Bild: Moa Alexandersson

Så vet du att du orkar mer under ditt träningspass

"Om du vill utvecklas måste du kämpa hårdare"

Tar du i så hårt att du flåsar ordentligt när du tränar eller lunkar du fram i lagom takt? Båda sätten är bra men om du vill bli starkare, få bättre kondition och bränna fett så krävs det att du tar i lite hårdare. Leila Söderholm guidar dig till en bättre form och ger dig tecknen på att du egentligen orkar mer.

Publicerad 2016-06-14 | Vardagspuls

En bra kondition gör att du orkar med livet på ett helt annat sätt, du får bättre cirkulation samt den härliga känslan av att vara i form som är fantastisk. All motion är med andra ord bra men om du vill bli starkare och bränna fett måste du kämpa lite hårdare.

– Om du känt dig bekväm under hela passet så har du varit i din komfortzon, då känns allt helt överkomligt och rent av lite trevligt. Om alla dina pass alltid känns trevliga så kommer du att få fina hälsofördelar såsom rörligare leder, starkare muskler och bra kondition, säger Vardagspuls träningsexpert Leila Söderholm.

– Men om du vill utvecklas, förbättra konditionen och få det där lilla extra så är det bra att något pass i veckan ligger på en högre nivå, fortsätter hon.

Satsa på intervallträning

Under ett hårdare pass ska du enligt träningsexperten satsa på att öka farten och vid styrketräning höja vikterna rejält.

– Att jobba med intervaller gör det hela enklare eftersom du pressar dig kort tid för att vila ikapp på en lugnare nivå. Sen kan du med ännu större glädje köra dina vanliga pass däremellan. Du kommer ganska snabbt att känna hur dina vanliga pass blir lättare och lättare, säger Leila Söderholm.

Kom ihåg att vila efter ett hårt pass

Det händer dock ibland att vi tar i alldeles för hårt under ett träningspass.

– Tar du i så hårt att du nästan kräks och svimmar så kan du ha legat i överkant under passet. Att ligga i överkant är inte heller farligt eftersom vi har en otrolig kapacitet och nästa gång du tränar så kommer din kropp att vara starkare. Vad kroppen däremot behöver efter ett stenhårt pass är vila. Det är under vilan cellerna repareras, säger Leila Söderholm.

Att strunta i att vila mellan träningspassen är ingen bra idé.

– Tränar du utan regelbunden vila så kan du bli övertränad och då svarar inte kroppen som den brukar, det känns tungt, du blir lättare andfådd, har ont på olika ställen och känner dig rastlös, säger Leila Söderholm.

Så vet du att du orkar mer

  • Du kan prata obehindrat genom hela passet.
  • Du känner dig inte trött efter passet.
  • Du upplever inte att kroppen är varm och på högvarv 10 minuter efter avslutat pass.
  • Du känner att du hade kunnat köra ett pass till!
  • Du hann ta en selfie och byta låtlista 10 gånger under passet.

4 smarta tips för att testa din kapacitet

  • Pulsklocka, kolla i vilka pulszoner du ligger.
  • Räkna antal övningar du hinner med på en viss tid. Upprepa passet och jämför dina tider.
  • Bestäm antal övningar innan och se hur lång tid det tar att slutföra passet. Nästa gång du gör samma pass så försöker du hinna samma antal på kortare tid.
  • Klocka dig själv och ta reda på hur långt du springer på en viss tid.

Enkla verktyg

Bild: Vardagspuls

Använd trappan

Leila visar hur du får ut effektiv träning med hjälp av en trappa.

Bild: Leila Söderholm

Handduksträning

Inga redskap och inget stort utrymme. Och det tar bara tio minuter.

Liten skola

Bild: Moa Alexandersson

Lär dig göra en armhävning – på riktigt

MOTION & TRÄNING Mycket effektivt om du gör det på rätt sätt. Leila visar hur!

Leila Söderholm

Bild: Vardagspuls

Enkla övningar för dig som är på väg tillbaka

Efter canceroperationen började Leila vägen tillbaka.

Bild: Vardagspuls

Testa Leilas 5 enkla vardagsknep

Med Leilas test är det enkelt att komma igång.

Bild: Lifebyleila

Tränade direkt efter operationen

Leila: ”Tacksam att jag var i bra form”.

Smarta tips

Bild: Vardagspuls

Jägarvila & steptest

Step-up, armhävningar och sit-ups på schemat för hälsofamiljen i Mjölby.

Bild: Vardagspuls

Träna trots mage

Leila visar några bra övningar för dig som är gravid och vill träna.

Bild: Vardagspuls-Mårre

Vardagsövningar

Du behöver inte mer än en stol och en matta med leilas enkla vardagsövningar

Det bästa från Vardagspuls TV

      Följ Vardagspuls bloggare

      För starkare stuss

      Bild: Moa Alexandersson

      Häng med på Leilas rumputmaning

      MOTION & TRÄNING Från 5 till 100 benböj på en månad! Låter det omöjligt? Inte med träningsexperten Leila Söderholms smarta schema.

      20 minuter räcker

      Bild: Leila Söderholm

      Så tränar du effektivt hemma

      MOTION & TRÄNING Svårt att komma igång med träningen? Testa Leilas enkla 20-minutersprogram. Med tre olika svårighetsgrader passar det alla – från nybörjare till mer vältränad.

      Trappträning

      ”Kör en kvart i en trapp – det är så effektivt”

      KLIPP Har du en trappa? Då har du också ett träningsredskap. Kolla här hur du kan göra.

      Övervann cancern

      ”Så lurade jag hjärnan – och vann mot cancern”

      KLIPP För fem år sedan drabbades hon av tarmcancer – med 50 procents chans att överleva. Men Leila Söderholm bestämde sig för inte ge upp utan istället dra igång med träningen direkt.
      – Jag vill hjälpa tittarna att riva alla hinder de har satt upp för sin egen hälsa.

      Leilas träningsskola

      Bild: Moa Alexandersson

      Lär dig benböj med Leila – steg för steg

      ”Tänk dig att du har ett äpple på huvudet”. Träningsexperten Leila Söderholm guidar dig steg för steg för en perfekt och effektiv benböj.

      Leilas blogg

      Bild: Leila Söderholm

      Häng med i bloggen – du behöver bara din kropp för att komma i form

      BLOGG Hon bjuder på sig själv, coachar andra och visar hur du kan göra. Leila är drottningen av vardagsträning. Och du behöver bara din kropp.

      Leilas träningsskola

      Bild: Leila Söderholm

      Häng med i Leilas träningsskola – först ut: armhävningar

      Nu drar vi igång Leila Söderholms träningsskola. Först ut: armhävningar. Och vi lovar – med Leilas övningar kan alla komma igång!

      Gör en klassiker

      Sofias resa – så har hon coachats från soffpotatis till löpartjej

      KLIPP Leila coachar Sofia Ekblom att göra en tjejjklassiker. För en säsong sedan kallade hon sig själv för en soffpotatis. Så är det inte längre.

      Jägarvilan

      Bild: Leila Söderholm

      Inte ens på semestern går man fri från Leilas utmaningar

      Så fixar du den jobbiga övningen Jägarvila. Om en månad kommer du klara 5 minuter! Leila Söderholm hjälper dig.

      Leilas utmaning

      Bild: Moa Alexandersson

      Klara step ups i tio minuter – på bara en månad

      Träningsexperten Leila Söderholms delar med sig av nästa utmaning: 10 minuters step ups är målet efter en månad. Så här gör du för att lyckas.

      Var och när som helst

      Bild: Privat

      Övningarna för dig som ”inte har tid att träna”

      VARDAGSTRÄNING Vardagspuls träningsexpert Leila Söderholm tipsar om effektiva övningar som du kan göra i en trappa, med en studsmatta – eller i en busskur.

      Magstarkt!

      Bild: Vardagspuls

      Så får du magen i trim efter graviditeten

      MOTION & TRÄNING Hur tränar man under och efter graviditet? Vardagspuls träningsexpert Leila Söderholm visar fler effektiva övningar.

      Klipp

      Bild: Vardagspuls

      Övningarna som stärker mammakroppen

      Träningsexperten Leila Söderholm visar flera effektiva övningar som passar dig som är gravid eller som nyligen har fått barn.

      Chatt & klipp

      Bild: Vardagspuls

      Fixa formen med PT-Leilas effektiva hemmaövningar

      Hur gör jag för att få bort min mage, och hur kommer jag igång med träningen efter kejsarsnitt? Hur länge per dag bör man träna och hur kan jag träna med diskbråck? Här svarar PT:n Leila Söderholm på tittarfrågor.

      Chatt & klipp

      Bild: Vardagspuls

      PT-Leila: Så lyckas du med rumpträningen

      MOTION & TRÄNING Det är viktigt för hela kroppen att du tränar din största muskel. Leila Söderholm visar flera effektiva övningar

      Träna med kortleken

      Bild: Vardagspuls

      Bli ett ess på hemmaträningen

      Här visar träningsexperten Leila Söderholm hur en helt vanlig kortlek kan fungera som din personliga tränare under hemmapasset.