Dags för backträning

 

Så tränade Kristin Kaspersen inför marathon

Löparcoachen: ”Hon kommer att klara det bra – hon har en stark grundvilja”

Hennes pappa tränade landslaget i friidrott, och hemma i Järvsö var träningen en stor och naturlig del av familjens liv.
Förra året fick Sanna Hed i uppgift att träna Kristin Kaspersen inför New York Marathon som gick av stapeln i november.
– Kristin kommer att klara det här bra – hon har en stark grundvilja.

Publicerad 2015-03-30 | Vardagspuls

Sanna Hed  är personlig tränare och löparcoach sedan 20 år tillbaka och sedan 15 år god vän med Kristin Kaspersen. Under hela den tiden har de tränat tillsammans. Nu är utmaningen att få Kristin i form efter en lång period sjukdomar och skador.
– Jag har tränat Kristin genom livets alla faser och vet att hon kommer att klara det här utmärkt.

Sanna Hed själv har ända sedan hon var barn haft träning som sitt stora intresse.
– Den är stommen i mitt liv.
Men träningen var aldrig påtvingad utan enbart rolig:
– Mina föräldrar hittade en bra balans mellan träningen och det goda livet. Det fanns alltid tid och utrymme för lek, fest och god mat. Och den balansen tycker jag är viktig, understryker Sanna.

Så tränar Sanna med Kristin

Tillsammans med Kristin har Sanna avslutat det hon kallar för grundperioden där de under sex veckor har fokuserat på de grundläggande funktionerna: rörlighet, styrka och kondition med fokus på framför allt det sista.
– Kristin är grundstark och teknisk, men behöver framför allt få upp flåset och bygga löparsjälvförtroende.

Fokus på konditionsträning

Nästa steg blir att snäppa upp konditionsbiten, men utan att tappa styrkan. Sanna brukar jobba i varv om fyra-sex veckor där hon håller ihop alla träningsmoment, men fokuserar på olika delar beroende på var i träningen man befinner sig.
– Nu ska vi börja jobba med styrketräning anpassad för löpning i fyra veckor framåt. Därefter är det träningsläger i Portugal – då ska vi prioritera löpningen. Sedan kör vi så här ända fram i mål. Det kommer att gå jättebra!

MER:
Så gick det för Kristin på milen

Sanna Heds 4 bästa pepptips

1. Alla kan springa! Tvivla aldrig på att du kan. Våra kroppar är gjorda för att springa.

2. Variera din allmänna träning – styrketräning, löpning, simning, promenader osv. Ett vanligt misstag är att man går ut för hårt och blir periodare när det gäller träning. Med omväxlande träning är det enkelt att hela tiden se resultat.

3. Variera din löpträning. Kör backe, intervall, kort, långt, snabbt, långsamt osv. Om du är ute på en powerwalk till exempel och kommer till en backe – spring upp och ner för den några gånger. Tricket är att lura in löpning i träningen.

4. Kläder, skor och prylar är inte så viktiga, det viktigaste är att du börjar springa!  Du kan springa i ett par Converse så länge du springer tekniskt rätt – bara det inte gör ont.

Prylarna

Bild: Runkeeper/GIH

Så ska du tolka din stegmätare

Gått 10 000 steg i dag? Nja, det kan betyda 7 000.

Bild: Johnér Bildbyrå

Håll träningskläderna fräscha längre

Är dina träningskläder sura? Gör så här.

Bild: Johnér

Så fel mäter ditt aktivitetsarmband

De populära armbanden mäter ofta fel, visar studie.

Proffsen tipsar

Smarta tips

Bild: Vardagspuls, Johnér

PT:ns bästa kom igång-tips

MOTION & TRÄNING Löparcoachen Gunnar Söderström ger råd.

Bild: Elliot Wahl

Så får du igång din partner

Så fick Hillevi Wahl, 50, sin man att träna.

      PT:ns bästa tips

      Bild: Oscar Jöback

      Så tränar du bäst inför sommarens långlopp

      MOTION & TRÄNING Dags för långlopp i sommar? Personliga tränaren Oscar Jöback tipsar om de bästa övningarna inför långdistansen.

      5 viktiga övningar

      Bild: Johnér

      Så undviker du att överbelasta dina senor

      MOTION & TRÄNING Överbelastning på senor och benhinnor är viktigt bland löpare. Det gäller att inte slarva med återhämtningen!

      Svensk studie

      Bild: Johnér

      Löpträning bättre mot depression än medicin

      KROPP & HÄLSA Enligt en studie vid Karolinska institutet är fysisk aktivitet minst lika bra mot mild depression som antidepressiva läkemedel. 

      Chatt & klipp

      Bild: Vardagspuls

      Tre hemmaövningar som förbättrar din kondition

      MOTION & TRÄNING Vardagspuls träningsexpert visar hur du kan träna upp konditionen på egen hand – utan att lämna hemmet.

      Hillevi Wahl

      Bild: Johnér

      Träningsschemat som gör dig redo för långloppet

      BLOGG Så tränar löparfantasten Hillevi Wahl inför tjejmilen i New York.

      Gör om gör rätt

      Bild: Henry Montgomery/TT

      5 misstag du gör på crosstrainern

      MOTION & TRÄNING Gör om gör rätt. Skippa de här vanliga misstagen så får du ut betydligt mer av dina träningspass på crosstrainern.

      Jo, det ÄR roligt!

      Bild: TT

      10 tips som gör löprundan till dagens höjdpunkt

      MOTION & TRÄNING Det enda som gör löpning tråkigt är din inställning. Men vi ska hjälpa dig! Här är 10 tips på hur du gör löpningen till det roligaste på hela dagen.

      Träna med hunden

      Bild: Thomas Melen

      Så lägger du upp din träning med en fyrfota kompis

      MOTION & TRÄNING Människans bästa vän – och en fyrfoting som kan motivera dig i toppform. Löpcoachen Thomas Melén berättar vad som gäller för olika hundraser.

      Listan som får upp dig!

      Bild: Johnér Bildbyrå

      5 smarta knep som hjälper dig att orka morgonträna

      MOTION & TRÄNING Det finns massor av fördelar med att träna på morgonen – här är tipsen som ser till att du kommer upp och iväg!

      Blogg

      Bild: Aftonbladet Bild

      Hon lär sig springa – på riktigt

      BLOGG Hillevi Wahl ska springa 50 lopp i år – för att fira att hon fyller 50. Då är det ju bra att veta hur man gör. Häng med i bloggen när Hillevi går i springskola.