Leila visar hur du kan göra roliga, effektiva övningar med gummiband och pilatesboll.

PT-Leila: ”Burpees är fenomenala!”

Chatt och klipp om effektiva hemmaövningar

Hur gör jag för att få bort min mage? Hur kommer jag igång med träningen efter kejsarsnitt? Och är det ok att träna med träningsvärk? Och hur får jag långa smala muskler? Vardagspuls personliga tränare Leila Söderholm svarar på tittarfrågor.

Publicerad 2015-11-09 | Vardagspuls

Vardagspuls: Din fråga kommer att publiceras i chatten så snart den blivit besvarad!

18:02, 9 November 2015

Tilda: Hur länge tycker du att man ska träna per dag?

Leila Söderholm: HEJ!
Rör dig varje dag med promenader och vardagsmotion i minst 30 minuter, om du tränar så räcker det med att göra korta effektiva pass för att förbättra konditionen,. Så lite som 30 sek x 6 räcker för att höja konditionen. // Leila

18:15, 9 November 2015

Certina: Ska man träna med träningsvärk. Eller vad händer när man tränar med träningsvärk?

Leila Söderholm: Har du väldigt ont så tycker jag att du kan röra på dig men inte ta för hårt, muskeln behöver vila för att kunna stärka sig och bli starkare.// Leila

18:16, 9 November 2015

Kamon : Kan du inte visa några bra övningar för höggravida kvinnor. Mvh

Vardagspuls: Hej, på Leilas egen sida visar hon massa tips med träning för gravida. http://www.vardagspuls.se/motion--traning/leilas-gravidovningar/ Lycka till!

18:17, 9 November 2015

tjej från Åtvidaberg : Jag går en till två timmar visa dagar och jag mår bättre av det och det lugnar min stressmage och ibland kör jag plankan och sittaps hemma. Men finns det andra saker för att göra om man inte har en sån boll

Leila Söderholm: Hej!
Det finns massor du kan göra, klicka in på min blogg på vardagspils där hittar du benböj som du kan variera i oändlighet. :) Leila

18:17, 9 November 2015

Frida: Kanske en dör medicinsk fråga, men jag testar....du kan ju ha stött på det :)? Efter att jag kör ett hårt puls-pass blir jag ofta hes, väldigt hostig och kraxig. Har du någon aning vad det kan bero på? Jag har inte astma, men har provat bricanyl men det verkar inte hjälpa. Det hela försvinner efter några timmar.

Leila Söderholm: Jag tycker att du ska kolla med en läkare, det kanske är så att du har någon typ av astma. Lycka till Leila

18:20, 9 November 2015

lillan: Hej .Har op hallux rigidus för 3 v. Har du några vardags tips att komma igång. Får göra det mesta. ..om jag kan .Har bandage på. Tänkte se om jag kan komma igång på gymmet.

Leila Söderholm: Om du har svårt att röra dig på grund av foten, så finns det mycket du kan göra stillastående. Benböj, rumplyft, situps, gummiband eller gå till ett gym och få hjälp av en instruktör.
Lycka till! Leila

18:21, 9 November 2015

Anna W: Hej! Jag är sjukskriven för depression och är extremt trött och energilös. Har samtidigt hört att träning är bra vid depression. Hur ska jag hitta orken och vad kan jag ägna mig åt för träning som passar vid en sådan situation?

Leila Söderholm: Hej Anna!
Ut och gå i naturen, försök att tanka dagsljus. Rör på dig och pressa upp pulsen om du kan och orkar gör du inte det så ta hjälp av en tränare. Vi mår bättre av rörelse så var inte rädd för att prova.
Kram på dig!

18:22, 9 November 2015

Johanna: hej, jag undrar hur jag bäst kommer igång med träningen efter ett kejsarsnitt 8 månader tillbaka, vilka övningar kan jag göra hemma?

Leila Söderholm: Använd bollen och sitt och lyft en fot som Mia gjorde, börja där.
Ladda ner en mamma app det finns jättefina som kan hjälpa dig!
:) Leila

18:23, 9 November 2015

Alva: Om man är 11 år och sen väger 58 kg är man överviktig?.jag har velat gå ner i vikt men jag vet inte hur jag för för att få bort fett

Leila Söderholm: Hej Alva!
Jag vill att du går till din skolsköterska Alva, så kan hon hjälpa dig. De är till för att hjälpa dig. Kram på dig

18:25, 9 November 2015

En pinsam maga: Vad kan man göra för att fp smal Mage för jag skäms över den och vill få den bra så vill gärna få några olika tips��

Leila Söderholm: Det finns inga pinsamma magar, vill du tappa vikt eller känna dig fastare så är det en bra idé att börja träna. När du rör på dig så ökar din förbränning och du känner dig fastare ganska snart.
Lycka till

18:26, 9 November 2015

Kim : Hej Leila, är burpees överskattad eller är det en överlägsen bra träning. Går på en del crosstraining pass och där är burpees ständigt återkommande.

Leila Söderholm: Burpees är suveräna, du jobbar med hela kroppen och de ställer höga krav på hjärta och lungor, så jag skulle vilja säga att de är fenomenala!

18:27, 9 November 2015

zozzo20: Hej jag är en tjej på 20 år som väger 25 kg för mycket och behöver gå ner i vikt men har problem med att sluta äta sötsaker och dricka läsk hur ska jag göra för att minska på mitt sötsug och hur gör jag för att gå ner i vikt

Leila Söderholm: Hej!
Byt ut läsken och godis mot bär eller annat. Ha nolltolerans och rensa ur skåpen så att du inte har något hemma.
Lycka till

18:28, 9 November 2015

Bente i Oslo: Takk for hyggelig og lærerikt program. Jeg leter etter de treningsskjemaene dere har vist fram i sendingene, idag var det ett for armhevinger, men finner dem ikke. Hvor skal jeg lete?

Vardagspuls: Här hittar du det: http://www.vardagspuls.se/motion--traning/leilas-armhavningsskola/ Lycka till!

18:32, 9 November 2015

Maria: Hej! Tack för ett bra program. Jag promenerar i rask takt 45 min/dag och jag undrar vad man ska äta efter ett sånt pass? Ska man äta proteinrikt som efter styrketräning eller nåt annat? Jag gör detta för att må bra + för att gå ner i vikt så jag vill ju äta rätt då.

Leila Söderholm: Ät ett vanligt mellanmål fyll på med nyttiga livsmedel!
// Leila

18:40, 9 November 2015

Lillott: Har hört att det inte är nyttigt för njurarna att äta för mycket rödbetor. Älskar rödbetor i alla former men vågar inte äta för mycket :(

Vardagspuls: Hej, som det gamla uttrycket lyder: För mycket och för lite skämmer allt. Fortsätt med en varierad kost! För kostråd - kontakta en dietist. Lycka till!

18:40, 9 November 2015

-: Hur ofta och hur länge ska man träna som 16 åring? är det något speciellt man ska tänka på?

Leila Söderholm: Rör på dig varje dag, men 2-3 ggr per vecka kan du se till att höja pulsen och träna med dina muskler. // Leila

18:41, 9 November 2015

Therese Svensson: Hej Leila, jag har precis fått ett diskbråck i ländryggen o behöver träna upp min bålstabilitet. Har du några bra tips på övningar? ��

Leila Söderholm: Hej!
Gå till en sjukgymnast som kan hjälpa dig och ha kontroll på det du gör. Det är superbra om du lär dig hitta dina ´djupa magmuskler.
Leila

18:42, 9 November 2015

Alma: Min fråga är om du äter mycket godsaker hur ofta ska man träna då?

Leila Söderholm: Hej! Jag tycker att du ska röra på dig varje dag, men inte äta godis varje dag, då blir det en bra mix. Leila

18:43, 9 November 2015

Sara9204: Jag skulle gärna vilja komma igång med armhävningar men känner att mina handleder tar stryk som bara den. Jag har överrörliga leder så det är väl en bidragande orsak. Finns det några bra övningar för handlederna man kan göra innan eller i samband när man vill komma igång med armhävningar? I vilken position ska man ha handlederna/händerna när man gör armhävningar? Tack för all inspiration!

Leila Söderholm: Du kan byta position hela tiden om det känns bättre, börja med armhävning mot diskbänken det brukar fungera för handleder.
Leila

18:44, 9 November 2015

Angela: Finns det en viss gräns när man tränar?

Leila Söderholm: Jag förstår inte riktigt frågan, vill du ställa den igen?
Leila

18:44, 9 November 2015

Kajsa: Hur många dagar bör en tonåringen träna? Hur länge ska man träna och hur mycket vila ska man ha?

Leila Söderholm: Det beror såklart på hur man tränar, en vilodag och varierad träning är superbra så att kroppen blir stark rakt igenom. Leila

18:45, 9 November 2015

Magnus Larson: Hur vet man om man tränar förmycket eller kan man göra det????

Leila Söderholm: Det går absolut att träna för mycket, håll koll på din vilopuls.
Leila

18:46, 9 November 2015

Vardagspuls: Tack för alla era frågor, Nu stänger vi chatten för ikväll!

18:47, 9 November 2015

Enkla verktyg

Bild: Vardagspuls

Använd trappan

Leila visar hur du får ut effektiv träning med hjälp av en trappa.

Bild: Leila Söderholm

Handduksträning

Inga redskap och inget stort utrymme. Och det tar bara tio minuter.

Liten skola

Bild: Moa Alexandersson

Lär dig göra en armhävning – på riktigt

MOTION & TRÄNING Mycket effektivt om du gör det på rätt sätt. Leila visar hur!

Leila Söderholm

Bild: Vardagspuls

Enkla övningar för dig som är på väg tillbaka

Efter canceroperationen började Leila vägen tillbaka.

Bild: Vardagspuls

Testa Leilas 5 enkla vardagsknep

Med Leilas test är det enkelt att komma igång.

Bild: Lifebyleila

Tränade direkt efter operationen

Leila: ”Tacksam att jag var i bra form”.

Smarta tips

Bild: Vardagspuls

Jägarvila & steptest

Step-up, armhävningar och sit-ups på schemat för hälsofamiljen i Mjölby.

Bild: Vardagspuls

Träna trots mage

Leila visar några bra övningar för dig som är gravid och vill träna.

Bild: Vardagspuls-Mårre

Vardagsövningar

Du behöver inte mer än en stol och en matta med leilas enkla vardagsövningar

Det bästa från Vardagspuls TV

      Följ Vardagspuls bloggare

      För starkare stuss

      Bild: Moa Alexandersson

      Häng med på Leilas rumputmaning

      MOTION & TRÄNING Från 5 till 100 benböj på en månad! Låter det omöjligt? Inte med träningsexperten Leila Söderholms smarta schema.

      20 minuter räcker

      Bild: Leila Söderholm

      Så tränar du effektivt hemma

      MOTION & TRÄNING Svårt att komma igång med träningen? Testa Leilas enkla 20-minutersprogram. Med tre olika svårighetsgrader passar det alla – från nybörjare till mer vältränad.

      Trappträning

      ”Kör en kvart i en trapp – det är så effektivt”

      KLIPP Har du en trappa? Då har du också ett träningsredskap. Kolla här hur du kan göra.

      Övervann cancern

      ”Så lurade jag hjärnan – och vann mot cancern”

      KLIPP För fem år sedan drabbades hon av tarmcancer – med 50 procents chans att överleva. Men Leila Söderholm bestämde sig för inte ge upp utan istället dra igång med träningen direkt.
      – Jag vill hjälpa tittarna att riva alla hinder de har satt upp för sin egen hälsa.

      Leilas träningsskola

      Bild: Moa Alexandersson

      Lär dig benböj med Leila – steg för steg

      ”Tänk dig att du har ett äpple på huvudet”. Träningsexperten Leila Söderholm guidar dig steg för steg för en perfekt och effektiv benböj.

      Leilas blogg

      Bild: Leila Söderholm

      Häng med i bloggen – du behöver bara din kropp för att komma i form

      BLOGG Hon bjuder på sig själv, coachar andra och visar hur du kan göra. Leila är drottningen av vardagsträning. Och du behöver bara din kropp.

      Leilas träningsskola

      Bild: Leila Söderholm

      Häng med i Leilas träningsskola – först ut: armhävningar

      Nu drar vi igång Leila Söderholms träningsskola. Först ut: armhävningar. Och vi lovar – med Leilas övningar kan alla komma igång!

      Gör en klassiker

      Sofias resa – så har hon coachats från soffpotatis till löpartjej

      KLIPP Leila coachar Sofia Ekblom att göra en tjejjklassiker. För en säsong sedan kallade hon sig själv för en soffpotatis. Så är det inte längre.

      Jägarvilan

      Bild: Leila Söderholm

      Inte ens på semestern går man fri från Leilas utmaningar

      Så fixar du den jobbiga övningen Jägarvila. Om en månad kommer du klara 5 minuter! Leila Söderholm hjälper dig.

      Leilas utmaning

      Bild: Moa Alexandersson

      Klara step ups i tio minuter – på bara en månad

      Träningsexperten Leila Söderholms delar med sig av nästa utmaning: 10 minuters step ups är målet efter en månad. Så här gör du för att lyckas.

      Var och när som helst

      Bild: Privat

      Övningarna för dig som ”inte har tid att träna”

      VARDAGSTRÄNING Vardagspuls träningsexpert Leila Söderholm tipsar om effektiva övningar som du kan göra i en trappa, med en studsmatta – eller i en busskur.

      Magstarkt!

      Bild: Vardagspuls

      Så får du magen i trim efter graviditeten

      MOTION & TRÄNING Hur tränar man under och efter graviditet? Vardagspuls träningsexpert Leila Söderholm visar fler effektiva övningar.

      Klipp

      Bild: Vardagspuls

      Övningarna som stärker mammakroppen

      Träningsexperten Leila Söderholm visar flera effektiva övningar som passar dig som är gravid eller som nyligen har fått barn.

      Chatt & klipp

      Bild: Vardagspuls

      Fixa formen med PT-Leilas effektiva hemmaövningar

      Hur gör jag för att få bort min mage, och hur kommer jag igång med träningen efter kejsarsnitt? Hur länge per dag bör man träna och hur kan jag träna med diskbråck? Här svarar PT:n Leila Söderholm på tittarfrågor.

      Chatt & klipp

      Bild: Vardagspuls

      PT-Leila: Så lyckas du med rumpträningen

      MOTION & TRÄNING Det är viktigt för hela kroppen att du tränar din största muskel. Leila Söderholm visar flera effektiva övningar

      Träna med kortleken

      Bild: Vardagspuls

      Bli ett ess på hemmaträningen

      Här visar träningsexperten Leila Söderholm hur en helt vanlig kortlek kan fungera som din personliga tränare under hemmapasset.