Sidans innehåll presenteras i samarbete med Arla
Bild: Arla Köket

Så ska du äta för att orka med din löprunda

Med en tom mage är det svårt att få energi till löprundan. Men inte heller en full mage gör rundan särskilt behaglig.
Så hur ska man egentligen tänka? Vi ger dig knepen på hur du bör tänka.

Publicerad 2015-03-25 | Vardagspuls

Med tom mage är det svårt att orka träna. Med för mätt mage går det också trögt. Så hur ska man egentligen äta innan man tränar? Knepet är så klart att vara lagom påfylld med rätt typ av energi. De som tränar hårt och länge äter rejält cirka tre timmar före träning och sedan ett litet uppladdningsmål innan de sätter igång.

Ät rejält ett par timmar före träning

När man äter cirka tre timmar innan man tränar får kroppen tid till att bryta ner näringsämnena och skicka ut energin till musklerna som ska arbeta. Ett sådan rejält mål eller mellanmål bör bestå av:

Kolhydrater – t ex bröd, gryn, frukt, bär och grönsaker  
Protein – t ex kött, fisk, ägg, ost, kvarg  
Fett – t ex nötter, frön, matfett

Ladda precis före träning:

Precis före träningen – ca en halvtimme innan – kan man äta ett litet uppladdningsmål. Det kan till exempel vara ett glas mjölk och en frukt. Mellanmålet ger vätska, protein, kolhydrater, vitaminer och mineraler och ger kraft under träningen så att kroppen inte börjar bryta ner muskler för att få energi. 

”Om det är väldigt varmt ser jag till att få i mig mycket vätska, så att jag inte börjar träningen helt torrlagd. Jag ser till att ha ätit cirka tre timmar innan, så att jag inte har för mycket mat i magen.”

/ Lisa Nordén, triathlet

Även den som bara tränar en timme i veckan kan vinna på att se maten som en del i träningen. Och om det bara är en timmes träning gäller det ju att den timmen blir så bra som möjligt.

Läs mer: På arla.se berättar hälsocoachen Anna mer om mat och träning. Du kan också skicka in dina egna frågor till henne.

slut sponsrat innehåll

Prylarna

Bild: Runkeeper/GIH

Så ska du tolka din stegmätare

Gått 10 000 steg i dag? Nja, det kan betyda 7 000.

Bild: Johnér Bildbyrå

Håll träningskläderna fräscha längre

Är dina träningskläder sura? Gör så här.

Bild: Johnér

Så fel mäter ditt aktivitetsarmband

De populära armbanden mäter ofta fel, visar studie.

Proffsen tipsar

Smarta tips

Bild: Vardagspuls, Johnér

PT:ns bästa kom igång-tips

MOTION & TRÄNING Löparcoachen Gunnar Söderström ger råd.

Bild: Elliot Wahl

Så får du igång din partner

Så fick Hillevi Wahl, 50, sin man att träna.

      PT:ns bästa tips

      Bild: Oscar Jöback

      Så tränar du bäst inför sommarens långlopp

      MOTION & TRÄNING Dags för långlopp i sommar? Personliga tränaren Oscar Jöback tipsar om de bästa övningarna inför långdistansen.

      5 viktiga övningar

      Bild: Johnér

      Så undviker du att överbelasta dina senor

      MOTION & TRÄNING Överbelastning på senor och benhinnor är viktigt bland löpare. Det gäller att inte slarva med återhämtningen!

      Svensk studie

      Bild: Johnér

      Löpträning bättre mot depression än medicin

      KROPP & HÄLSA Enligt en studie vid Karolinska institutet är fysisk aktivitet minst lika bra mot mild depression som antidepressiva läkemedel. 

      Chatt & klipp

      Bild: Vardagspuls

      Tre hemmaövningar som förbättrar din kondition

      MOTION & TRÄNING Vardagspuls träningsexpert visar hur du kan träna upp konditionen på egen hand – utan att lämna hemmet.

      Hillevi Wahl

      Bild: Johnér

      Träningsschemat som gör dig redo för långloppet

      BLOGG Så tränar löparfantasten Hillevi Wahl inför tjejmilen i New York.

      Gör om gör rätt

      Bild: Henry Montgomery/TT

      5 misstag du gör på crosstrainern

      MOTION & TRÄNING Gör om gör rätt. Skippa de här vanliga misstagen så får du ut betydligt mer av dina träningspass på crosstrainern.

      Jo, det ÄR roligt!

      Bild: TT

      10 tips som gör löprundan till dagens höjdpunkt

      MOTION & TRÄNING Det enda som gör löpning tråkigt är din inställning. Men vi ska hjälpa dig! Här är 10 tips på hur du gör löpningen till det roligaste på hela dagen.

      Träna med hunden

      Bild: Thomas Melen

      Så lägger du upp din träning med en fyrfota kompis

      MOTION & TRÄNING Människans bästa vän – och en fyrfoting som kan motivera dig i toppform. Löpcoachen Thomas Melén berättar vad som gäller för olika hundraser.

      Listan som får upp dig!

      Bild: Johnér Bildbyrå

      5 smarta knep som hjälper dig att orka morgonträna

      MOTION & TRÄNING Det finns massor av fördelar med att träna på morgonen – här är tipsen som ser till att du kommer upp och iväg!

      Blogg

      Bild: Aftonbladet Bild

      Hon lär sig springa – på riktigt

      BLOGG Hillevi Wahl ska springa 50 lopp i år – för att fira att hon fyller 50. Då är det ju bra att veta hur man gör. Häng med i bloggen när Hillevi går i springskola.