Leila Söderholm visar hur man gör cykelcrunch Bild: Moa Alexandersson

Leilas snabba magcirkel

3 suveräna magövningar som ger resultat

Om du inte hinner lägga så mycket tid på träning så är den här korta magcirkeln signerad PT-Leila perfekt för dig. Gör den 3 gånger i veckan och du kommer både se och känna resultatet efter ett par veckor.

Publicerad 2017-07-16 | Leila Söderholm

En kort magcirkel gör underverk för bålstyrkan om du lägger in den några gånger per vecka. Det behöver inte ta så lång tid. Sätt en timer på 1 minut och gör övningarna lugnt och försiktigt som uppvärmning för att förbereda kroppen. När timern ringer så sätt tiden på 7 minuter och gör övningarna om och om igen tills tiden är slut. Upprepa cirkeln 3 gånger per vecka så kommer du känna skillnad på både styrka och magens utseende efter ett par veckor.  Gör cirkeln utomhus, på stranden, på golvet hemma eller där du befinner dig. Låt det bli av det är det viktigast. Använd en yogamatta, träningsmatta, liggunderlag eller en dynorna till utemöblerna. 

Cykla

Gör så här: Händerna bakom nacken och armbågarna pekar rakt ut åt sidan. Båda benen i luften sträckta rakt ut strax ovanför marken. Lyft höger ben och låt knät sträva uppåt mot bröstet. Samtidigt så möter du med din vänstra armbåge genom att rotera överkroppens vänstra sida åt höger. Byt sida och tänk på att spänna magen. Gör 20 stycken.

Ta på tårna

Ligg på rygg och sträck benen rakt upp mot himlen. Lyft överkroppen och sträva efter att nå tårna om det är möjligt, annars stannar du där det känns bra. Se om du kan lyfta lite till för varje gång. Gör 10 stycken.

Planka med peak

Stå i plankposition på underarmarna, försök att spänna hela magen och gör kroppen rak som en planka. Pressa upp rumpan så högt du kan mot himlen, sträck på benen och dra in naveln. Sänk rumpan igen och kom tillbaka till din perfekta planka. Gör 10 stycken.

Lycka till! Kram, Leila