Att träna i trappor ger dig både kondition och styrka Bild: Moa Alexandersson

Maxa styrka och kondition med trappträning

3 övningar du kan göra i trappan

Trappträning är perfekt träning när du har ont om tid eller bara känner för att testa något nytt. PT-Leila ger dig 3 övningar som ger dig både kondition och styrka.

Publicerad 2017-09-29 | Leila Söderholm

Jag försöker hela tiden att variera min träning så mycket det går. Jag byter mellan olika platser, under sommaren tränar jag gärna nära vatten. På hösten tycker jag om att vara i skogen. På vintern tränar jag där det fungerar och där underlaget passar mina skor.

Något jag använder i min träning, oavsett årstid, är trappor. För många år sedan gjorde vi ett helt pass baserat enbart på trappor och jag kände direkt att det här ett supereffektivt pass som alla borde lägga in i sin träning då och då. Något som vi kanske inte tänker på i vardagen är att snabbheten i fötterna behöver tränas. Det gör en sådan enorm skillnad när kopplingen mellan fötter och hjärna får jobba lite. Så förutom att du tränar, benen, konditionen och löpsteget i trapporna så får du upp en snabbhet i fötterna som hjälper till att parera ojämnheter och många gånger förhindra olyckor.

Perfekt när det finns lite tid

När vi blir äldre och då menar jag runt 35 år och uppåt så börjar snabbheten i fötterna att minska, om vi inte tränar just snabbheten.

Nu har turen kommit till dig att få uppleva detta korta och väldigt effektiva pass. Ett pass som är perfekt när det finns lite tid till träning eller där du vill träna på ett annat sätt än det du vanligtvis gör. Den här träningen passar också alla eftersom din form avgör hur snabbt du jobbar och hur högt du lyfter fötterna. Jobba utifrån dina egna förutsättningar och känn hur otroligt effektivt din kropp jobbar och glöm inte att fira efter varje pass för att du är så bra!

Värm upp genom att gå upp och ner för trappan i 5 minuter. Varje övning nedan upprepas 5 gånger är trappen väldigt kort så lägg till antal gånger.

Övning 1. 1 steg

Med snabba korta steg, ett trappsteg i taget så snabbt du kan upp till toppen. Gå ned för att starta om direkt. Tänk på att hålla överkroppen rak, pendla med armarna för att hjälpa till med steget. Tänk att du ska ha snabba fötter, korta små steg som tar dig upp med samma tempo hela vägen. Upprepa 5 varv.

Övning 2. 2 steg

Två trappsteg i taget, från botten till toppen av trappen. Håll samma tempo hela vägen och jobba med armpendeln som hjälper dig att få schvung i steget. Tänk på att hålla överkroppen rak. Upprepa 5 varv.

Övning 3. 3 steg 

Om du kan, prova att ta tre trappsteg i taget. Här kommer tempot att sänkas rejält, vilket är helt ok. Vill inte benen så ta 2 trappsteg istället och öka till tre trappsteg när det känns ok. Nu jobbar dina benmuskler och sätet rejält. Försök att hålla samma tempo hela vägen.

Glöm inte att fira efteråt och tacka dig själv för att du är så otroligt duktig!! Varva ner genom att gå upp och ner för trappen, gå snabbt eller jogga långsamt i 5 minuter. Stretcha och nu är du klar!

Håll utkik efter nästa del av trappträningen, det finns mycket mer att göra.

Kram Leila