmotionen. Få in i ryggmärgen att ta en promenad. En kort sväng om dagen höjer vardagspulsen mer än ingen alls – och ger många hälsovinster.