Jo det ÄR roligt att springa

10 tips för dig som vill ha roligt på löprundan

Att det är tråkigt att springa är förmodligen en av de vanligaste ursäkterna som finns. Men löpning går att variera mer än kanske någon annan träningsform.
Det enda som gör löpning tråkigt är din inställning, men vi ska hjälpa dig – och listar här 10 tips på hur du gör löpningen till det roligaste på hela dagen.

Publicerad 2015-03-27 | Senast ändrad 2016-07-18 | Vardagspuls

Du kan lyssna på din favoritmusik

Plugga in hörlurarna och sätt på dina favoritlåtar utan att bli bedömd eller att någon byter spellista. Att lyssna på musik under löpningen gör dessutom att många presterar bättre än tidigare.

Sätt enkla mål och kryssa av dem

Att nå sina mål är både tillfredsställande och roligt. Sätt enkla mål till en början som du vet att du kan nå, men ändå efter en viss ansträngning, och öka successivt.

Du får inte – du SKA shoppa nya kläder

Skippa dina gamla träningskläder som en gång passade och köp nytt. Det är du värd. Det är roligt att se snygg ut.

Spring ett lopp

Dels är det bra att ha något stt sikta mot, det är dessutom roligt att springa med andra och om du ställer upp i exempelvis Midnattsloppet eller Tjejmilen är det massor med folk utefter banan som hejar fram dig.

En chans att visa vem du är – och bli hyllad 

Skaffa något som tydligt visar vem du är, så kommer folk längs med banan att heja på just dig eftersom du sticker ut lite lagom i mängden.

Spring i grupp 

Att göra saker tillsammans är roligare. Även springa. Det har på senare tid vuxit fram en rad olika klubbar och kurser där man springer i grupp. Det blir ofta både peppande och kan leda till en rad nya bekantskaper.

Ladda ner appar och visa upp dig 

Det är ingen slump att ditt flöde i sociala kanaler kryllar av rapporter från folk som varit ute och promenerat, sprungit, cyklat eller ätit en god middag. Det får man nämligen göra efter en promenad, cykeltur eller löprunda. Löpningen blir roligare med en app som blir en digital mobil träningskompis. Våga dessutom dela med dig i sociala kanaler så kommer du snart att få hejarop och pepp från dina kompisar.

Sko dig 

Nu är det dags att köpa ett par nya skor till dig själv. Det ger lite extra spring i benen bara av att titta ner på dina rena, fina och studsiga skor.

Fri lek och fart 

En del kallar det för intervaller, det är bra, men löparlingo för nördar är inte kul. Det blir roligare om du tänker att du leker med tempoväxlingar och att du experimenterar med att springa lite olika fort.

Dra till skogs 

Byt miljö och underlag och stick ut i närmaste skog, en park eller någon annanstans där du normalt inte springer. Kan du gå där kan du springa, och att springa i skogen ger massor av intryck och ännu mer varierad träning.

Prylarna

Bild: Runkeeper/GIH

Så ska du tolka din stegmätare

Gått 10 000 steg i dag? Nja, det kan betyda 7 000.

Bild: Johnér Bildbyrå

Håll träningskläderna fräscha längre

Är dina träningskläder sura? Gör så här.

Bild: Johnér

Så fel mäter ditt aktivitetsarmband

De populära armbanden mäter ofta fel, visar studie.

Proffsen tipsar

Smarta tips

Bild: Vardagspuls, Johnér

PT:ns bästa kom igång-tips

MOTION & TRÄNING Löparcoachen Gunnar Söderström ger råd.

Bild: Elliot Wahl

Så får du igång din partner

Så fick Hillevi Wahl, 50, sin man att träna.

      PT:ns bästa tips

      Bild: Oscar Jöback

      Så tränar du bäst inför sommarens långlopp

      MOTION & TRÄNING Dags för långlopp i sommar? Personliga tränaren Oscar Jöback tipsar om de bästa övningarna inför långdistansen.

      5 viktiga övningar

      Bild: Johnér

      Så undviker du att överbelasta dina senor

      MOTION & TRÄNING Överbelastning på senor och benhinnor är viktigt bland löpare. Det gäller att inte slarva med återhämtningen!

      Svensk studie

      Bild: Johnér

      Löpträning bättre mot depression än medicin

      KROPP & HÄLSA Enligt en studie vid Karolinska institutet är fysisk aktivitet minst lika bra mot mild depression som antidepressiva läkemedel. 

      Chatt & klipp

      Bild: Vardagspuls

      Tre hemmaövningar som förbättrar din kondition

      MOTION & TRÄNING Vardagspuls träningsexpert visar hur du kan träna upp konditionen på egen hand – utan att lämna hemmet.

      Hillevi Wahl

      Bild: Johnér

      Träningsschemat som gör dig redo för långloppet

      BLOGG Så tränar löparfantasten Hillevi Wahl inför tjejmilen i New York.

      Gör om gör rätt

      Bild: Henry Montgomery/TT

      5 misstag du gör på crosstrainern

      MOTION & TRÄNING Gör om gör rätt. Skippa de här vanliga misstagen så får du ut betydligt mer av dina träningspass på crosstrainern.

      Jo, det ÄR roligt!

      Bild: TT

      10 tips som gör löprundan till dagens höjdpunkt

      MOTION & TRÄNING Det enda som gör löpning tråkigt är din inställning. Men vi ska hjälpa dig! Här är 10 tips på hur du gör löpningen till det roligaste på hela dagen.

      Träna med hunden

      Bild: Thomas Melen

      Så lägger du upp din träning med en fyrfota kompis

      MOTION & TRÄNING Människans bästa vän – och en fyrfoting som kan motivera dig i toppform. Löpcoachen Thomas Melén berättar vad som gäller för olika hundraser.

      Listan som får upp dig!

      Bild: Johnér Bildbyrå

      5 smarta knep som hjälper dig att orka morgonträna

      MOTION & TRÄNING Det finns massor av fördelar med att träna på morgonen – här är tipsen som ser till att du kommer upp och iväg!

      Blogg

      Bild: Aftonbladet Bild

      Hon lär sig springa – på riktigt

      BLOGG Hillevi Wahl ska springa 50 lopp i år – för att fira att hon fyller 50. Då är det ju bra att veta hur man gör. Häng med i bloggen när Hillevi går i springskola.