Leila Söderholm tipsar dig om hur du orkar mer under ett träningspass Bild: Moa Alexandersson

Så vet du att du orkar mer under ditt träningspass

"Om du vill utvecklas måste du kämpa hårdare"

Tar du i så hårt att du flåsar ordentligt när du tränar eller lunkar du fram i lagom takt? Båda sätten är bra men om du vill bli starkare, få bättre kondition och bränna fett så krävs det att du tar i lite hårdare. Leila Söderholm guidar dig till en bättre form och ger dig tecknen på att du egentligen orkar mer.

Publicerad 2016-06-14 | Vardagspuls

En bra kondition gör att du orkar med livet på ett helt annat sätt, du får bättre cirkulation samt den härliga känslan av att vara i form som är fantastisk. All motion är med andra ord bra men om du vill bli starkare och bränna fett måste du kämpa lite hårdare.

– Om du känt dig bekväm under hela passet så har du varit i din komfortzon, då känns allt helt överkomligt och rent av lite trevligt. Om alla dina pass alltid känns trevliga så kommer du att få fina hälsofördelar såsom rörligare leder, starkare muskler och bra kondition, säger Vardagspuls träningsexpert Leila Söderholm.

– Men om du vill utvecklas, förbättra konditionen och få det där lilla extra så är det bra att något pass i veckan ligger på en högre nivå, fortsätter hon.

Satsa på intervallträning

Under ett hårdare pass ska du enligt träningsexperten satsa på att öka farten och vid styrketräning höja vikterna rejält.

– Att jobba med intervaller gör det hela enklare eftersom du pressar dig kort tid för att vila ikapp på en lugnare nivå. Sen kan du med ännu större glädje köra dina vanliga pass däremellan. Du kommer ganska snabbt att känna hur dina vanliga pass blir lättare och lättare, säger Leila Söderholm.

Kom ihåg att vila efter ett hårt pass

Det händer dock ibland att vi tar i alldeles för hårt under ett träningspass.

– Tar du i så hårt att du nästan kräks och svimmar så kan du ha legat i överkant under passet. Att ligga i överkant är inte heller farligt eftersom vi har en otrolig kapacitet och nästa gång du tränar så kommer din kropp att vara starkare. Vad kroppen däremot behöver efter ett stenhårt pass är vila. Det är under vilan cellerna repareras, säger Leila Söderholm.

Att strunta i att vila mellan träningspassen är ingen bra idé.

– Tränar du utan regelbunden vila så kan du bli övertränad och då svarar inte kroppen som den brukar, det känns tungt, du blir lättare andfådd, har ont på olika ställen och känner dig rastlös, säger Leila Söderholm.

Så vet du att du orkar mer

  • Du kan prata obehindrat genom hela passet.
  • Du känner dig inte trött efter passet.
  • Du upplever inte att kroppen är varm och på högvarv 10 minuter efter avslutat pass.
  • Du känner att du hade kunnat köra ett pass till!
  • Du hann ta en selfie och byta låtlista 10 gånger under passet.

4 smarta tips för att testa din kapacitet

  • Pulsklocka, kolla i vilka pulszoner du ligger.
  • Räkna antal övningar du hinner med på en viss tid. Upprepa passet och jämför dina tider.
  • Bestäm antal övningar innan och se hur lång tid det tar att slutföra passet. Nästa gång du gör samma pass så försöker du hinna samma antal på kortare tid.
  • Klocka dig själv och ta reda på hur långt du springer på en viss tid.