Leila Söderholm visar hur du enkelt kan göra benböj med en tärning Bild: Moa Alexandersson

Leila Söderholms supereffektiva övningar med tärning

Bjud in familj eller vänner och träna tillsammans

Ibland är det svårt att hitta motivation och inspiration till ett träningspass. Det är då det är dags att leka och överraska din hjärna så att det blir av ändå. Vad sägs om att plocka fram en tärning till exempel? PT-Leila visar hur du enkelt tränar med en eller flera träningar – själv eller tillsammans med familjen.

Publicerad 2017-01-24 | Leila Söderholm

Med tärningar får du stor variation i antal repetitioner och vissa övningar upprepas extremt många gånger vilket gör att du i detta pass får in fler av dem än du brukar få. Det enda du behöver göra är att bestämma vilka 4 övningar du ska göra idag. Gör det enkelt för dig och välj något som du kan och som fungerar för platsen du befinner dig på.

Gör så här: Skriv ner dina 4 övningar på varsitt papper som placeras på golvet. Slå tärningen. Den övningen tärningen hamnar närmast ska du göra. Tärningen visar det antal repetitioner du ska göra. När du är klar slår du tärningen direkt igen. Innan du börjar: Bestäm hur länge du ska hålla på. Sätt timern i mobilen, eller använd en äggklocka, på 10-15 minuter och kör övning på övning utan att vila mellan, eller så bestämmer du dig innan för hur många slag du ska göra, till exempel 20 tärningsslag. Är ni flera så turas ni om att slå tärningen men alla gör övningarna. Nedan följer några övningar som fungerar utmärkt för träning med tärning. 

Armhävning

Stå i armhävningsposition på knä eller på fötter. Spänn magen och håll kroppen rak som en planka. Sänk dig genom att böja armbågarna. En lättare variant är att gå ner på knä och göra dina armhävningar.

Situps/Chrunches

Ligg på rygg med böjda ben och fötterna i golvet, tryck ner din ländrygg mot golvet genom att dra in naveln mot ryggraden. Placera händerna bakom nacken eller i kors över brösten. Rulla upp så långt du kan och bromsa nedåt så långsamt du kan. Känn att du spänner magen genom hela rörelsen.

Benböj

Sätt dig ner som på en stol med fötterna höftbrett och överkroppen rakt upp. Pressa dig upp igen till stående. Tänk dig att du har ett äpple på huvudet som inte får ramla av, spänn din mage och försök hålla ryggen rak.

Utfall

Ta ett stort kliv fram och sänk hela kroppen genom att böja båda knän. Se till att överkroppen är rak och pressa dig upp till stående igen. Byt ben varje steg. Kom ihåg att det bara är din fantasi som sätter gränser för vad du kan göra. Prova nya övningar och utmana dig själv så att du känner skillnad efter varje träningspass.

Gör det ännu roligare och bjud in dina barn eller vänner att vara med och träna med tärning. Ju fler desto trevligare.

Kram Leila