Två grundläggande övningar du trodde att du kunde

Två av de mest grundläggande övningarna och två övningar som de flesta tror att de gör rätt. Men är det så? Här visar Oscar Jöback hur gör armhävningar och benböj. 

Publicerad 2015-02-23 | Senast ändrad 2017-01-16 | Vardagspuls

Knäböj

1. Stå med fötterna axelbrett isär.

2. Tyngd på hälarna och lätt tryck på stortårna

3. Knäna pressas lätt ut åt sidan så dom hamnar ovanför tårna.

4. Rak överkropp med avslappnad nacke.

5. Axlarna sänks bort från öronen hela tiden. 

6. Börja rörelsen i knäna och låt knäna röra sig framåt.

7. Behåll samma tryck i hälarna hela tiden.

8. Rumpan rör sig rakt ner och lite bak samma känsla som att sitta på en stol.

9. Överkroppen ska vara så rak som det går hela tiden.

10. Stanna tidigt i toppläget för att slippa översträckta knän. Du vill behålla spänningen i låren hela tiden för att kunna vara aktiv i lårmusklerna hela tiden.

 

Armhävningar

1. Händerna brett isär från varandra. Bredden ska vara så att det blir 90 graders vinkel överarm/ underarm. Så det blir brett!!

2. Tårna eller knäna bestämmer man själv, beroende hur van man är med denna övning.

3. Sänk axlarna från öronen så man känner en avslappnad nacke.

4. Var stark i magen genom att pressa in magen mellan naveln och blygdbenet. Samma känsla som när man är kissnödig.

5. Bröstkorgen, armbågarna och händerna ska vara i linje med varandra.

6. Börja böj på armbågarna och låt bröstkorgen sakta röra sig ner mot marken. Alltid bröstkorgen som ska ner först och aldrig huvudet.

7. Låt mycket av trycket ligga i handloven och framförallt när du ska pressa uppåt. Tänk dig att du ska putta bort någonting.

8. Armbågarna ska peka ut åt sidorna utan att axlarna åker upp mot öronen.

9. Tårna eller fötterna spelar ingen roll. Är du på knäna så är det helt ok när överkroppen rör sig ner, att rumpan får åka upp mot skyn. Fokuset är att rörelsen är lodrät.