Bild: Skeeze

Så ska du äta efter löpningen

Rätt mat och vila bygger upp din kropp igen

Träning är på sätt och vis nedbrytande för kroppen.
Med vila och mat bygger du upp den igen – lite starkare och lite uthålligare.
Därför ska du äta ett mindre återhämtningsmål direkt efter träningen.

Publicerad 2015-03-25 | Senast ändrad 2016-06-02 | Vardagspuls

Näringen och vätskan hjälper till att reparera och bygga upp musklerna. Återhämtning handlar också om att varva ner mentalt. Stretcha och njut av att kroppen har varit aktiv och nu får vila upp sig.

Energi snabbt ut till cellerna

Om du inte tränar så hårt eller bara för att gå ner i vikt, är själva återhämtningsmålet inte lika viktigt. Men generellt är tiden efter träning ett bra tillfälle att äta. Då går energin snabbt ut i cellerna där den ger ny kraft. Och är det någon gång som det är okej med lite snabba kolhydrater så är det just efter träning.

Så här säger Linda Bakkman, näringsfysiolog på SOK:
– Efter träningen är det viktigt att snabbt få i sig energi. Det är då du bestämmer hur du svarar på träningen. Musklerna är mottagliga för ny energi och då kan de snabba kolhydraterna och proteinet ge dem det.

Litet snabba kolhydrater och protein är inte fel, helt enkelt. Så se till att fylla på efter loppet.

MER:

Så ska du äta före och efter träningen

Bra mellanmål direkt efter träningen

Mellanmålsmuffins med banan och kokos
Ugnspannkaka med päron och ingefära
Smoothie med blåbärskvarg
Snabb avocadomousse med mango

Läs mer: På arla.se berättar hälsocoachen Anna Malvina Svennung mer om mat och träning. Du kan också skicka in dina egna frågor till henne.

Prylarna

Bild: Runkeeper/GIH

Så ska du tolka din stegmätare

Gått 10 000 steg i dag? Nja, det kan betyda 7 000.

Bild: Johnér Bildbyrå

Håll träningskläderna fräscha längre

Är dina träningskläder sura? Gör så här.

Bild: Johnér

Så fel mäter ditt aktivitetsarmband

De populära armbanden mäter ofta fel, visar studie.

Proffsen tipsar

Smarta tips

Bild: Vardagspuls, Johnér

PT:ns bästa kom igång-tips

MOTION & TRÄNING Löparcoachen Gunnar Söderström ger råd.

Bild: Elliot Wahl

Så får du igång din partner

Så fick Hillevi Wahl, 50, sin man att träna.

      PT:ns bästa tips

      Bild: Oscar Jöback

      Så tränar du bäst inför sommarens långlopp

      MOTION & TRÄNING Dags för långlopp i sommar? Personliga tränaren Oscar Jöback tipsar om de bästa övningarna inför långdistansen.

      5 viktiga övningar

      Bild: Johnér

      Så undviker du att överbelasta dina senor

      MOTION & TRÄNING Överbelastning på senor och benhinnor är viktigt bland löpare. Det gäller att inte slarva med återhämtningen!

      Svensk studie

      Bild: Johnér

      Löpträning bättre mot depression än medicin

      KROPP & HÄLSA Enligt en studie vid Karolinska institutet är fysisk aktivitet minst lika bra mot mild depression som antidepressiva läkemedel. 

      Chatt & klipp

      Bild: Vardagspuls

      Tre hemmaövningar som förbättrar din kondition

      MOTION & TRÄNING Vardagspuls träningsexpert visar hur du kan träna upp konditionen på egen hand – utan att lämna hemmet.

      Hillevi Wahl

      Bild: Johnér

      Träningsschemat som gör dig redo för långloppet

      BLOGG Så tränar löparfantasten Hillevi Wahl inför tjejmilen i New York.

      Gör om gör rätt

      Bild: Henry Montgomery/TT

      5 misstag du gör på crosstrainern

      MOTION & TRÄNING Gör om gör rätt. Skippa de här vanliga misstagen så får du ut betydligt mer av dina träningspass på crosstrainern.

      Jo, det ÄR roligt!

      Bild: TT

      10 tips som gör löprundan till dagens höjdpunkt

      MOTION & TRÄNING Det enda som gör löpning tråkigt är din inställning. Men vi ska hjälpa dig! Här är 10 tips på hur du gör löpningen till det roligaste på hela dagen.

      Träna med hunden

      Bild: Thomas Melen

      Så lägger du upp din träning med en fyrfota kompis

      MOTION & TRÄNING Människans bästa vän – och en fyrfoting som kan motivera dig i toppform. Löpcoachen Thomas Melén berättar vad som gäller för olika hundraser.

      Listan som får upp dig!

      Bild: Johnér Bildbyrå

      5 smarta knep som hjälper dig att orka morgonträna

      MOTION & TRÄNING Det finns massor av fördelar med att träna på morgonen – här är tipsen som ser till att du kommer upp och iväg!

      Blogg

      Bild: Aftonbladet Bild

      Hon lär sig springa – på riktigt

      BLOGG Hillevi Wahl ska springa 50 lopp i år – för att fira att hon fyller 50. Då är det ju bra att veta hur man gör. Häng med i bloggen när Hillevi går i springskola.