Tre dagars träning i veckan gör dig tio år yngre

Motion: ett effektivt läkemedel

Träna tre gånger i veckan – och bli tio år yngre. Nu har forskare hittat en direkt koppling mellan träning och bromsat åldrande, skriver Vårdguiden.

Publicerad 2015-10-09 | Senast ändrad 2017-01-18 | Vardagspuls

Att motion är bra för hälsan är knappast något nytt. Det förebygger och skyddar kroppen mot stress, inflammationer och för tidigt åldrande. Men att den som motionerar minst tre gånger i veckan är hela tio år yngre biologiskt sett än den som inte tränar kanske var en extra glad nyhet som förhoppningsvis kan få dig att orka ut i joggingspåret ändå när det känns motigt.

Enligt en brittisk studie där över 2 400 tvillingar ingick visade det sig att de syskon som tränade fick längre telomerer, skriver Vårdguiden. Telemorerna sitter i ändarna på kromosomerna för att skydda arvsmassan och är de som bland annat bromsar åldrandet.

Förebygger och läker

Förutom att du blir yngre biologiskt sett skyddar motion även mot en rad sjukdomar som diabetes typ 2, stroke och hjärt-kärlsjukdomar.
– Och en halvtimmes promenad om dagen minskar risken att drabbas av hjärt-kärlsjukdomar med 30 procent, säger Carl Johan Sundberg,  professor i molekylär och tillämpad arbetsfysiologi vid Karolinska Institutet, till Vårdguiden.

Dessutom kan motion förbättra och lindra symptom och sjukdomar som du redan fått, som exempelvis bröst- och tjocktarmscancer.
– Fysisk aktivitet är även läkande och det kommer hela tiden nya studier som visar vilket effektivt läkemedel träning är, säger Carl Johan Sundberg.

Hjälper mot depression och smärta

Som Vardagspuls skrivit om tidigare har det även på senare år visat sig hur effektivt fysisk aktivitet är mot psykiska sjukdomar som depression

Dessutom hjälper motion mot demens och smärta enligt Vårdguiden. Den som tränar regelbundet har därför överlag mindre ont i kroppen för att smärtdämparna i nervsystemet aktiveras enligt Carl Johan Sundberg.