Leila Söderholm och Anette Svensson visar effektiva armövningar.

Explosiv träning – viktigt för att förebygga musklerna åldrande

PT:n Leila Söderholm visar fyra effektiva övningar

Visste du att musklerna har två sorters fibrer, snabba och långsamma, och att de snabba fibrerna försvinner mer ju äldre du blir? Om du kompletterar din träning med explosiva varianter av vanliga övningar kan du förebygga det. Vardagspuls träningsexpert Leila Söderholm hjälper till i chatten och visar övningar i studion.

Publicerad 2016-02-29 | Vardagspuls

Vardagspuls: Hur byter man fett mot muskler? Ställ dina fråga till personliga tränaren Leila Söderholm här. Din fråga kommer publiceras så snart den blivit besvarad.

11:40, 29 February 2016

Anneli: Jag vill inte träna styrketräning för jag får för stora ben. Hur kan jag ändra min träning?

Leila Söderholm: Grattis till att ha lätt att bygga muskler, det är ganska svårt för tjejer att öka i muskelmassa utan att jobba väldigt mycket. Att ha stora muskler ökar din förbränning och ger dig en hälsosammare kropp. Prova att köra lättare styrketräning och varva med löpning eller annan typ av konditionsträning. Ha det bäst

12:55, 29 February 2016

Anna: Kan muskler förvandlas till fett när man slutar träna?

Leila Söderholm: Hej Anna! Muskler kan inte bli fett när du slutar träna. Muskler är muskler och fett är fett. Musklerna minskar i omfång och fettdepåerna ökar. MIndre muskler ger mindre förbränning, så träna dina muskler:) Kram L

13:01, 29 February 2016

petter: Är det automatiskt så att den träning som bygger muskler också bränner fett? Tänker främst på traditionell styrketräning då.

Leila Söderholm: Hej Petter!
Att gå ner i vikt och bygga muskler är inte speciellt lätt, eftersom de jobbar mot varandra. När du ska bygga muskler så krävs det energi till musklerna, när du ska gå ner i vikt behöver du ett visst underskott på energi för att gå ner i vikt. Att bygga muskler kommer att ge dig en ökad förbränning och du kommer säkerligen att tappa fettvikt. Vill du satsa på att tappa vikt så handlar det om att ha ett underskott av energi och att samtidigt träna musklerna för att bibehålla dem. Ha det bäst

13:05, 29 February 2016

gunilla: jag har hört att överviktiga ofta är väldigt muskulösa under allt fett. är det så??

Leila Söderholm: Hej Gunilla!
Det stämmer inte, vissa människor har stora muskler och mycket fettmassa men det är nog en minoritet som har det så. Övriga människor som är överviktiga har i regel inte så stor muskelmassa. Må så gott Leila

13:07, 29 February 2016

robert: Hur ska man träna och äta för att bygga muskler effektivt?

Leila Söderholm: Träna tungt och ät ordentligt, samt se till att vila musklerna och slarva aldrig med sömnen. Lycka till Leila!

13:21, 29 February 2016

ewa: Vad förbränner mest? Promenad eller löpning?

Leila Söderholm: Promenad eller powerwalk (snabb promenad) bränner mest andel från fett medans du går din promenad. Löpning bränner större andel kolhydrater men har en större förbränning efteråt. Så totalt sett om du tränar i 30 minuter så kommer du att bränna mer om du springer.

Ha det bäst Leila

13:23, 29 February 2016

Veronica: Hur länge måste man träna vid varje tillfälle innan man börjar bränna fett?

Leila Söderholm: Du bränner fett dygnet runt hela tiden och extra när du rör på dig. Du behöver inte hålla någon speciell tid. Förbränning är med dig jämt men ökar när du rör på dig.
Bra va:)! Leila

13:25, 29 February 2016

Helene K: Hej jag har ca 10 kg som jag vill tappa och jag älskar att springa men förstår att bara springa (intervaller och distans) kanske inte är det bästa, ska jag lägga till styrka med? äter enl metaboliskt program dvs olika upplägg olika dagar i veckan

Leila Söderholm: Bra gjort att du springer, lägg till styrketräning så ska du se att dina resultat blir bättre. Lycka till Leila

13:26, 29 February 2016

Hockeymamman: Vad är lämpligast träning för att gå ner i vikt, när man börjar minska produktionen av östrogen och kilona smyger sig på?

Leila Söderholm: Återigen styrketräning och kombinera gärna med att röra dig så mycket du kan i vardagen med promenader och lägg gärna in något riktigt pulshöjande en gång per vecka. Lycka till Leila

13:27, 29 February 2016

henrik: Vad tycker du man ska tänk på att äta efter ett hårt styrkepass? för att få muskler alltså

Leila Söderholm: Hej Henrik!
Fyll på med både kolhydrater protein gärna inom en timme efter passet för att hjälpa kroppen att återhämta sig och stärka musklerna. Hoppa aldrig över målet efter träning. Ha det bäst

13:36, 29 February 2016

Enkla verktyg

Bild: Vardagspuls

Använd trappan

Leila visar hur du får ut effektiv träning med hjälp av en trappa.

Bild: Leila Söderholm

Handduksträning

Inga redskap och inget stort utrymme. Och det tar bara tio minuter.

Liten skola

Bild: Moa Alexandersson

Lär dig göra en armhävning – på riktigt

MOTION & TRÄNING Mycket effektivt om du gör det på rätt sätt. Leila visar hur!

Leila Söderholm

Bild: Vardagspuls

Enkla övningar för dig som är på väg tillbaka

Efter canceroperationen började Leila vägen tillbaka.

Bild: Vardagspuls

Testa Leilas 5 enkla vardagsknep

Med Leilas test är det enkelt att komma igång.

Bild: Lifebyleila

Tränade direkt efter operationen

Leila: ”Tacksam att jag var i bra form”.

Smarta tips

Bild: Vardagspuls

Jägarvila & steptest

Step-up, armhävningar och sit-ups på schemat för hälsofamiljen i Mjölby.

Bild: Vardagspuls

Träna trots mage

Leila visar några bra övningar för dig som är gravid och vill träna.

Bild: Vardagspuls-Mårre

Vardagsövningar

Du behöver inte mer än en stol och en matta med leilas enkla vardagsövningar

Det bästa från Vardagspuls TV

      Följ Vardagspuls bloggare

      För starkare stuss

      Bild: Moa Alexandersson

      Häng med på Leilas rumputmaning

      MOTION & TRÄNING Från 5 till 100 benböj på en månad! Låter det omöjligt? Inte med träningsexperten Leila Söderholms smarta schema.

      20 minuter räcker

      Bild: Leila Söderholm

      Så tränar du effektivt hemma

      MOTION & TRÄNING Svårt att komma igång med träningen? Testa Leilas enkla 20-minutersprogram. Med tre olika svårighetsgrader passar det alla – från nybörjare till mer vältränad.

      Trappträning

      ”Kör en kvart i en trapp – det är så effektivt”

      KLIPP Har du en trappa? Då har du också ett träningsredskap. Kolla här hur du kan göra.

      Övervann cancern

      ”Så lurade jag hjärnan – och vann mot cancern”

      KLIPP För fem år sedan drabbades hon av tarmcancer – med 50 procents chans att överleva. Men Leila Söderholm bestämde sig för inte ge upp utan istället dra igång med träningen direkt.
      – Jag vill hjälpa tittarna att riva alla hinder de har satt upp för sin egen hälsa.

      Leilas träningsskola

      Bild: Moa Alexandersson

      Lär dig benböj med Leila – steg för steg

      ”Tänk dig att du har ett äpple på huvudet”. Träningsexperten Leila Söderholm guidar dig steg för steg för en perfekt och effektiv benböj.

      Leilas blogg

      Bild: Leila Söderholm

      Häng med i bloggen – du behöver bara din kropp för att komma i form

      BLOGG Hon bjuder på sig själv, coachar andra och visar hur du kan göra. Leila är drottningen av vardagsträning. Och du behöver bara din kropp.

      Leilas träningsskola

      Bild: Leila Söderholm

      Häng med i Leilas träningsskola – först ut: armhävningar

      Nu drar vi igång Leila Söderholms träningsskola. Först ut: armhävningar. Och vi lovar – med Leilas övningar kan alla komma igång!

      Gör en klassiker

      Sofias resa – så har hon coachats från soffpotatis till löpartjej

      KLIPP Leila coachar Sofia Ekblom att göra en tjejjklassiker. För en säsong sedan kallade hon sig själv för en soffpotatis. Så är det inte längre.

      Jägarvilan

      Bild: Leila Söderholm

      Inte ens på semestern går man fri från Leilas utmaningar

      Så fixar du den jobbiga övningen Jägarvila. Om en månad kommer du klara 5 minuter! Leila Söderholm hjälper dig.

      Leilas utmaning

      Bild: Moa Alexandersson

      Klara step ups i tio minuter – på bara en månad

      Träningsexperten Leila Söderholms delar med sig av nästa utmaning: 10 minuters step ups är målet efter en månad. Så här gör du för att lyckas.

      Var och när som helst

      Bild: Privat

      Övningarna för dig som ”inte har tid att träna”

      VARDAGSTRÄNING Vardagspuls träningsexpert Leila Söderholm tipsar om effektiva övningar som du kan göra i en trappa, med en studsmatta – eller i en busskur.

      Magstarkt!

      Bild: Vardagspuls

      Så får du magen i trim efter graviditeten

      MOTION & TRÄNING Hur tränar man under och efter graviditet? Vardagspuls träningsexpert Leila Söderholm visar fler effektiva övningar.

      Klipp

      Bild: Vardagspuls

      Övningarna som stärker mammakroppen

      Träningsexperten Leila Söderholm visar flera effektiva övningar som passar dig som är gravid eller som nyligen har fått barn.

      Chatt & klipp

      Bild: Vardagspuls

      Fixa formen med PT-Leilas effektiva hemmaövningar

      Hur gör jag för att få bort min mage, och hur kommer jag igång med träningen efter kejsarsnitt? Hur länge per dag bör man träna och hur kan jag träna med diskbråck? Här svarar PT:n Leila Söderholm på tittarfrågor.

      Chatt & klipp

      Bild: Vardagspuls

      PT-Leila: Så lyckas du med rumpträningen

      MOTION & TRÄNING Det är viktigt för hela kroppen att du tränar din största muskel. Leila Söderholm visar flera effektiva övningar

      Träna med kortleken

      Bild: Vardagspuls

      Bli ett ess på hemmaträningen

      Här visar träningsexperten Leila Söderholm hur en helt vanlig kortlek kan fungera som din personliga tränare under hemmapasset.