Leila gör brandmanstestet Bild: Leila Söderholm

Leila gör det stenhårda brandmanstestet

"Jag svettades floder och hade svårt att prata"

Under många år har jag hört talas om brandmanstestet. Jag har alltid varit väldigt nyfiken att få testa hur det känns och vilka krav som ställs på en brandman. Förutom god syreupptagningsförmåga, alltså kondition, så måste styrkan finnas för att kunna ta sig uppför trappor, stegar och forcera hinder bärandes på tung utrustning.

Publicerad 2017-01-30 | Leila Söderholm

En gång om året måste brandmännen testa sin kondition och styrka för att få rökdyka. Det skiljer sig från station till station vad som testas hos brandmännen. Vissa stationer testar olika styrkeövningar och uthållighetsträning men alla måste enligt lag göra rullbandstestet.

Hur går testet till? 

Testet utförs på ett rullband (löpband) med 8 graders lutning i 5,6 km/h under 6 minuter + 2 minuter uppvärmning. För att bli godkänd ska man klara 8 minuter. I full mundering på brandmansspråk ”larmställ” dvs hängselbyxor (värmetåliga tjocka), skor, jacka och hjälm. På ryggen sitter Röktuberna ”luftpaketet” en 18 kilos stor tung ryggsäck med ett bälte som dras åt i midjan. 

Utrustningen väger 24 kilo

Jag kände mig smått klaustrofobisk och varm redan innan det var dags att kliva upp på bandet. Det som kändes som en enkel match från början, blev plötsligt väldigt skrämmande. Totalt ska utrustningen väga 24 kilo för att testet ska anses lyckat. Det är otroligt mycket att bära omkring på, men för jag kände mig mest skrämd över värmen. Jag kommer att kokas i de här kläderna och i hjälmen som dessutom åker ner över ögonen hela tiden. 

Jag svettas floder!

Nu var det dags att starta testet, hela utrustningen gjorde att det kändes som om jag skulle ramla baklänges så jag fick spänna magen ordentligt och räta upp ryggen. Uppvärmningen går igång och det känns bra. Men så börjar lutningen att öka och då känner jag att det här kommer att bli tungt.
När uppvärmningen är slut så står bandet i 8 graders lutning och jag svettas floder och har svårt att prata. Vaderna bränner rejält och jag känner hur jag nästan åker av bandet. Att hålla kroppen upprätt med all utrustning krävde sitt till också. Pulsen är skyhög och det är riktigt tungt att hålla mig kvar på bandet. Vilken lättnad när testet är över och med facit i hand så är det enormt mycket jobbigare än jag någonsin kunnat gissa. 

Mer backträning i min träning

Jag kommer definitivt att lägga in mer backträning i min egen träning framöver. För er som inte kan eller vill springa så är gång på löpband med 8-10 graders lutning suveränt bra träning. På stationen i Knivsta där jag testades fick jag förutom rullbandstestet göra uppkliv på en låda med 15 kg i varje hand under 5 minuter. Uppkliven skulle symbolisera vikten av slangkorgarna. Det här var faktiskt lättare för mig än vad rullbandet var.  

Gör ditt eget brandmanstest

Vill du göra ditt eget brandmanstest? Eller bara få till bra träning som inte kräver att du springer. Nästa vecka ger jag dig tips på hur du kan variera din träning på löpband men utan att springa och hur du kan göra en variant på brandmanstestet på ditt gym.

Kram Leila