Malin Ewerlöf Vardagspuls Bild: IBL

Löparproffsets nybörjartips

Kom igång med Malin Ewerlöf

Löparproffset Malin Ewerlöf ger sina bästa nybörjartips för dig som vill börja springa.

Publicerad 2015-08-18 | Senast ändrad 2015-08-24 | Vardagspuls

Hon började sin elitkarriär redan som 16-åring och har fortfarande svenska rekord på både 800 och 1500 meter. Dessutom har hon under sin karriär vunnit hela 24 SM-guld. Malin Ewerlöf, 42, har en imponerande löparkarriär bakom sig.

I dag jobbar hon med att föreläsa om hur konsekvent handlande och uthållighet skapar resultat, både i idrotten och vardagen. Här delar hon med sig av sina bästa kom igång-tips – för dig som vill börja löpträna men har svårt att hitta motivationen eller orken.

1. Lägg inte ribban för högt

Det är en utmaning att hitta en nivå som passar en själv och att inte lägga ribban för högt. Träningen ska vara någonting positivt i ditt liv. Hitta ett tempo som passar bra för just dig och bry dig inte så mycket om vad alla andra gör.

2. Tänk på tekniken

Det är viktigare att springa bra än att springa långt. Hitta en bra kvalitet i träningen, det behöver inte nödvändigtvis ta lång tid att genomföra den.

3. Ingen prestige

Tänk på att träna för din egen skull. Vad andra tycker spelar ingen roll, utan det är dina egna målsättningar som är viktiga.

4. Varva löpning och gång

Det här hör ihop med att hitta en målsättning som passar just dig. Bestäm dig för en sträcka och sätt upp delmål, till exempel en kilometer i taget. Gå när du inte orkar springa längre och spring när du får orken tillbaka.

5. Motivera dig

Tänk på hur skön känslan är efteråt och att varje varje pass ger resultat. Då blir det lättare att ge dig ut på varje löprunda. Löpning är terapi, det är ett bra sätt att få perspektiv och är nedstressande.