Bild: Johnér

Löpträning - Därför ska du börja springa

9 anledningar till varför det är så bra för hälsan

Löpträning är enkel och effektiv konditionsträning som passar de allra flesta. Och vinsterna för kropp och själ är många - här får du anledningarna till varför du ska ge dig ut i löparspåret. 

Publicerad 2015-03-18 | Senast ändrad 2016-07-15 | Vardagspuls

Det är så klart alltid bra att träna, men varför ska man välja just löpning som träningsform?

Du kan träna var och när som helst

En stor anledning till att löpning är en så bra träningsform är att det är enkelt. Bara du har ett par löparskor kan du i princip träna var och när som helst. Det är också enkelt att anpassa träningen efter sin egen förmåga.

Du får bättre minne

Löpning ökar blodcirkulationen och syresättningen till hjärnan. Det är bra för minnet och leder till bättre koncentrations-, besluts- och reaktionsförmåga.

Du blir stark

Löpning är bra för både skelettet och musklerna.

Du lever längre

Om man springer på låg eller måttlig intensitet i totalt 1–2,5 timmar varje vecka så förlängs livet med 5,6 år för kvinnor och 6,2 år för män, enligt en studie gjord av Copenhagen City Heart Study.

Du får bättre sexliv

Måttlig uthållighetsträning stimulerar könshormonproduktionen och ökar även blodtillförseln till könsorganen. Regelbunden träning förändrar även synen på din kropp och får dig att känna dig mer attraktiv.

Du sover bättre

En undersökning vid Oregon State University visar att 150 minuters aktiv träning som till exempel löpning förbättrar sömnen med 65 procent. Efter ett löppass återhämtar sig även kroppen mer effektivt och reparerar defekta celler snabbare.

Du får starkare immunförsvar

Enligt en studie från Appalachian State University i USA förbättras immunsystemet av löpning, eftersom cellproduktionen ökar. Risken att drabbas av en förkylning minskar med 50 procent, och om man ändå drabbas blir förkylningssymptomen betydligt mildare för den som löptränar.

Du blir på bättre humör

Löpträning ökar utsöndringen av dopamin och serotonin, samtidigt som det minskar utsöndringen av adrenalin och kortisol, vilket förebygger stress och depression.

Du får bättre hälsa

Löpning är bra för hälsan på många olika sätt - och motevrkar en rad olika sjukdomar. Det är bra för blodcirkulationen, vilket stärker hjärtat och sänker blodtrycket. Du förbränner även mycket kalorier, vilket är bra mot övervikt. Löpning stärker även kroppens förmåga att reglera blodsockret och förebygger därmed diabetes. Du får också bättre lungkapacitet av att springa regelbundet.

Källor: Hälsa & fitness, Runners world, Aktiv träning

Prylarna

Bild: Runkeeper/GIH

Så ska du tolka din stegmätare

Gått 10 000 steg i dag? Nja, det kan betyda 7 000.

Bild: Johnér Bildbyrå

Håll träningskläderna fräscha längre

Är dina träningskläder sura? Gör så här.

Bild: Johnér

Så fel mäter ditt aktivitetsarmband

De populära armbanden mäter ofta fel, visar studie.

Proffsen tipsar

Smarta tips

Bild: Vardagspuls, Johnér

PT:ns bästa kom igång-tips

MOTION & TRÄNING Löparcoachen Gunnar Söderström ger råd.

Bild: Elliot Wahl

Så får du igång din partner

Så fick Hillevi Wahl, 50, sin man att träna.

      PT:ns bästa tips

      Bild: Oscar Jöback

      Så tränar du bäst inför sommarens långlopp

      MOTION & TRÄNING Dags för långlopp i sommar? Personliga tränaren Oscar Jöback tipsar om de bästa övningarna inför långdistansen.

      5 viktiga övningar

      Bild: Johnér

      Så undviker du att överbelasta dina senor

      MOTION & TRÄNING Överbelastning på senor och benhinnor är viktigt bland löpare. Det gäller att inte slarva med återhämtningen!

      Svensk studie

      Bild: Johnér

      Löpträning bättre mot depression än medicin

      KROPP & HÄLSA Enligt en studie vid Karolinska institutet är fysisk aktivitet minst lika bra mot mild depression som antidepressiva läkemedel. 

      Chatt & klipp

      Bild: Vardagspuls

      Tre hemmaövningar som förbättrar din kondition

      MOTION & TRÄNING Vardagspuls träningsexpert visar hur du kan träna upp konditionen på egen hand – utan att lämna hemmet.

      Hillevi Wahl

      Bild: Johnér

      Träningsschemat som gör dig redo för långloppet

      BLOGG Så tränar löparfantasten Hillevi Wahl inför tjejmilen i New York.

      Gör om gör rätt

      Bild: Henry Montgomery/TT

      5 misstag du gör på crosstrainern

      MOTION & TRÄNING Gör om gör rätt. Skippa de här vanliga misstagen så får du ut betydligt mer av dina träningspass på crosstrainern.

      Jo, det ÄR roligt!

      Bild: TT

      10 tips som gör löprundan till dagens höjdpunkt

      MOTION & TRÄNING Det enda som gör löpning tråkigt är din inställning. Men vi ska hjälpa dig! Här är 10 tips på hur du gör löpningen till det roligaste på hela dagen.

      Träna med hunden

      Bild: Thomas Melen

      Så lägger du upp din träning med en fyrfota kompis

      MOTION & TRÄNING Människans bästa vän – och en fyrfoting som kan motivera dig i toppform. Löpcoachen Thomas Melén berättar vad som gäller för olika hundraser.

      Listan som får upp dig!

      Bild: Johnér Bildbyrå

      5 smarta knep som hjälper dig att orka morgonträna

      MOTION & TRÄNING Det finns massor av fördelar med att träna på morgonen – här är tipsen som ser till att du kommer upp och iväg!

      Blogg

      Bild: Aftonbladet Bild

      Hon lär sig springa – på riktigt

      BLOGG Hillevi Wahl ska springa 50 lopp i år – för att fira att hon fyller 50. Då är det ju bra att veta hur man gör. Häng med i bloggen när Hillevi går i springskola.