Att springa i grupp på lunchen är den nya trenden inom träning och hälsa Bild: Johnér

Nya trenden: spring på lunchen

– den moderna gruppträningen

Har du svårt att få till träningen? En ny studie visar att många inte tränar på grund av tidsbrist eller för att de saknar sällskap. Om du känner igen dig kan den nya träningstrenden vara något för dig.

Publicerad 2016-10-17 | Senast ändrad 2017-01-24 | Alexandra Lönnroth
 

Vardagspuls fick hänga med Flygresor.se under ett hårt träningspass på lunchrasten.

Det här med att springa ensam kan vara kämpigt och speciellt nu när det börjar bli riktigt kallt ute. En svensk studie visar att 6 procent inte tränar på grund av att de saknar sällskap, och 40 procent skippar träningen på grund av tidsbrist.

Att effektivisera sin dag genom att träna på lunchen med sina kollegor har blivit en trend inom träning. Det är inte längre enbart de snabba i färgglada tights som syns i spåret, utan även vanligt folk som gör sitt bästa för att hålla igång.

Utan att överdriva har löpargruppernas spridning det senaste året exploderat. I Stockholm finns det tillgängliga grupper nästa varje dag i veckan och många är dessutom gratis. Det enda som krävs för att få vara med är att dyka upp på avsatt tid, ombytt och redo.

Hillevi Wahls runstreak är i mål – nu har hon sprunigt 99 dagar i sträck

Spring på lunchen och orka mer

Vardagspuls mötte upp ett glatt gäng löpare från Flygresor.se vid lunchtid för att få veta varför just de valt att vara en del av den nya hälsotrenden.

Varför springer ni på lunchen?
– Det är skönt att komma ut i den friska luften. Inte bara sitta stilla på kontoret hela dagen. Sen är just löpning som träningsform väldigt enkelt att få till på lunchen, säger Åsa Hjelmquist.

Hur många gånger i veckan brukar ni försöka ta er ut?
– Vi försöker att samla ihop ett gäng och springa ungefär 1-2 gånger i veckan. Ibland blir det bara en gång och ibland ingen, beroende på hur många som kan och vill. Just idag var det faktiskt många som bangade i sista sekund, säger Kristoffer Rengfors.

Så vad gör ni då, när träningen känns motig?
– Då brukar vår kollega Mattias försöka peppa oss till att vara med i alla fall. Det är nästan de passen som känns bäst. När motivationen inte finns men man ger sig ut ändå, säger Åsa Hjelmquist.

Och hur känns det efteråt?
– Vi brukar ju springa intervaller i en trappa så direkt efteråt är man självklart väldigt trött. Men när det väl har lagt sig känns det bra att ha tränat och man blir lite piggare, säger Mattias Nyman.

Sen var det dags för gänget att sätta igång med sin intervallträning och för Vardagspuls att titta på och imponeras.

Känner du dig sugen på att börja springa? Varför inte dra ihop ett gäng vänner på jobbet eller gå med en redan befintlig grupp som du bland annat hittar på sidan: Spring – Löpning för alla!

Källa: En svensk klassiker 2016
Intervju med Åsa Hjelmquist, Kristoffer Rengfors och Mattias Nyman från Flygresor.se

Positiva effekter du kan få av att springa

1. Löpning stärker muskler och skelett som ger oss en stark kropp.
2. Rätt mängd träning stärker immunförsvaret.
3. Träning gör att andelen muskler ökar och andelen fett minskar, vilket gör att den basala metabolismen (ämnesomsättningen under vila) ökar.
4. Att springa i det aeroba intervallet (utan att bli alltför andfådd) är det optimala sättet att förse hjärnan med syre.
5. Den ökade utsöndringen av dopamin och serotonin gör att löpare är mindre mottagliga för humörsvängningar.
6. Löpning minskar utsöndringen av adrenalin och kortisol som håller stresshormonerna i schack.
7. Lungfunktionen förbättras när man springer. Löpare har generellt sätt bättre lungkapacitet än otränade individer.

Källa: Runners World