Så tränade Kristin Kaspersen inför marathon

Löparcoachen: ”Hon kommer att klara det bra – hon har en stark grundvilja”

Hennes pappa tränade landslaget i friidrott, och hemma i Järvsö var träningen en stor och naturlig del av familjens liv.
Förra året fick Sanna Hed i uppgift att träna Kristin Kaspersen inför New York Marathon som gick av stapeln i november.
– Kristin kommer att klara det här bra – hon har en stark grundvilja.

Publicerad 2015-03-30 | Vardagspuls

Sanna Hed  är personlig tränare och löparcoach sedan 20 år tillbaka och sedan 15 år god vän med Kristin Kaspersen. Under hela den tiden har de tränat tillsammans. Nu är utmaningen att få Kristin i form efter en lång period sjukdomar och skador.
– Jag har tränat Kristin genom livets alla faser och vet att hon kommer att klara det här utmärkt.

Sanna Hed själv har ända sedan hon var barn haft träning som sitt stora intresse.
– Den är stommen i mitt liv.
Men träningen var aldrig påtvingad utan enbart rolig:
– Mina föräldrar hittade en bra balans mellan träningen och det goda livet. Det fanns alltid tid och utrymme för lek, fest och god mat. Och den balansen tycker jag är viktig, understryker Sanna.

Så tränar Sanna med Kristin

Tillsammans med Kristin har Sanna avslutat det hon kallar för grundperioden där de under sex veckor har fokuserat på de grundläggande funktionerna: rörlighet, styrka och kondition med fokus på framför allt det sista.
– Kristin är grundstark och teknisk, men behöver framför allt få upp flåset och bygga löparsjälvförtroende.

Fokus på konditionsträning

Nästa steg blir att snäppa upp konditionsbiten, men utan att tappa styrkan. Sanna brukar jobba i varv om fyra-sex veckor där hon håller ihop alla träningsmoment, men fokuserar på olika delar beroende på var i träningen man befinner sig.
– Nu ska vi börja jobba med styrketräning anpassad för löpning i fyra veckor framåt. Därefter är det träningsläger i Portugal – då ska vi prioritera löpningen. Sedan kör vi så här ända fram i mål. Det kommer att gå jättebra!

MER:
Så gick det för Kristin på milen

Sanna Heds 4 bästa pepptips

1. Alla kan springa! Tvivla aldrig på att du kan. Våra kroppar är gjorda för att springa.

2. Variera din allmänna träning – styrketräning, löpning, simning, promenader osv. Ett vanligt misstag är att man går ut för hårt och blir periodare när det gäller träning. Med omväxlande träning är det enkelt att hela tiden se resultat.

3. Variera din löpträning. Kör backe, intervall, kort, långt, snabbt, långsamt osv. Om du är ute på en powerwalk till exempel och kommer till en backe – spring upp och ner för den några gånger. Tricket är att lura in löpning i träningen.

4. Kläder, skor och prylar är inte så viktiga, det viktigaste är att du börjar springa!  Du kan springa i ett par Converse så länge du springer tekniskt rätt – bara det inte gör ont.