Bild: Fanny Oldenburg

Så vann Leila Söderholm kampen mot cancer

”Jag lurar min hjärna så mycket det bara går”

Vår träningsexpert Leila Söderholm är i bra form men har haft en otrolig resa mot cancern. Här berättar hon själv om hur hon lurar hjärnan och klarade kampen trots besked om 50 procents chans att överleva.

Publicerad 2015-03-30 | Leila Söderholm för Vardagspuls

Leila Söderholm om sin tuffa kamp mot cancern:

Det började efter att jag fött mitt tredje barn. Min mage svullnade upp efter att jag ätit och jag fick gå på toaletten oftare. Jag tänkte att det berodde på graviditeten eller att jag blivit känslig för vissa grönsaker. Jag har alltid ätiti mycket mat med fibrer som kål, bönor och grönsaker. 
Hela förloppet kom smygande, det var inte alarmerande alls. Jag ändrade lite i kosten och det blev bättre i perioder, men till slut misstänkte jag att något var galet. En dag såg jag blod i toaletten. Då bokade jag tid hos en tarmläkare direkt.

Under den här perioden var jag i mitt livs toppform. Jag hade god aptit, kände mig pigg och mådde inte dåligt på något sätt förutom att magen krånglade.

En tumör stor som en kiwi

När de hittade min tumör var den stor som en Kiwi och elakartad. Det såg ut som att den hade spridit sig till buken och jag fick då 50% chans att överleva. Det var helt galet att ta in det budskapet när jag kände mig starkast och piggast i hela världen. Att tro att man ska dö ifrån sina barn, den känslan går inte att beskriva. Total panik i varenda cell.
Jag kände att det här håller inte så jag bestämde mig för att mota paniken.

Så motade jag paniken

Jag jobbade mot paniken genom att dansa varje dag. Ibland i flera timmar. Dans och musik föder lycka och glädje hos mig. Min hjärna reagerade på dansen och skickade ut en massa lyckohormoner som gjorde att det gick att hantera paniken.
Hjärnan tror på det jag talar om för den, det bevisades gång på gång under min sjukdomsresa.

Eftersom det alltid är kö på Radiumhemmet för strålning så fick jag vänta i två månader innan de började att behandla mig. Jag strålades för att krympa tumören och ta död på metastaser och sedan opererades jag. Jag visste att jag skulle få stomi på tunntarmen, i den situationen så tar man allt - bara man får bort cancern.
Uppvaknandet efter operationen var ljuvligt för jag fick veta att tumören bara satt lokalt i tarmen. Det som de trodde var spridning var inte det. Jag skulle få leva vidare!
Samtidigt var det här den stora kampen började. Jag kunde inte ens sitta utan ryggstöd. Gå fick jag göra med gåstol och bara några steg för sen svimmade jag.

Kämpade mot stomin med att dansa med händerna 

Min stomi hade det blivit fel på, den gick inte att bandagera så påsen lossnade hela tiden. Tunntarmen är inte viljestyrd så det går inte att stoppa flödet. Det som kommer ut är också väldigt frätande så jag var helt skinnflådd på magen och hade stora sår. Något hade hänt med min urinblåsa under operationen så jag var tvungen lära mig att tappa mig själv dvs att föra in en kateter i urinröret ända upp till urinblåsan och på så sätt tömma den.
Det var helt galet. Jag som är van att springa i skogen och träna min kropp satt helt plötsligt fast i en soffa och kunde inte röra mig för då lossnade påsen.
Jag hade en klocka som ringde när jag skulle tappa min urinblåsa och en klocka för att kolla stomin. 
Då insåg jag att det är upp till mig om jag ska ta mig ur det här.
Jag tog hjälp av min dans igen men den här gången så kunde jag inte dansa utan jag fick dansa med händerna. Det funkar lika bra. Hjärnan trodde direkt att jag ägde dansgolvet och skickade ut massa sköna hormoner som gjorde att jag faktiskt tyckte livet var toppen även om det såg annorlunda ut.
Det gav mig kraft att lyfta mina små minihantlar som jag släpade med mig överallt, att träna lite med en handduk och kanske till och med gå ett varv runt soffan.

Vägen tillbaka via små dagliga mål

Så här höll jag på. Dansade för att hitta kraft och sen träna det jag kunde. Träningen gör att det utsöndras endorfin som fyller mig med välbehag men som också är smärtstillande.
På det här sättet återtog jag mina krafter och lärde mig hantera det svåra. Jag satte upp dagliga mål att idag ska jag gå till brevlådan, imorgon ska jag gå till brevlådan + 20 meter och på onsdag ska jag ställa mig upp och sätta mig ner 100 gånger och så vidare.
På väldigt kort tid så lyckades jag träna upp mig igen och få tillbaka kraft och hållning.

Jag knipövade mina knipmuskler för att få muskler och nerver att hitta varandra igen och efter 4 månader så kunde jag kissa själv, vilken lycka!
Efter sex månader fick jag till min stora glädje ta bort stomin.

Tarmen brister - jag lurar hjärnan igen och är nu nästan frisk

Idag mår jag jättebra även om jag är strålningsskadad i tarmen och saknar stora delar av den så är det en dans på rosor mot vad jag har varit med om. Jag hade ett stort bakslag då tarmen brast och avföring läckte ut i buken, min livmoder och mina äggstockar gick sönder.
Jag fick ta bort allt som gick sönder och även mer av tarmen och fick stomi igen. Men jag hanterade det på samma sätt, jag lurade min hjärna så mycket det bara gick. Jag satte upp dagliga mål och dansade som en tok.

Idag har jag inte stomi utan allt fungerar nästan som det ska. Jag har ett år kvar tills jag är friskförklarad och som jag längtar till den dagen.

Det som är viktigt är att söka läkare om du upplever att något med din kropp är annorlunda mot förut. Det är i många fall skillnaden på liv eller död.
Hade jag inte sökt hjälp när jag gjorde så hade jag inte levt idag. Cancer drabbar alla - oavsett hur nyttig eller vältränad du är. Det minskar risken att drabbas om du tar hand om din hälsa men det är ingen garanti.

Stor kram och massor av kärlek och kraft till alla er därute som kämpar mot cancer.

Bild: Vardagspuls

Enkla övningar för dig som är på väg tillbaka

Efter canceroperationen började Leila vägen tillbaka.

Lisa Beskow

Bild: Privat

5 smarta tips – så orkar du träna efter jobbet

MOTION & TRÄNING Det kan vara svårt att hitta orken till att träna efter en arbetsdag. Men det finns knep att ta till. Lisa Beskow, hårt arbetande mamma och träningsentusiast, delar med sig av sina bästa.

Det fungerar verkligen!

Bild: Pressbild, Lidingöloppet

Överläkaren: Det här är bästa träningen mot stress

MOTION & TRÄNING Träningen är ett av våra mest effektiva verktyg mot stress. En av de som upptäckt det är stjärnkocken Tommy Myllymäki. Överläkaren Anders Hansen avslöjar vilken träning som är bäst. 

Studie visar

Bild: Johnér

Så stora är hälsovinsterna från Pokémon Go

MOTION & TRÄNING Många har misstänkt det, men först nu är det bevisat: de som spelar Pokémon Go rör på sig mer än innan. Och folkhälsovinsterna ser ut att vara enorma, enligt en amerikansk studie.

Det bästa från Vardagspuls TV

      Följ Vardagspuls bloggare

      Något för din arbetsplats?

      Bild: Johnér

      Nya trenden: gruppträna på lunchen

      MOTION & TRÄNING Har du svårt att få till träningen? En ny studie visar att många inte tränar på grund av tidsbrist eller för att de saknar sällskap. Om du känner igen dig kan den nya träningstrenden vara något för dig.

      Aha!

      Bild: Johnér

      Därför står vågen stilla

      KROPP & HÄLSA Du rör på dig ofta och äter bra mat. Ändå händer det ingenting. Varför?

      Högintensiv träning

      Bild: Moa Alexandersson

      PT-Leila: Träna igenom hela kroppen på bara 10 minuter

      MOTION & TRÄNING Dåligt med tid att träna? Hoppa inte över passet, korta ner det rejält istället! Vardagspuls träningsexpert Leila Söderholm visar hur du kör igenom hela kroppen på bara tio minuter.

      Så här ska du tänka!

      Bild: Gunnar Söderström, Eddie Granlund/Lidingöloppet

      ”Tänk positivt – det avgör om du ska lyckas”

      MOTION & TRÄNING Ska du springa Lidingöloppet eller något annat roligt lopp i helgen? Löparcoachen Gunnar Söderström går igenom de absolut största misstagen du kan göra inför och under ett lopp. Och vad du ska göra istället.

      5 övningar

      Bild: Moa Alexandersson

      PT-Leila: Så tränar du bort din stelhet och ryggsmärta

      MOTION & TRÄNING Skyll inte på åldern! Vardagspuls träningsexpert Leila Söderholm visar fem övningar som verkligen hjälper mot smärta i ländryggen.

      Experten tipsar

      Bild: Johnér och Moa Alexandersson

      Är det farligt att träna om man har träningsvärk?

      MOTION & TRÄNING Personliga tränaren Leila Söderholm ger dig svaren på allt du behöver veta om den där träningsvärken som kan göra så ont.

      Tips och övningar

      Bild: Johnér

      Så tränar du bäst efter din ålder

      MOTION & TRÄNING Beroende på ålder och förutsättningar behöver vi träna på olika sätt. Personliga tränaren Leila Söderholm tipsar om bra träning för dig mellan 15 och 60 plus.

      Träningstips

      Bild: Johnér och ansträngningsastma

      Låt inte din astma hindra dig – så tränar du smart

      MOTION & TRÄNING Andningsproblem när du tränar? Då kan du ha fått ansträngningsastma – och som astmatiker är det extra viktigt att ha bra kondition enligt experten.

      Träningsexperterna tipsar:

      Bild: Johnér

      Kom igång med träningen en gång för alla

      MOTION & TRÄNING Äntligen är det lätt att ge sig ut och träna! Eller? Trots att man planerat det kan det vara svårt att komma igång. Tur då att att det finns massor av inspiration att hämta.

      Springtime-vinnare

      Bild: Privat

      Marina: ”Jag kommer kämpa med sockret hela livet”

      MOTION & TRÄNING Marina Lundmark från Burträsk var en av vinnarna som åkte på träningsresa till Portugal för ett halvår sedan. Tack vare det hittade hon yogan. Men hennes kamp mot sockersuget pågår fortfarande varje dag.

      Felsteg

      Bild: Runkeeper/GIH

      Så fel kan din stegräknare visa

      MOTION & TRÄNING Gått 10 000 steg i dag? Det kan i själva verket innebära att du bara gått 7 000 steg enligt idrottsfysiologen Mikael Mattsson.

      Ny studie

      Bild: Johnér

      Styrketräning gör din hjärna yngre

      MOTION & TRÄNING Att styrketräna under ett års tid kan förynga din hjärna med två år. Det här visar en ny studie där det även framkommer att styrketräning kan förebygga tysta hjärnblödningar.

      PT:n tipsar

      Bild: Johnér

      Bästa löparknepen för dig som vill komma igång

      CHATT & KLIPP Gunnar Söderström, personlig tränare och naprapat, chattade med tittarna om bland annat kolhydratladdning, löparknän och vad man ska tänka på om man börjar löpträna som överviktig.

      20 minuter räcker

      Bild: Leila Söderholm

      Så tränar du effektivt hemma

      MOTION & TRÄNING Svårt att komma igång med träningen? Testa Leilas enkla 20-minutersprogram. Med tre olika svårighetsgrader passar det alla – från nybörjare till mer vältränad.

      Smarta metoden:

      Bild: Johnér Bildbyrå

      Lura dig själv att träna hårdare

      MOTION & TRÄNING Blev det ännu ett pass på gymmet där du inte fick särskilt mycket gjort? Nu har forskare hittat metoden som får dig att orka ta i utan att du själv tänker på det.

      Det var bättre förr

      Bild: SVT

      6 klipp som bevisar att träning var roligare förr

      MOTION & TRÄNING Säg bara "kniiiip" och många av oss får någonting nostalgisk i blicken. För visst var träningen roligare förr? Vardagspuls har samlat några gamla godbitar – från kontorsgympa till 80-talsaerobics.

      Knep & knåp

      Bild: TT

      Så håller du träningskläderna fräscha längre

      MOTION & TRÄNING Känns träningskläderna sura och ofräscha trots att du tvättat dem flera gånger? Var snäll mot dina kläder så håller längre och du slipper köpa nytt. 

      Bild: Johnér Bildbyrå

      Maxa förbränningen med lite sköna dansmoves

      MOTION & TRÄNING Dans är superbra träning som även lyfter humöret. Här är listan på alla härliga skäl att dra till närmaste dansgolv och släppa loss.

      Ta det lugnt

      Bild: Vardagspuls

      7 lata sätt att bränna fett

      KROPP & HÄLSA Hård träning i all ära, men du behöver faktiskt inte ta ut dig helt för att träna i vardagen. Vardagspuls har samlat de bästa sätten att stärka kroppen som du kan göra till en del av din vanliga vardagslunk.

      Träna med hunden

      Bild: Thomas Melen

      Så lägger du upp din träning med en fyrfota kompis

      MOTION & TRÄNING Människans bästa vän – och en fyrfoting som kan motivera dig i toppform. Löpcoachen Thomas Melén berättar vad som gäller för olika hundraser.

      Vardagsträning

      Bild: Leila Söderholm

      Så tränar du effektivt – med en helt vanlig handduk

      BLOGG Med en helt vanlig handduk kan du träna lika bra som på gymmet. Vardagspuls träningsexpert Leila Söderholm visar flera effektiva övningar.

      Vardagsmotion

      Bild: Johnér

      Så påverkas din kropp av en kort promenad – 30 minuter räcker

      MOTION & TRÄNING Ta tillbaka den viktiga vardagsmotionen. Få in i ryggmärgen att ta en promenad. En kort sväng om dagen höjer vardagspulsen mer än ingen alls – och ger många hälsovinster.