springer joggar löpning Bild: Johnér

Löpträning - Därför ska du börja springa

9 anledningar till varför det är så bra för hälsan

Löpträning är enkel och effektiv konditionsträning som passar de allra flesta. Och vinsterna för kropp och själ är många - här får du anledningarna till varför du ska ge dig ut i löparspåret. 

Publicerad 2015-03-18 | Senast ändrad 2017-04-28 | Vardagspuls

Det är så klart alltid bra att träna, men varför ska man välja just löpning som träningsform?

Du kan träna var och när som helst

En stor anledning till att löpning är en så bra träningsform är att det är enkelt. Bara du har ett par löparskor kan du i princip träna var och när som helst. Det är också enkelt att anpassa träningen efter sin egen förmåga.

Du får bättre minne

Löpning ökar blodcirkulationen och syresättningen till hjärnan. Det är bra för minnet och leder till bättre koncentrations-, besluts- och reaktionsförmåga.

Du blir stark

Löpning är bra för både skelettet och musklerna.

Du lever längre

Om man springer på låg eller måttlig intensitet i totalt 1–2,5 timmar varje vecka så förlängs livet med 5,6 år för kvinnor och 6,2 år för män, enligt en studie gjord av Copenhagen City Heart Study.

Du får bättre sexliv

Måttlig uthållighetsträning stimulerar könshormonproduktionen och ökar även blodtillförseln till könsorganen. Regelbunden träning förändrar även synen på din kropp och får dig att känna dig mer attraktiv.

Du sover bättre

En undersökning vid Oregon State University visar att 150 minuters aktiv träning som till exempel löpning förbättrar sömnen med 65 procent. Efter ett löppass återhämtar sig även kroppen mer effektivt och reparerar defekta celler snabbare.

Du får starkare immunförsvar

Enligt en studie från Appalachian State University i USA förbättras immunsystemet av löpning, eftersom cellproduktionen ökar. Risken att drabbas av en förkylning minskar med 50 procent, och om man ändå drabbas blir förkylningssymptomen betydligt mildare för den som löptränar.

Du blir på bättre humör

Löpträning ökar utsöndringen av dopamin och serotonin, samtidigt som det minskar utsöndringen av adrenalin och kortisol, vilket förebygger stress och depression.

Du får bättre hälsa

Löpning är bra för hälsan på många olika sätt - och motevrkar en rad olika sjukdomar. Det är bra för blodcirkulationen, vilket stärker hjärtat och sänker blodtrycket. Du förbränner även mycket kalorier, vilket är bra mot övervikt. Löpning stärker även kroppens förmåga att reglera blodsockret och förebygger därmed diabetes. Du får också bättre lungkapacitet av att springa regelbundet.

Källor: Hälsa & fitness, Runners world, Aktiv träning