Sidans innehåll presenteras i samarbete med Arla
Bild: Johnér

Uppladdning – det här behöver din kropp

För att verkligen få effekt av din träning behöver du få dig flera olika typer av energi – glukos, lånmgsamma kolhydrater och fett. Men varför?

Publicerad 2015-03-25 | Vardagspuls

Glukos

Glukos, dvs snabba kolhydrater som finns i t ex mjölk, frukt och vanlig pasta, är energi som kroppen behöver vid träning. Om man äter ordentligt med kolhydrater inför sin träning kan man lagra en reserv av glukos i form av glykogen i både levern och musklerna. Detta används sedan av kroppen mellan måltider och vid intensivt arbete.

Långsamma kolhydrater

Långsamma kolhydrater, som finns i t ex fullkornsprodukter och grönsaker, minskar risken för det blodsockerdipp som kan få dig att tappa orken och koncentrationen. Bra att ladda med i lagom mängd – för mycket fibrer kan ge magproblem.

Fett

Energi som dröjer sig kvar längre i magen. Bra när man tränar långa pass. Finns i t ex nötter och frön.

Läs mer: På arla.se berättar hälsocoachen Anna mer om mat och träning. Du kan också skicka in dina egna frågor till henne.

Mer fakta om fett och kolhydrater

Läs mer på arla.se om kolhydrater
Läs mer på arla.se om fett

slut sponsrat innehåll

Prylarna

Bild: Runkeeper/GIH

Så ska du tolka din stegmätare

Gått 10 000 steg i dag? Nja, det kan betyda 7 000.

Bild: Johnér Bildbyrå

Håll träningskläderna fräscha längre

Är dina träningskläder sura? Gör så här.

Bild: Johnér

Så fel mäter ditt aktivitetsarmband

De populära armbanden mäter ofta fel, visar studie.

Proffsen tipsar

Smarta tips

Bild: Vardagspuls, Johnér

PT:ns bästa kom igång-tips

MOTION & TRÄNING Löparcoachen Gunnar Söderström ger råd.

Bild: Elliot Wahl

Så får du igång din partner

Så fick Hillevi Wahl, 50, sin man att träna.

      PT:ns bästa tips

      Bild: Oscar Jöback

      Så tränar du bäst inför sommarens långlopp

      MOTION & TRÄNING Dags för långlopp i sommar? Personliga tränaren Oscar Jöback tipsar om de bästa övningarna inför långdistansen.

      5 viktiga övningar

      Bild: Johnér

      Så undviker du att överbelasta dina senor

      MOTION & TRÄNING Överbelastning på senor och benhinnor är viktigt bland löpare. Det gäller att inte slarva med återhämtningen!

      Svensk studie

      Bild: Johnér

      Löpträning bättre mot depression än medicin

      KROPP & HÄLSA Enligt en studie vid Karolinska institutet är fysisk aktivitet minst lika bra mot mild depression som antidepressiva läkemedel. 

      Chatt & klipp

      Bild: Vardagspuls

      Tre hemmaövningar som förbättrar din kondition

      MOTION & TRÄNING Vardagspuls träningsexpert visar hur du kan träna upp konditionen på egen hand – utan att lämna hemmet.

      Hillevi Wahl

      Bild: Johnér

      Träningsschemat som gör dig redo för långloppet

      BLOGG Så tränar löparfantasten Hillevi Wahl inför tjejmilen i New York.

      Gör om gör rätt

      Bild: Henry Montgomery/TT

      5 misstag du gör på crosstrainern

      MOTION & TRÄNING Gör om gör rätt. Skippa de här vanliga misstagen så får du ut betydligt mer av dina träningspass på crosstrainern.

      Jo, det ÄR roligt!

      Bild: TT

      10 tips som gör löprundan till dagens höjdpunkt

      MOTION & TRÄNING Det enda som gör löpning tråkigt är din inställning. Men vi ska hjälpa dig! Här är 10 tips på hur du gör löpningen till det roligaste på hela dagen.

      Träna med hunden

      Bild: Thomas Melen

      Så lägger du upp din träning med en fyrfota kompis

      MOTION & TRÄNING Människans bästa vän – och en fyrfoting som kan motivera dig i toppform. Löpcoachen Thomas Melén berättar vad som gäller för olika hundraser.

      Listan som får upp dig!

      Bild: Johnér Bildbyrå

      5 smarta knep som hjälper dig att orka morgonträna

      MOTION & TRÄNING Det finns massor av fördelar med att träna på morgonen – här är tipsen som ser till att du kommer upp och iväg!

      Blogg

      Bild: Aftonbladet Bild

      Hon lär sig springa – på riktigt

      BLOGG Hillevi Wahl ska springa 50 lopp i år – för att fira att hon fyller 50. Då är det ju bra att veta hur man gör. Häng med i bloggen när Hillevi går i springskola.