PT-Leila: Övningrna som lindrar din huvudvärk Bild: Johnér

PT-Leila: Övningarna som lindrar din huvudvärk

Huvudvärk kommer i många olika former och av ännu fler anledningar. Men det all huvudvärk har gemensamt är att man känner sig nere, trött och att man blir osugen på att göra allt annat än att lägga sig och sova bort huvudvärken. Det blir lätt att en värktablett eller två slinker ner – som en genväg att bli av med huvudvärken.

Publicerad 2016-10-31 | Senast ändrad 2017-01-24 | Leila Söderholm

Det är bättre att känna efter i kroppen och påminna sig om vad man har ätit de senaste timmarna, kanske håller du på att bli förkyld, kanske behöver du glasögon?

Nedan kommer tre olika varianter av huvudvärk och vad som ligger bakom - det gör att du själv kan minska huvudverken utan tabletter och även minska risken att den uppkommer igen.

Tillfällig huvudvärk är vanlig och beror ofta på saker så som vätskebrist, lågt blodsocker, oro, stress, sömnbrist, cigaretter/snus och stora mängder koffein - med flera. Tänk efter varför din kropp reagerar med huvudvärk. Kan det vara vätskebrist som spökar? Eller var det länge sedan du åt? Ta ett steg tillbaka och agera efter vad du tror kan ha påverkat din huvudvärk och agera efter det.

Återkommande huvudvärk kan bero på olika psykologiska tillstånd och känslomässiga påfrestningar, din kropp får aldrig riktigt vila och är alltid lite ansträngd. Det kan bero på stress, oro, trötthet, sömnbrist och spänningar i muskler. Låt din kropp koppla bort det som stressar dig, kanske genom att läsa en bok, dricka te och tända massa ljus eller skriva ner det som tynger dig i en dagbok.

Om din psykologiska ohälsa är påtaglig och påverkar dig starkare än en dagbok kan hjälpa dig med, ska du inte förminska vad du känner och istället prata med någon. Är det spända muskler som skapar huvudvärk har du behjälpliga övningar här.

Glöm inte att sova dina timmar, vissa personer klarar sig bra på 6 timmars sömn medan andra behöver 8 timmars sömn. Du vet bäst själv vad din kropp behöver, glöm aldrig att lyssna på den - då håller den längst.

Lider du av långvarig huvudvärk (minst 15 dagar per månad i minst tre månader) är det något du bör utreda för att få rätt diagnos.

Övningar mot spänningshuvudvärk:

  • Massera vid skallbasen i nacken precis vid hårfästet. Rör fingrarna i cirklar. Upprepa ett par gånger.
  • Tryck med ett finger på varje sida av nackens muskler vid skallbasen.
  • Knåda nackens sidor och ta tag om muskeln och tryck försiktigt ihop. Släpp när smärtan avtar.

Känner du att mycket av din huvudvärk härstammar från en stressig vardag så kommer här småsaker som hjälper mycket utan att påverka vardagen alldeles för mycket:

  • Sov tillräckligt och regelbundet– lyssna på din kropps behov
  • Dra ner på koffeinintaget och drick vatten istället – koffein ökar spänningen i kroppen då det är vätskedrivande.
  • Tänk på din ergonomi när du arbetar så slipper du onödiga spänningar i kroppen. 
  • Ladda ner en avslappnings och mindfulness app och ge dig tid på morgonen, mitt på dagen eller på kvällen att verkligen slappna av muskulärt i hela kroppen. 

Då ska du söka hjälpa mot huvudvärken