Gå ner i vikt med löpning Bild: Johnér

Snöra på dig skorna!

Därför funkar löpning om du vill tappa några kilon

Att gå ner i vikt kan vara en positiv bieffekt för den som börjar löpträna på allvar.
Oavsett om du springer snabbt eller långsamt får fettförbränningen en skjuts.

Publicerad 2015-03-24 | Senast ändrad 2016-09-09 | Vardagspuls

Inte nog med att du mår bättre på en massa olika vis. Om du också vill gå ner i vikt kan löpning vara ett jättebra sätt. Dels får du en ökad muskelmassa av att träna mer. Mer muskler kräver mer energi. Det betyder att den som tränar bränner kalorier oavsett sysselsättning – till och med i sömn och vila. Dessutom är löpning en träningsform som enkelt går att anpassa utifrån de egna förutsättningarna.

Alla sätt är bra

Lubbar du fram som en pil i spåret? Bra. Lunkar du fram i ett lugnare tempo? också bra. När du rör dig förbrukar kroppen mer energi – och du gör av med fler kalorier. Genom att springa gör du av med fler kalorier totalt än om du springer långsamt eller promenerar – för också raska promenader är en mycket effektivt form av träning som gör stor skillnad för hälsan.

Powerwalk vs löpning

Den danska författaren Lotte Rye Arndal har tagit fram ett räkneexempel som visar hur många kalorier du förbränner vid promenad respektive löpning. Det som är intressant är att promenaden jämfört med löpning bränner procentuellt sett mer fett än kolhydrater. Däremot gör du av med fler kalorier totalt  om du springer istället för går.

Promenad 30 minuter:

Förbrukade kalorier: 240
Varav 40 procent från fett: 96
Varav 60 procent från kolhydrater: 144

Löpning 30 minuter:

Förbrukade kalorier: 450
Varav 24 procent från fett: 108
Varav 76 procent för kolhydrater: 342