Promenader gör oss lyckligare Bild: Mostphotos

Promenera bort din inre stress

PT-Leilas tips för att slappna av

Bär du på en inre stress som påverkar hela din tillvaro? Vardagspuls träningsexpert Leila Söderholm tipsar om enkla saker du kan göra för att få bukt med den där tysta stressen. Promenera till exempel.

Publicerad 2017-11-07 | Leila Söderholm

Känner du igen att du har en inre dialog som stressar dig och som får dina tankar att hoppa från tanke till tanke utan att stanna? Du tänker på olika saker och känner en konstant rädsla att glömma något extremt viktigt? Stress behöver inte betyda att du stressar omkring och ser stressad ut, för många sitter stressen i tanken på insidan. En beskrivning som många känner igen är att det är som att ha ett godståg inne i huvudet som alltid är på väg. Den stannar aldrig vid några stationer för att släppa av passagerare och att stanna för bränsle verkar inte heller behövas. Tåget tutar på och känns helt ostoppbart.

Hantera stress genom återhämtning 

Stressar vi för länge och på för hög nivå utan att komma ner i avspänning då kan vi tillslut hamna i ett utmattningssyndrom. Ett första symtom på för långvarig stress är sämre minne. Känslan att inte hitta ord och inte hänga med som vanligt, ska tas som en varningssignal. När Hippocampus, vårt minnescenter i hjärnan översköljs av stresshormonet kortisol i för stora mängder så påverkas minneskapaciteten. Det här kan också drabba personer som har drabbats av sjukdom, gått igenom en skilsmässa eller råkat ut för en olycka eller andra trauman.

Stress i kombination med ett stillasittande liv gör att kroppen inte gör sig av med slaggprodukterna efter kortisolet. Det kan få åderförkalkningen att öka och hjärtat tar stryk. Blodsockret i kroppen går upp och för höga kortisolnivåer lagrar fett runt de inre organen. Kortisolet är livsviktigt för oss, det hämmar inflammationer får oss att vakna på morgonen. Under långvarig stress så påverkas kortisolets naturliga dygnsvariation. Nivåerna sjunker på eftermiddagen för att få oss att kunna gå ner i varv till kvällen och så småningom somna för natten. När dygnsvariationen blir påverkad så innebär det att nivåerna inte sjunker på eftermiddagarna vilket gör att sömnen påverkas.

På morgonen när kortisolet ska vara högt så att vi vaknar upp och känner oss pigga, så är det vid långvarig stress istället lågt, vilket gör att vi vaknar och känner oss helt slut och den känslan försvinner inte under dagen. Hantera stress genom att återhämta dig. Hur du gör är mindre viktigt men att det görs är enormt viktigt.

Promenera bort din inre stress

Använd avslappningsprogram via appar eller ladda ner på nätet. Precis som vi måste träna våra muskler så är det viktigt att träna på att slappna av. Så lägg in en kort stund varje dag där kroppen får träna på avspänning.

Fler sätt att slappna av i vardagen

  1. Ta en promenad utan ljudbok, podd och musik i öronen. Låt tankarna flyga iväg av sig själva.
  2. Sjung eller dansa, det får oss att slappna av och spritta av glädje.
  3. Måla på fri hand eller i en målarbok.
  4. Läs en bok på bara några minuter så sänks stressnivån.
  5. Yoga
  6. Massage
  7. Se till att få återhämtning det är något som måste prioriteras.