Leila Söderholm och Anette Svensson visar effektiva armövningar.

Explosiv träning – viktigt för att förebygga musklerna åldrande

PT:n Leila Söderholm visar fyra effektiva övningar

Visste du att musklerna har två sorters fibrer, snabba och långsamma, och att de snabba fibrerna försvinner mer ju äldre du blir? Om du kompletterar din träning med explosiva varianter av vanliga övningar kan du förebygga det. Vardagspuls träningsexpert Leila Söderholm hjälper till i chatten och visar övningar i studion.

Publicerad 2016-02-29 | Vardagspuls

Vardagspuls: Hur byter man fett mot muskler? Ställ dina fråga till personliga tränaren Leila Söderholm här. Din fråga kommer publiceras så snart den blivit besvarad.

11:40, 29 February 2016

Anneli: Jag vill inte träna styrketräning för jag får för stora ben. Hur kan jag ändra min träning?

Leila Söderholm: Grattis till att ha lätt att bygga muskler, det är ganska svårt för tjejer att öka i muskelmassa utan att jobba väldigt mycket. Att ha stora muskler ökar din förbränning och ger dig en hälsosammare kropp. Prova att köra lättare styrketräning och varva med löpning eller annan typ av konditionsträning. Ha det bäst

12:55, 29 February 2016

Anna: Kan muskler förvandlas till fett när man slutar träna?

Leila Söderholm: Hej Anna! Muskler kan inte bli fett när du slutar träna. Muskler är muskler och fett är fett. Musklerna minskar i omfång och fettdepåerna ökar. MIndre muskler ger mindre förbränning, så träna dina muskler:) Kram L

13:01, 29 February 2016

petter: Är det automatiskt så att den träning som bygger muskler också bränner fett? Tänker främst på traditionell styrketräning då.

Leila Söderholm: Hej Petter!
Att gå ner i vikt och bygga muskler är inte speciellt lätt, eftersom de jobbar mot varandra. När du ska bygga muskler så krävs det energi till musklerna, när du ska gå ner i vikt behöver du ett visst underskott på energi för att gå ner i vikt. Att bygga muskler kommer att ge dig en ökad förbränning och du kommer säkerligen att tappa fettvikt. Vill du satsa på att tappa vikt så handlar det om att ha ett underskott av energi och att samtidigt träna musklerna för att bibehålla dem. Ha det bäst

13:05, 29 February 2016

gunilla: jag har hört att överviktiga ofta är väldigt muskulösa under allt fett. är det så??

Leila Söderholm: Hej Gunilla!
Det stämmer inte, vissa människor har stora muskler och mycket fettmassa men det är nog en minoritet som har det så. Övriga människor som är överviktiga har i regel inte så stor muskelmassa. Må så gott Leila

13:07, 29 February 2016

robert: Hur ska man träna och äta för att bygga muskler effektivt?

Leila Söderholm: Träna tungt och ät ordentligt, samt se till att vila musklerna och slarva aldrig med sömnen. Lycka till Leila!

13:21, 29 February 2016

ewa: Vad förbränner mest? Promenad eller löpning?

Leila Söderholm: Promenad eller powerwalk (snabb promenad) bränner mest andel från fett medans du går din promenad. Löpning bränner större andel kolhydrater men har en större förbränning efteråt. Så totalt sett om du tränar i 30 minuter så kommer du att bränna mer om du springer.

Ha det bäst Leila

13:23, 29 February 2016

Veronica: Hur länge måste man träna vid varje tillfälle innan man börjar bränna fett?

Leila Söderholm: Du bränner fett dygnet runt hela tiden och extra när du rör på dig. Du behöver inte hålla någon speciell tid. Förbränning är med dig jämt men ökar när du rör på dig.
Bra va:)! Leila

13:25, 29 February 2016

Helene K: Hej jag har ca 10 kg som jag vill tappa och jag älskar att springa men förstår att bara springa (intervaller och distans) kanske inte är det bästa, ska jag lägga till styrka med? äter enl metaboliskt program dvs olika upplägg olika dagar i veckan

Leila Söderholm: Bra gjort att du springer, lägg till styrketräning så ska du se att dina resultat blir bättre. Lycka till Leila

13:26, 29 February 2016

Hockeymamman: Vad är lämpligast träning för att gå ner i vikt, när man börjar minska produktionen av östrogen och kilona smyger sig på?

Leila Söderholm: Återigen styrketräning och kombinera gärna med att röra dig så mycket du kan i vardagen med promenader och lägg gärna in något riktigt pulshöjande en gång per vecka. Lycka till Leila

13:27, 29 February 2016

henrik: Vad tycker du man ska tänk på att äta efter ett hårt styrkepass? för att få muskler alltså

Leila Söderholm: Hej Henrik!
Fyll på med både kolhydrater protein gärna inom en timme efter passet för att hjälpa kroppen att återhämta sig och stärka musklerna. Hoppa aldrig över målet efter träning. Ha det bäst

13:36, 29 February 2016