glad träning Bild: Skeeze

Så ska du äta efter löpningen

Rätt mat och vila bygger upp din kropp igen

Träning är på sätt och vis nedbrytande för kroppen.
Med vila och mat bygger du upp den igen – lite starkare och lite uthålligare.
Därför ska du äta ett mindre återhämtningsmål direkt efter träningen.

Publicerad 2015-03-25 | Senast ändrad 2016-06-02 | Vardagspuls

Näringen och vätskan hjälper till att reparera och bygga upp musklerna. Återhämtning handlar också om att varva ner mentalt. Stretcha och njut av att kroppen har varit aktiv och nu får vila upp sig.

Energi snabbt ut till cellerna

Om du inte tränar så hårt eller bara för att gå ner i vikt, är själva återhämtningsmålet inte lika viktigt. Men generellt är tiden efter träning ett bra tillfälle att äta. Då går energin snabbt ut i cellerna där den ger ny kraft. Och är det någon gång som det är okej med lite snabba kolhydrater så är det just efter träning.

Så här säger Linda Bakkman, näringsfysiolog på SOK:
– Efter träningen är det viktigt att snabbt få i sig energi. Det är då du bestämmer hur du svarar på träningen. Musklerna är mottagliga för ny energi och då kan de snabba kolhydraterna och proteinet ge dem det.

Litet snabba kolhydrater och protein är inte fel, helt enkelt. Så se till att fylla på efter loppet.

MER:

Så ska du äta före och efter träningen

Bra mellanmål direkt efter träningen

Mellanmålsmuffins med banan och kokos
Ugnspannkaka med päron och ingefära
Smoothie med blåbärskvarg
Snabb avocadomousse med mango

Läs mer: På arla.se berättar hälsocoachen Anna Malvina Svennung mer om mat och träning. Du kan också skicka in dina egna frågor till henne.