Bild: Daniel Stigefelt

PT:n Mårten Nylén: Så kommer du bäst igång med träningen som överviktig

När du är överviktig kan kroppen kännas tung och svag och vägen till träning kan kännas väldigt lång. Så hur gör du för att komma igång när den egna kroppen känns som ett hinder?

Publicerad 2017-09-19 | Vardagspuls

Mårten Nylén är personlig tränare och en flitigt anlitad föreläsare inom träning. Mest känd är han kanske som en av huvudtränarna i fyra säsonger av tv-programmet Biggest Loser Sverige. Han tycker att just det här är ett problem i sig – att många fokuserar på hindren istället för att tänka på hur mycket bättre du kan må längre fram tack vare träning.

– För de flesta skulle jag börja med att fokusera på allt det positiva som kommer med motion. Man blir piggare, friskare, gladare och orkar mer. Men viktigt är att alltid starta där man står i dag och med träningen bör man gå igång lagom så att kroppen orkar med. Att anpassa träningen efter förmåga och hålla fokus på varför man gör det, säger Mårten Nylén.

Börja med promenader

Det kan kännas tungt, oerhört tungt, att sätta igång direkt med en löprunda eller ett träningspass direkt som helt otränad. Det kan göra att du blir avskräckt från att fortsätta.

– Två grundstenar att starta med är att se över maten och att starta med promenader. Just promenader är ett av de bästa sätten att gå ner i vikt. Och något slags effektiva men görbara instegsövningar.

Har du svårt att hinna med träningen i vardagen kan du använda transportsträckorna. Promenera till eller från jobbet, eller åtminstone en del av sträckan om du har långt till jobbet. Att börja ta promenader är ett av de allra bästa sätten att gå ner i vikt, enligt Mårten Nylén.

– Ta ett steg i taget och glöm inte att alla steg framåt alltid är steg framåt. Något som alltid är bra är att inte komplicera saker utan att förenkla och effektivisera, säger han.

Vissa kan ju tycka att det är jobbigt att träna bland människor och att röra sig i en träningsmiljö där du kanske inte känner dig så hemma om du är stor och tung. hur ser du på det?

– De är långt ifrån ensamma med detta och jag ser de som försöker som modiga och coola. Försök Fokusera på det du gör så blir det ofta bättre. Sen kan man ju även träna på många andra ställen än gymmet om man ha mindre folk, säger Mårten.

Är det enligt dig bäst att fokusera på konditions- eller styrketräning som överviktig?

– Båda ger resultat men jag skulle lägga mer fokus på cardioträningen.