PT:n Leila Söderholm visar tre hemmövningar som förbättrar konditionen. Från Vardagspuls den 15 februari.

Tre tips på konditionsträning som du kan göra hemma

Få upp flåset med träningsexpertens bästa råd

Så här ska du göra för att få upp konditionen. Träningsexperten Leila Söderholm svarade på frågor om konditionsträning i chatten

Publicerad 2016-02-15 | Vardagspuls

Erica: Jag är ute och joggar varje dag, men det händer ingenting med konditionen. Det är fortfarande lika jobbigt på samma sträcka som för ett år sen. Hur får jag upp flåset?

Leila Söderholm: Bra gjort att du joggar. Dra ner på dina pass och lägg in ett intervallpass per vecka där du exempelvis springer uppför en backe så snabbt du kan och går ner. Vila 1-2 dagar efteråt. Ta ett lite längre pass per vecka. Sen kör du dina vanliga pass 1-2 ggr per vecka så får du effekt! Kram Leila

12:53, 15 February 2016

Vardagspuls: Tack för era frågor! De syns först när de blivit besvarade. Leila Söderholm kommer att svara på dem så snart hon kan.

13:20, 15 February 2016

Päran: Jag tvingas alltid sluta springa för att jag får håll, trots att jag är långt ifrån trött. Det spelar ingen roll hur länge jag väntar efter maten. Vad ska jag göra?

Leila Söderholm: Prova att köra intervaller. Värm upp genom att springa långsamt i 10 minuter och sen kör du en backe 8-10 ggr där du går ner. Lycka till!

13:26, 15 February 2016

Viktoria: Hej Leila, Jag tränar lätt kondition genom att jogga, funkar bra nu, men har tappat vikt då jag under ganska lång tid ätit för litet ( pga bieffekter av medicin.) Har därför lätt att bli "utmattad". Försöker nu äta upp mig med fett, proteiner o kolhydrater. Kan jag fortsätta träna lågintensivt? Vill inte tappa den kondition som jag byggt upp.

Leila Söderholm: Fortsätt att träna lågintesivt tills din kropp har återhämtat sig, du bibehåller din kondition bättre än du tror. Lycka till

13:27, 15 February 2016

Mink: Efter mina två barn, födde senaste för 7 mån sedan så vill jag gärna komma igång med att jogga igen. Men ack det är svårt. Hur gör jag enklast? Hur ska jag sätta upp målen så att det blir peppigast? Har lätt att sätta för svåra mål och ge upp. Kroppen är helt slut efter jobbig graviditet..

Leila Söderholm: Börja med att gå och lägg in lite löpning ca 30 sekunder några ggr per promenad. Följ programmet på vardagspuls.se då är du ingång! Kram Leila

13:29, 15 February 2016

Lotta: Kan du ge tips på ett bra intervallpass på cirka 30 minuter?

Leila Söderholm: Värm upp 10 minuter och välj en backe som du kör 8-10 ggr. Bestäm dig innan hur många gånger och håll det. Varva ner genom att jogga långsamt. Lycka till!

13:30, 15 February 2016

Lindmark89: Hur ska man komma igång med träning efter jag fött barn? I dagsläget är mitt barn 7 månader . Jag har inga magmuskler, dålig kondition och inget som sporrar mig. ( borde tilläggas att jag aldrig tränat i mitt liv nåt nämnvärt)

Leila Söderholm: Börja att promenera, ut med din barnvagn och gå. Tryck på extra då och då så att du blir anfådd och svettig. Då är du igång!
Kram Leila

13:31, 15 February 2016

Stina: Hej, jag har skadat mitt knä och kan därför inte jogga nu – inte kunnat det på nära 4 månader :( så jag undrar vad du tycker jag ska göra för alternativ träning som ger lika mkt konditionsmässigt, vill inte tappa flåset som jag känner att jag gjort lite nu. OBS: jag gillar inte att simma och med cykling tycker jag inte att jag kommer upp i samma puls.

Leila Söderholm: Boxas på en boxsäck, jobba extra med armarna, gör armhävningar, rodddrag och pressar. Låt inte knät hindra dig det finns massor du kan göra:) Kram Leila

13:32, 15 February 2016

Viktoria: Hej, jag joggar också, konditionen har blivit bättre, men eftersom jag under en tid ätit för litet (pga bieffekter av mediciner), så har jag tappat vikt och jag blir lätt "utmattad". Försöker äta upp mig med både fett, kolhydrater o proteiner. Kan jag fortsätta m lågintensiv träning ändå? Vill inte tappa den kondition som jag byggt upp, samtidigt som jag måste spara på krafterna

Leila Söderholm: Fortsätt att träna lågintensivt. Du kommer att behålla din kondition bättre än du tror:) Kram L

13:33, 15 February 2016

Resultat direkt!

Bild: Johnér

Det här händer i kroppen när du börjar träna

MOTION & TRÄNING När du börjar träna, för första gången eller efter ett uppehåll, tar det inte lång tid innan du får effekt. Tvärtom påverkas din kropp direkt på flera sätt. Vi har listat några av de skönaste.

Det fungerar verkligen!

Bild: Pressbild, Lidingöloppet

Överläkaren: Det här är bästa träningen mot stress

MOTION & TRÄNING Träningen är ett av våra mest effektiva verktyg mot stress. En av de som upptäckt det är stjärnkocken Tommy Myllymäki. Överläkaren Anders Hansen avslöjar vilken träning som är bäst. 

Studie visar

Bild: Johnér

Så stora är hälsovinsterna från Pokémon Go

MOTION & TRÄNING Många har misstänkt det, men först nu är det bevisat: de som spelar Pokémon Go rör på sig mer än innan. Och folkhälsovinsterna ser ut att vara enorma, enligt en amerikansk studie.

Det bästa från Vardagspuls TV

      Följ Vardagspuls bloggare

      Något för din arbetsplats?

      Bild: Johnér

      Nya trenden: gruppträna på lunchen

      MOTION & TRÄNING Har du svårt att få till träningen? En ny studie visar att många inte tränar på grund av tidsbrist eller för att de saknar sällskap. Om du känner igen dig kan den nya träningstrenden vara något för dig.

      Aha!

      Bild: Johnér

      Därför står vågen stilla

      KROPP & HÄLSA Du rör på dig ofta och äter bra mat. Ändå händer det ingenting. Varför?

      Högintensiv träning

      Bild: Moa Alexandersson

      PT-Leila: Träna igenom hela kroppen på bara 10 minuter

      MOTION & TRÄNING Dåligt med tid att träna? Hoppa inte över passet, korta ner det rejält istället! Vardagspuls träningsexpert Leila Söderholm visar hur du kör igenom hela kroppen på bara tio minuter.

      Så här ska du tänka!

      Bild: Gunnar Söderström, Eddie Granlund/Lidingöloppet

      ”Tänk positivt – det avgör om du ska lyckas”

      MOTION & TRÄNING Ska du springa Lidingöloppet eller något annat roligt lopp i helgen? Löparcoachen Gunnar Söderström går igenom de absolut största misstagen du kan göra inför och under ett lopp. Och vad du ska göra istället.

      5 övningar

      Bild: Moa Alexandersson

      PT-Leila: Så tränar du bort din stelhet och ryggsmärta

      MOTION & TRÄNING Skyll inte på åldern! Vardagspuls träningsexpert Leila Söderholm visar fem övningar som verkligen hjälper mot smärta i ländryggen.

      Experten tipsar

      Bild: Johnér och Moa Alexandersson

      Är det farligt att träna om man har träningsvärk?

      MOTION & TRÄNING Personliga tränaren Leila Söderholm ger dig svaren på allt du behöver veta om den där träningsvärken som kan göra så ont.

      Tips och övningar

      Bild: Johnér

      Så tränar du bäst efter din ålder

      MOTION & TRÄNING Beroende på ålder och förutsättningar behöver vi träna på olika sätt. Personliga tränaren Leila Söderholm tipsar om bra träning för dig mellan 15 och 60 plus.

      Träningstips

      Bild: Johnér och ansträngningsastma

      Låt inte din astma hindra dig – så tränar du smart

      MOTION & TRÄNING Andningsproblem när du tränar? Då kan du ha fått ansträngningsastma – och som astmatiker är det extra viktigt att ha bra kondition enligt experten.

      Träningsexperterna tipsar:

      Bild: Johnér

      Kom igång med träningen en gång för alla

      MOTION & TRÄNING Äntligen är det lätt att ge sig ut och träna! Eller? Trots att man planerat det kan det vara svårt att komma igång. Tur då att att det finns massor av inspiration att hämta.

      Springtime-vinnare

      Bild: Privat

      Marina: ”Jag kommer kämpa med sockret hela livet”

      MOTION & TRÄNING Marina Lundmark från Burträsk var en av vinnarna som åkte på träningsresa till Portugal för ett halvår sedan. Tack vare det hittade hon yogan. Men hennes kamp mot sockersuget pågår fortfarande varje dag.

      Felsteg

      Bild: Runkeeper/GIH

      Så fel kan din stegräknare visa

      MOTION & TRÄNING Gått 10 000 steg i dag? Det kan i själva verket innebära att du bara gått 7 000 steg enligt idrottsfysiologen Mikael Mattsson.

      Ny studie

      Bild: Johnér

      Styrketräning gör din hjärna yngre

      MOTION & TRÄNING Att styrketräna under ett års tid kan förynga din hjärna med två år. Det här visar en ny studie där det även framkommer att styrketräning kan förebygga tysta hjärnblödningar.

      PT:n tipsar

      Bild: Johnér

      Bästa löparknepen för dig som vill komma igång

      CHATT & KLIPP Gunnar Söderström, personlig tränare och naprapat, chattade med tittarna om bland annat kolhydratladdning, löparknän och vad man ska tänka på om man börjar löpträna som överviktig.

      20 minuter räcker

      Bild: Leila Söderholm

      Så tränar du effektivt hemma

      MOTION & TRÄNING Svårt att komma igång med träningen? Testa Leilas enkla 20-minutersprogram. Med tre olika svårighetsgrader passar det alla – från nybörjare till mer vältränad.

      Smarta metoden:

      Bild: Johnér Bildbyrå

      Lura dig själv att träna hårdare

      MOTION & TRÄNING Blev det ännu ett pass på gymmet där du inte fick särskilt mycket gjort? Nu har forskare hittat metoden som får dig att orka ta i utan att du själv tänker på det.

      Det var bättre förr

      Bild: SVT

      6 klipp som bevisar att träning var roligare förr

      MOTION & TRÄNING Säg bara "kniiiip" och många av oss får någonting nostalgisk i blicken. För visst var träningen roligare förr? Vardagspuls har samlat några gamla godbitar – från kontorsgympa till 80-talsaerobics.

      Knep & knåp

      Bild: TT

      Så håller du träningskläderna fräscha längre

      MOTION & TRÄNING Känns träningskläderna sura och ofräscha trots att du tvättat dem flera gånger? Var snäll mot dina kläder så håller längre och du slipper köpa nytt. 

      Bild: Johnér Bildbyrå

      Maxa förbränningen med lite sköna dansmoves

      MOTION & TRÄNING Dans är superbra träning som även lyfter humöret. Här är listan på alla härliga skäl att dra till närmaste dansgolv och släppa loss.

      Ta det lugnt

      Bild: Vardagspuls

      7 lata sätt att bränna fett

      KROPP & HÄLSA Hård träning i all ära, men du behöver faktiskt inte ta ut dig helt för att träna i vardagen. Vardagspuls har samlat de bästa sätten att stärka kroppen som du kan göra till en del av din vanliga vardagslunk.

      Träna med hunden

      Bild: Thomas Melen

      Så lägger du upp din träning med en fyrfota kompis

      MOTION & TRÄNING Människans bästa vän – och en fyrfoting som kan motivera dig i toppform. Löpcoachen Thomas Melén berättar vad som gäller för olika hundraser.

      Vardagsträning

      Bild: Leila Söderholm

      Så tränar du effektivt – med en helt vanlig handduk

      BLOGG Med en helt vanlig handduk kan du träna lika bra som på gymmet. Vardagspuls träningsexpert Leila Söderholm visar flera effektiva övningar.

      Vardagsmotion

      Bild: Johnér

      Så påverkas din kropp av en kort promenad – 30 minuter räcker

      MOTION & TRÄNING Ta tillbaka den viktiga vardagsmotionen. Få in i ryggmärgen att ta en promenad. En kort sväng om dagen höjer vardagspulsen mer än ingen alls – och ger många hälsovinster.