Bild: Johnér

Nya trenden: spring på lunchen

– den moderna gruppträningen

Har du svårt att få till träningen? En ny studie visar att många inte tränar på grund av tidsbrist eller för att de saknar sällskap. Om du känner igen dig kan den nya träningstrenden vara något för dig.

Publicerad 2016-10-17 | Alexandra Lönnroth
 

Vardagspuls fick hänga med Flygresor.se under ett hårt träningspass på lunchrasten.

Det här med att springa ensam kan vara kämpigt och speciellt nu när det börjar bli riktigt kallt ute. En svensk studie visar att 6 procent inte tränar på grund av att de saknar sällskap, och 40 procent skippar träningen på grund av tidsbrist.

Att effektivisera sin dag genom att träna på lunchen med sina kollegor har blivit en trend inom träning. Det är inte längre enbart de snabba i färgglada tights som syns i spåret, utan även vanligt folk som gör sitt bästa för att hålla igång.

Utan att överdriva har löpargruppernas spridning det senaste året exploderat. I Stockholm finns det tillgängliga grupper nästa varje dag i veckan och många är dessutom gratis. Det enda som krävs för att få vara med är att dyka upp på avsatt tid, ombytt och redo.

Hillevi Wahls runstreak är i mål – nu har hon sprunigt 99 dagar i sträck

Spring på lunchen och orka mer

Vardagspuls mötte upp ett glatt gäng löpare från Flygresor.se vid lunchtid för att få veta varför just de valt att vara en del av den nya hälsotrenden.

Varför springer ni på lunchen?
– Det är skönt att komma ut i den friska luften. Inte bara sitta stilla på kontoret hela dagen. Sen är just löpning som träningsform väldigt enkelt att få till på lunchen, säger Åsa Hjelmquist.

Hur många gånger i veckan brukar ni försöka ta er ut?
– Vi försöker att samla ihop ett gäng och springa ungefär 1-2 gånger i veckan. Ibland blir det bara en gång och ibland ingen, beroende på hur många som kan och vill. Just idag var det faktiskt många som bangade i sista sekund, säger Kristoffer Rengfors.

Så vad gör ni då, när träningen känns motig?
– Då brukar vår kollega Mattias försöka peppa oss till att vara med i alla fall. Det är nästan de passen som känns bäst. När motivationen inte finns men man ger sig ut ändå, säger Åsa Hjelmquist.

Och hur känns det efteråt?
– Vi brukar ju springa intervaller i en trappa så direkt efteråt är man självklart väldigt trött. Men när det väl har lagt sig känns det bra att ha tränat och man blir lite piggare, säger Mattias Nyman.

Sen var det dags för gänget att sätta igång med sin intervallträning och för Vardagspuls att titta på och imponeras.

Känner du dig sugen på att börja springa? Varför inte dra ihop ett gäng vänner på jobbet eller gå med en redan befintlig grupp som du bland annat hittar på sidan: Spring – Löpning för alla!

Källa: En svensk klassiker 2016
Intervju med Åsa Hjelmquist, Kristoffer Rengfors och Mattias Nyman från Flygresor.se

Positiva effekter du kan få av att springa

1. Löpning stärker muskler och skelett som ger oss en stark kropp.
2. Rätt mängd träning stärker immunförsvaret.
3. Träning gör att andelen muskler ökar och andelen fett minskar, vilket gör att den basala metabolismen (ämnesomsättningen under vila) ökar.
4. Att springa i det aeroba intervallet (utan att bli alltför andfådd) är det optimala sättet att förse hjärnan med syre.
5. Den ökade utsöndringen av dopamin och serotonin gör att löpare är mindre mottagliga för humörsvängningar.
6. Löpning minskar utsöndringen av adrenalin och kortisol som håller stresshormonerna i schack.
7. Lungfunktionen förbättras när man springer. Löpare har generellt sätt bättre lungkapacitet än otränade individer.

Källa: Runners World

Lisa Beskow

Bild: Privat

5 smarta tips – så orkar du träna efter jobbet

MOTION & TRÄNING Det kan vara svårt att hitta orken till att träna efter en arbetsdag. Men det finns knep att ta till. Lisa Beskow, hårt arbetande mamma och träningsentusiast, delar med sig av sina bästa.

Det fungerar verkligen!

Bild: Pressbild, Lidingöloppet

Överläkaren: Det här är bästa träningen mot stress

MOTION & TRÄNING Träningen är ett av våra mest effektiva verktyg mot stress. En av de som upptäckt det är stjärnkocken Tommy Myllymäki. Överläkaren Anders Hansen avslöjar vilken träning som är bäst. 

Studie visar

Bild: Johnér

Så stora är hälsovinsterna från Pokémon Go

MOTION & TRÄNING Många har misstänkt det, men först nu är det bevisat: de som spelar Pokémon Go rör på sig mer än innan. Och folkhälsovinsterna ser ut att vara enorma, enligt en amerikansk studie.

Det bästa från Vardagspuls TV

      Följ Vardagspuls bloggare

      Något för din arbetsplats?

      Bild: Johnér

      Nya trenden: gruppträna på lunchen

      MOTION & TRÄNING Har du svårt att få till träningen? En ny studie visar att många inte tränar på grund av tidsbrist eller för att de saknar sällskap. Om du känner igen dig kan den nya träningstrenden vara något för dig.

      Aha!

      Bild: Johnér

      Därför står vågen stilla

      KROPP & HÄLSA Du rör på dig ofta och äter bra mat. Ändå händer det ingenting. Varför?

      Högintensiv träning

      Bild: Moa Alexandersson

      PT-Leila: Träna igenom hela kroppen på bara 10 minuter

      MOTION & TRÄNING Dåligt med tid att träna? Hoppa inte över passet, korta ner det rejält istället! Vardagspuls träningsexpert Leila Söderholm visar hur du kör igenom hela kroppen på bara tio minuter.

      Så här ska du tänka!

      Bild: Gunnar Söderström, Eddie Granlund/Lidingöloppet

      ”Tänk positivt – det avgör om du ska lyckas”

      MOTION & TRÄNING Ska du springa Lidingöloppet eller något annat roligt lopp i helgen? Löparcoachen Gunnar Söderström går igenom de absolut största misstagen du kan göra inför och under ett lopp. Och vad du ska göra istället.

      5 övningar

      Bild: Moa Alexandersson

      PT-Leila: Så tränar du bort din stelhet och ryggsmärta

      MOTION & TRÄNING Skyll inte på åldern! Vardagspuls träningsexpert Leila Söderholm visar fem övningar som verkligen hjälper mot smärta i ländryggen.

      Experten tipsar

      Bild: Johnér och Moa Alexandersson

      Är det farligt att träna om man har träningsvärk?

      MOTION & TRÄNING Personliga tränaren Leila Söderholm ger dig svaren på allt du behöver veta om den där träningsvärken som kan göra så ont.

      Tips och övningar

      Bild: Johnér

      Så tränar du bäst efter din ålder

      MOTION & TRÄNING Beroende på ålder och förutsättningar behöver vi träna på olika sätt. Personliga tränaren Leila Söderholm tipsar om bra träning för dig mellan 15 och 60 plus.

      Träningstips

      Bild: Johnér och ansträngningsastma

      Låt inte din astma hindra dig – så tränar du smart

      MOTION & TRÄNING Andningsproblem när du tränar? Då kan du ha fått ansträngningsastma – och som astmatiker är det extra viktigt att ha bra kondition enligt experten.

      Träningsexperterna tipsar:

      Bild: Johnér

      Kom igång med träningen en gång för alla

      MOTION & TRÄNING Äntligen är det lätt att ge sig ut och träna! Eller? Trots att man planerat det kan det vara svårt att komma igång. Tur då att att det finns massor av inspiration att hämta.

      Springtime-vinnare

      Bild: Privat

      Marina: ”Jag kommer kämpa med sockret hela livet”

      MOTION & TRÄNING Marina Lundmark från Burträsk var en av vinnarna som åkte på träningsresa till Portugal för ett halvår sedan. Tack vare det hittade hon yogan. Men hennes kamp mot sockersuget pågår fortfarande varje dag.

      Felsteg

      Bild: Runkeeper/GIH

      Så fel kan din stegräknare visa

      MOTION & TRÄNING Gått 10 000 steg i dag? Det kan i själva verket innebära att du bara gått 7 000 steg enligt idrottsfysiologen Mikael Mattsson.

      Ny studie

      Bild: Johnér

      Styrketräning gör din hjärna yngre

      MOTION & TRÄNING Att styrketräna under ett års tid kan förynga din hjärna med två år. Det här visar en ny studie där det även framkommer att styrketräning kan förebygga tysta hjärnblödningar.

      PT:n tipsar

      Bild: Johnér

      Bästa löparknepen för dig som vill komma igång

      CHATT & KLIPP Gunnar Söderström, personlig tränare och naprapat, chattade med tittarna om bland annat kolhydratladdning, löparknän och vad man ska tänka på om man börjar löpträna som överviktig.

      20 minuter räcker

      Bild: Leila Söderholm

      Så tränar du effektivt hemma

      MOTION & TRÄNING Svårt att komma igång med träningen? Testa Leilas enkla 20-minutersprogram. Med tre olika svårighetsgrader passar det alla – från nybörjare till mer vältränad.

      Smarta metoden:

      Bild: Johnér Bildbyrå

      Lura dig själv att träna hårdare

      MOTION & TRÄNING Blev det ännu ett pass på gymmet där du inte fick särskilt mycket gjort? Nu har forskare hittat metoden som får dig att orka ta i utan att du själv tänker på det.

      Det var bättre förr

      Bild: SVT

      6 klipp som bevisar att träning var roligare förr

      MOTION & TRÄNING Säg bara "kniiiip" och många av oss får någonting nostalgisk i blicken. För visst var träningen roligare förr? Vardagspuls har samlat några gamla godbitar – från kontorsgympa till 80-talsaerobics.

      Knep & knåp

      Bild: TT

      Så håller du träningskläderna fräscha längre

      MOTION & TRÄNING Känns träningskläderna sura och ofräscha trots att du tvättat dem flera gånger? Var snäll mot dina kläder så håller längre och du slipper köpa nytt. 

      Bild: Johnér Bildbyrå

      Maxa förbränningen med lite sköna dansmoves

      MOTION & TRÄNING Dans är superbra träning som även lyfter humöret. Här är listan på alla härliga skäl att dra till närmaste dansgolv och släppa loss.

      Ta det lugnt

      Bild: Vardagspuls

      7 lata sätt att bränna fett

      KROPP & HÄLSA Hård träning i all ära, men du behöver faktiskt inte ta ut dig helt för att träna i vardagen. Vardagspuls har samlat de bästa sätten att stärka kroppen som du kan göra till en del av din vanliga vardagslunk.

      Träna med hunden

      Bild: Thomas Melen

      Så lägger du upp din träning med en fyrfota kompis

      MOTION & TRÄNING Människans bästa vän – och en fyrfoting som kan motivera dig i toppform. Löpcoachen Thomas Melén berättar vad som gäller för olika hundraser.

      Vardagsträning

      Bild: Leila Söderholm

      Så tränar du effektivt – med en helt vanlig handduk

      BLOGG Med en helt vanlig handduk kan du träna lika bra som på gymmet. Vardagspuls träningsexpert Leila Söderholm visar flera effektiva övningar.

      Vardagsmotion

      Bild: Johnér

      Så påverkas din kropp av en kort promenad – 30 minuter räcker

      MOTION & TRÄNING Ta tillbaka den viktiga vardagsmotionen. Få in i ryggmärgen att ta en promenad. En kort sväng om dagen höjer vardagspulsen mer än ingen alls – och ger många hälsovinster.