PT:n Leila Söderholm visar tre hemmövningar som förbättrar konditionen. Från Vardagspuls den 15 februari.

Tre tips på konditionsträning som du kan göra hemma

Få upp flåset med träningsexpertens bästa råd

Så här ska du göra för att få upp konditionen. Träningsexperten Leila Söderholm svarade på frågor om konditionsträning i chatten

Publicerad 2016-02-15 | Senast ändrad 2017-01-18 | Vardagspuls

Erica: Jag är ute och joggar varje dag, men det händer ingenting med konditionen. Det är fortfarande lika jobbigt på samma sträcka som för ett år sen. Hur får jag upp flåset?

Leila Söderholm: Bra gjort att du joggar. Dra ner på dina pass och lägg in ett intervallpass per vecka där du exempelvis springer uppför en backe så snabbt du kan och går ner. Vila 1-2 dagar efteråt. Ta ett lite längre pass per vecka. Sen kör du dina vanliga pass 1-2 ggr per vecka så får du effekt! Kram Leila

12:53, 15 February 2016

Vardagspuls: Tack för era frågor! De syns först när de blivit besvarade. Leila Söderholm kommer att svara på dem så snart hon kan.

13:20, 15 February 2016

Päran: Jag tvingas alltid sluta springa för att jag får håll, trots att jag är långt ifrån trött. Det spelar ingen roll hur länge jag väntar efter maten. Vad ska jag göra?

Leila Söderholm: Prova att köra intervaller. Värm upp genom att springa långsamt i 10 minuter och sen kör du en backe 8-10 ggr där du går ner. Lycka till!

13:26, 15 February 2016

Viktoria: Hej Leila, Jag tränar lätt kondition genom att jogga, funkar bra nu, men har tappat vikt då jag under ganska lång tid ätit för litet ( pga bieffekter av medicin.) Har därför lätt att bli "utmattad". Försöker nu äta upp mig med fett, proteiner o kolhydrater. Kan jag fortsätta träna lågintensivt? Vill inte tappa den kondition som jag byggt upp.

Leila Söderholm: Fortsätt att träna lågintesivt tills din kropp har återhämtat sig, du bibehåller din kondition bättre än du tror. Lycka till

13:27, 15 February 2016

Mink: Efter mina två barn, födde senaste för 7 mån sedan så vill jag gärna komma igång med att jogga igen. Men ack det är svårt. Hur gör jag enklast? Hur ska jag sätta upp målen så att det blir peppigast? Har lätt att sätta för svåra mål och ge upp. Kroppen är helt slut efter jobbig graviditet..

Leila Söderholm: Börja med att gå och lägg in lite löpning ca 30 sekunder några ggr per promenad. Följ programmet på vardagspuls.se då är du ingång! Kram Leila

13:29, 15 February 2016

Lotta: Kan du ge tips på ett bra intervallpass på cirka 30 minuter?

Leila Söderholm: Värm upp 10 minuter och välj en backe som du kör 8-10 ggr. Bestäm dig innan hur många gånger och håll det. Varva ner genom att jogga långsamt. Lycka till!

13:30, 15 February 2016

Lindmark89: Hur ska man komma igång med träning efter jag fött barn? I dagsläget är mitt barn 7 månader . Jag har inga magmuskler, dålig kondition och inget som sporrar mig. ( borde tilläggas att jag aldrig tränat i mitt liv nåt nämnvärt)

Leila Söderholm: Börja att promenera, ut med din barnvagn och gå. Tryck på extra då och då så att du blir anfådd och svettig. Då är du igång!
Kram Leila

13:31, 15 February 2016

Stina: Hej, jag har skadat mitt knä och kan därför inte jogga nu – inte kunnat det på nära 4 månader :( så jag undrar vad du tycker jag ska göra för alternativ träning som ger lika mkt konditionsmässigt, vill inte tappa flåset som jag känner att jag gjort lite nu. OBS: jag gillar inte att simma och med cykling tycker jag inte att jag kommer upp i samma puls.

Leila Söderholm: Boxas på en boxsäck, jobba extra med armarna, gör armhävningar, rodddrag och pressar. Låt inte knät hindra dig det finns massor du kan göra:) Kram Leila

13:32, 15 February 2016

Viktoria: Hej, jag joggar också, konditionen har blivit bättre, men eftersom jag under en tid ätit för litet (pga bieffekter av mediciner), så har jag tappat vikt och jag blir lätt "utmattad". Försöker äta upp mig med både fett, kolhydrater o proteiner. Kan jag fortsätta m lågintensiv träning ändå? Vill inte tappa den kondition som jag byggt upp, samtidigt som jag måste spara på krafterna

Leila Söderholm: Fortsätt att träna lågintensivt. Du kommer att behålla din kondition bättre än du tror:) Kram L

13:33, 15 February 2016