Linda Nordmark med sin sambo Stefan Edström. Tillsammans springer de flera lopp om året. Bild: Privat

Linda låter inte synfelet hindra henne från att löpträna och springa långlopp

”Hellre ett dåligt pass än inget pass alls”

Linda Nordmark föddes med ett medfött synfel. ”Många tror att man inte kan löpträna bara för att man har nedsatt syn, men herregud, alla kan bli bra på att springa” säger Linda som springer flera lopp varje år.

Publicerad 2017-06-26 | Senast ändrad 2017-10-11 | Erika Sjöö

Linda Nordmark från Stockholm älskar att löpträna. Oftast blir det flera pass i veckan – antingen själv på löpbandet eller tillsammans med sambon Stefan utomhus.

– När vi springer tillsammans har vi en lina mellan oss som jag håller i. Han leder och jag springer en 1,5 meter bakom honom. Han berättar för mig vad som händer, om det till exempel dyker upp en trottoarkant eller något annat hinder på vägen, säger Linda Nordmark.

Medfött synfel

Linda föddes med gråstarr på det ena ögat. Kort efter födelsen upptäckte läkarna att det fanns något i det andra ögat som de misstänkte var en tumör.

– Det var på 70-talet och ögat där tumören satt opererades bort. På det högra ögat har jag lite syn kvar. Under uppväxten har jag bytt styrka många gånger och haft glasögon med plusglas.

– Många tror att löpning inte är något man kan hålla på med när man har nedsatt syn men herregud, alla kan bli bra på det. Det är bara att nöta på så blir man snabbare. Hade någon sagt till mig för några år sen att jag skulle hålla på med löpträning så hade jag nog inte trott på det, det fanns inte på världskartan, men kan andra, så kan jag, säger Linda Nordmark.

Började träna hårt

Linda kommer ursprungligen från Kiruna men flyttade till Stockholm efter gymnasiet. Under uppväxten fanns inte intresset för sport där utan det är något som kommit in i bilden på senare år. Efter att ha tränat spinning under några års tid väcktes fascinationen för löpning. Då var hon 38 år.

– Sommaren 2012 föreslog min sambo att vi skulle testa löpträning och jag blev riktigt förtjust i det. Konditionen fanns ju där sedan innan och jag körde så hårt att jag blev övertränad, säger Linda och skrattar.

– Efter femte veckan hade jag sprungit min första mil och jag kunde knappt gå. Sedan dess har jag kört den hårda vägen. I början var det jobbigt men nu känns det kalas, säger Linda Nordmark.

”Alla pass är inte kul”

Linda upplever att löpningen ger henne väldigt mycket.

– Jag får så mycket energi av att löpträna och rent mentalt är det jättemysigt, den där belöningskänslan som uppstår efter ett pass. Alla pass är inte jättekul men hellre ett dåligt pass än inget pass alls, säger Linda som aldrig hoppar över att träningspass bara för att hon inte orkar.

– Det börjar krypa i kroppen om jag inte får träna. I veckorna tränar jag gärna på löpbandet innan jag går till arbetet tidigt på morgonen och på helgerna blir det längre sträckor. Att köra ett pass på två timmar är bland det bästa jag vet, säger Linda.

Älskar att springa lopp

De senaste åren har det blivit många lopp. Linda och sambon har exempelvis sprungit Stockholm Marathon där personrekordet ligger på fyra timmar och fem minuter.

– Vårt mål är att springa under fyra timmar nästa Marathon så nu gäller det att träna ännu hårdare. Jag har inga problem att bränna av ett milpass på löpbandet inomhus men ute är det lätt att tappa fart. Då är intervaller bra, säger Linda Nordmark.

Gick till Strängnäs

Nästa mål är att gå Fotrally som går av stapeln den 29 juni vid Sjöhistoriska på Djurgården i Stockholm. På Fotrally möts gångentusiaster som tävlar om vem som orkar gå längst. Det handlar om att gå Mälaren runt. Man startar på kvällen, tar en liten paus var sjätte timme, och fortsätter sedan sig genom natten.

– Förra året gick jag och sambon i 24 timmar. Vi hamnade i Strängnäs. Det kändes som att ha brännässlor i skorna. I år har vi inget tidsmässigt mål. Vi går tills det inte går att gå längre, säger Linda Nordmark.

Linda Nordmark har aldrig låtit sitt medfödda synfel hindra henne från att träna.

Lindas tips för att motivera sig själv att löpträna

Linda löptränar 4-5 gånger i veckan. Här delar hon med sig av sina bästa tips för att orka hålla igång.

  1. Planera. Planera in träningsdagar och helst direkt efter arbetsdagen eller innan.
  2. Hitta din favoritträning. När man hittat den träning man gillar så kommer motivationen automatiskt mer och mer.
  3. Utmana dig själv. Våga utmana dig själv, kroppen orkar mer än vad man tror.
  4. Variera! Sätt upp delmål och variera dina träningspass, så blir det mycket roligare.
  5. Tänk på något kul. När det känns jobbigt att springa tänk på allt annat än ätt du springer, så känns det bättre.
  6. Fokusera på omgivningen.
  7. Anmäl dig till tävlingar. Jag blir extra taggad att träna när jag har bokat in tävlingar.
  8. Investera i träningskläder. Nya träningskläder är ju alltid trevligt och motiverar till fortsättning.

Alla våra artiklar om löpning