”Det var svårt att andas”

Kristins första etapp-mål mot marathon är avklarat – men det var tungt att springa milen

Det var i våras som Kristin drog på sig löparskorna och började träna igen.
Efter att först ha drabbats av twar och därefter en bruten tå, var tiden till milen i New York knapp. 
– Det var tungt, men jag fokuserade på att tänka positivt.

Publicerad 2015-06-15 | Vardagspuls

Under hela våren har Kristin Kaspersen tränat hårt med vännen och löparcoachen Sanna Hed. Sanna har funnits med i Kristins utmaning hela tiden – som personlig tränare, men också som coach och mentalt stöd.
Målet är New York Marathon i november och nu är första etappen avklarad. Kristin sprang milen i New York strax över en timme. Men det var tungt.

– I påskas sprang jag 5 kilometer, nu sprang jag milen, så det går framåt, men med 30-gradig värme och 68 procents luftfuktighet var det jobbigt, säger hon. Men med med de förutsättningarna jag hade är jag stolt över mig själv – jag är på god väg.

Svårt att få luft

Värmen, fukten och luftvägar som inte har återhämtat sig helt, gjorde att det blev svårt för Kristin att få ordentligt med luft.
– Det kanske låter lite konstigt, men jag försökte springa långsamt och ”snyggt”, det vill säga tänka på min springteknik för att hålla ett bra mentalt fokus, berättar Kristin. Jag delade upp loppet i fem delar där jag först fokuserade på kroppens olika delar, stegen, armarna och så vidare, för att i den sista delen fokusera på att ta mig i mål. 
– Också mental träning, vad som händer i övrigt är viktigt. Hur jag ska tänka för att orka både vad gäller teknik, kondition och det mentala.

Direkt efter loppet skrev Kristin på instagram:
”Nu är jag i mål. Fruktansvärt jobbigt. Jag är stark i kroppen men har svårt att andas. Efter mål tog det bara en minut sen var jag tillbaka. Så uppenbarligen har jag det, men pga twar och mykoplasma har luftrören det jobbigt. Så det får ta den tid det tar att komma tillbaka. Sprang på timmen.”

Och Sanna Hed är övertygad om att Kristin kommer att lyckas med det hon har föresatt sig:
– Jag har tränat Kristin genom livets alla faser och vet att hon kommer att klara det här utmärkt. Kristin är grundstark och teknisk, men behöver framför allt få upp flåset och bygga löparsjälvförtroende. Det kommer att gå jättebra!

Peppad av publiken och av sin son

Och visst hjälper det att bli peppad framåt:
– När det var 200 meter kvar hörde jag ”mamma! mamma!”, min underbare son ville springa med mig den sista biten.
Kristin tycker också att det faktum att loppet gick i New York betydde mycket: 
– Det är helt fantastiskt att springa i den här staden. Publiken hejar hela tiden, längs varje meter av loppet. Man lyfts fram av åskådarna som peppar hela vägen. Det betyder fantastiskt mycket.

Prylarna

Bild: Runkeeper/GIH

Så ska du tolka din stegmätare

Gått 10 000 steg i dag? Nja, det kan betyda 7 000.

Bild: Johnér Bildbyrå

Håll träningskläderna fräscha längre

Är dina träningskläder sura? Gör så här.

Bild: Johnér

Så fel mäter ditt aktivitetsarmband

De populära armbanden mäter ofta fel, visar studie.

Proffsen tipsar

Smarta tips

Bild: Vardagspuls, Johnér

PT:ns bästa kom igång-tips

MOTION & TRÄNING Löparcoachen Gunnar Söderström ger råd.

Bild: Elliot Wahl

Så får du igång din partner

Så fick Hillevi Wahl, 50, sin man att träna.

      PT:ns bästa tips

      Bild: Oscar Jöback

      Så tränar du bäst inför sommarens långlopp

      MOTION & TRÄNING Dags för långlopp i sommar? Personliga tränaren Oscar Jöback tipsar om de bästa övningarna inför långdistansen.

      5 viktiga övningar

      Bild: Johnér

      Så undviker du att överbelasta dina senor

      MOTION & TRÄNING Överbelastning på senor och benhinnor är viktigt bland löpare. Det gäller att inte slarva med återhämtningen!

      Svensk studie

      Bild: Johnér

      Löpträning bättre mot depression än medicin

      KROPP & HÄLSA Enligt en studie vid Karolinska institutet är fysisk aktivitet minst lika bra mot mild depression som antidepressiva läkemedel. 

      Chatt & klipp

      Bild: Vardagspuls

      Tre hemmaövningar som förbättrar din kondition

      MOTION & TRÄNING Vardagspuls träningsexpert visar hur du kan träna upp konditionen på egen hand – utan att lämna hemmet.

      Hillevi Wahl

      Bild: Johnér

      Träningsschemat som gör dig redo för långloppet

      BLOGG Så tränar löparfantasten Hillevi Wahl inför tjejmilen i New York.

      Gör om gör rätt

      Bild: Henry Montgomery/TT

      5 misstag du gör på crosstrainern

      MOTION & TRÄNING Gör om gör rätt. Skippa de här vanliga misstagen så får du ut betydligt mer av dina träningspass på crosstrainern.

      Jo, det ÄR roligt!

      Bild: TT

      10 tips som gör löprundan till dagens höjdpunkt

      MOTION & TRÄNING Det enda som gör löpning tråkigt är din inställning. Men vi ska hjälpa dig! Här är 10 tips på hur du gör löpningen till det roligaste på hela dagen.

      Träna med hunden

      Bild: Thomas Melen

      Så lägger du upp din träning med en fyrfota kompis

      MOTION & TRÄNING Människans bästa vän – och en fyrfoting som kan motivera dig i toppform. Löpcoachen Thomas Melén berättar vad som gäller för olika hundraser.

      Listan som får upp dig!

      Bild: Johnér Bildbyrå

      5 smarta knep som hjälper dig att orka morgonträna

      MOTION & TRÄNING Det finns massor av fördelar med att träna på morgonen – här är tipsen som ser till att du kommer upp och iväg!

      Blogg

      Bild: Aftonbladet Bild

      Hon lär sig springa – på riktigt

      BLOGG Hillevi Wahl ska springa 50 lopp i år – för att fira att hon fyller 50. Då är det ju bra att veta hur man gör. Häng med i bloggen när Hillevi går i springskola.