Leilas tricepspress Bild: Moa Alexandersson

Leilas 3 snabba träningsövningar för promenaden eller löprundan

”En perfekt cirkel att träna att använda utomhus”

Ingen rast och ingen ro, här visar Leila Söderholm hur du kan träna musklerna under löprundan eller promenaden. För visst mår kroppen allra bäst av att hålla igång även under semestern!

Publicerad 2017-07-10 | Leila Söderholm

Är du ute och går eller springer så varför inte stanna vid en parkbänk, mur eller ett litet staket. Dessa övningar går att göra helt utan redskap det du behöver är något att luta dig mot men det kan vara vad som helst. Syftet är att få upp pulsen och jobba explosivt med rörelser som vi kanske inte använder i vardagen, när vi går eller springer.
Ett bra sätt att träna är att använda dig av din timer i mobilen, då är det lättare att genomföra hela passet utan att sluta för tidigt. Sätt timern på 6 minuter och så gör du övningarna utan att vila mellan efter varandra om och om igen. 

Benspark åt sidan

Placera händerna på en sten eller bänk, spänn magen. För det ena benet rakt ut åt sidan så högt det bara går, försök att hålla överkroppen så still som möjligt. Byt ben direkt genom att göra ett litet hopp. Höj benen så långt ut åt sidan så att det känns i rumpan. Håll ett högt tempo. Gör 40 stycken sparkar. 

Tricepspress

Placera händerna nära rumpan, har du fötterna långt ut så blir det jobbigare och ju närmare kroppen fötterna kommer, desto lättare. Böj din armbågar och sänk hela kroppen, håll rumpan nära händerna. Pressa upp igen till raka armar och känn hur baksida arm arbetar. Ha en stolt hållning med rak överkropp och spänn magen. Gör 10 stycken.

Grodhopp

Använd armarnas pendling för att hoppa så lång du kan. Landa med mjuka knän ner i ett benböj. Om du kan hoppa direkt från sittande in i nästa grodhopp. Det är också helt ok att ställa sig upp innan nästa hopp. Ta i med armarna de gör verkligen stor skillnad och då aktiveras också överkroppens muskler på ett bra sätt. Kan du inte hoppa gör benböj istället. Gör 10 stycken.