Bild: Privat, Vardagspuls

Möt Vardagspuls gruppledare i Tjejmilen

Lisa, Hillevi och Mia hjälper er genom milen

Vardagspuls finns på plats under årets Tjejmilen-lopp den 3 september. Förutom att dela ut t-shirts och tävla ut en härlig träningsresa finns våra löpcoacher på plats för att hjälpa dig ta dig runt hela milen – oavsett hur snabbt du tänkt springa. Möt Lisa Beskow, Hillevi Wahl och Marathon-Mia.

Publicerad 2016-08-29 | Vardagspuls

Lisa Beskow

Lisa Beskow var en av deltagarna i Vardagspuls och Springtimes träningsresa till Portugal. Hon och resten av deltagarna har hållit kontakten sedan dess, och eftersom hälften av dem ska springa Tjejmilen blir det en efterlängtad återförening. Lisa Beskow är gruppledare för Vardagspuls gå-grupp – för dig som har som mål att ta dig runt hela sträckan men utan att sikta på någon viss tid. Här kan du läsa om mer om hur du springer Tjejmilen tillsammans med Vardagspuls.

Vad kommer du att bidra med som gruppledare för Vardagspuls?
– Jag kommer att bidra med positiv energi, pepp och hejarop hela loppet igenom.

Hur laddar du upp inför Tjejmilen?
– Eftersom vardagen denna veckan är full med jobb, skolhämtning, matlagning och möten är det med mental träning och energirik mat.

När det känns som att orken tar slut, hur tänker du för att orka fortsätta?
– Då fokuserar jag på känslan som kommer spridas i min kropp när jag passerar målgången. Glädjen, stoltheten och lyckan i vad jag och min kropp klarar av.

Favoritpepp?
– Du kan, du vill och du kommer klarar det! Ta det ett steg i taget, du klarar alltid ett steg till. Samtidigt som Doris från hitta Nemo klingar i bakgrunden: ”fortsätt simma, fortsätt simma”...

Träningsmotto?
– Träning ska vara roligt och lustfyllt, då orkar du mer och du klarar så mycket mer än du tror. Alla kan, du måste bara våga.

Läs mer om Lisa Beskow

 

Hillevi Wahl

Hillevi Wahl är soffliggaren som reste sig upp och bytte sin onyttiga livsstil mot en firks och aktiv. Hon bloggar varje vecka på Vardagspuls om träning och familjeliv. I årets Tjejmilen leder hon Vardagspuls lunka-grupp – för dig som vill ta dig runt sträckan lite snabbare, men inte springa hela vägen.

Vad kommer du att bidra med som gruppledare för Vardagspuls?
– Jag kommer att finnas på plats och dela ut en massa pepp, kramar och allmänna glädjetjut. Dessutom ska jag försöka få runt en Vardagspuls-lunka-grupp med gott humör de tio härliga kilometerna. 

Hur laddar du upp inför Tjejmilen?
– Jag vilar mig i form, haha. Och springer några kilometer per dag bara, i mitt runstreak. Långsamt långsamt.

När det känns som att orken tar slut, hur tänker du för att orka fortsätta?
En kilometer i taget! Snart är det vätskekontroll! Vilken härlig kropp jag har! Vilket roligt lopp, tänk att jag springer Tjejmilen, vilken grej!

Favoritpepp?
– "Ju fortare du springer, desto fortare får du kaffe och en goodiebag!"

Träningsmotto?
– Kör på glädje. Räkna leenden, inte sekunder. 

Läs mer om Hillevi Wahl på hennes blogg

 

Marathon-Mia

Det tog Mia Thomsen fyra månader av träning innan hon orkade springa 2,5 kilometer. I dag är hon känd som Marathon-Mia, ett namn som är missvisande eftersom hon springer lopp som är betydligt längre än ett vanligt Marathon... I årets Tjejmilen leder hon Vardagspuls springa-grupp – för dig som har som mål att springa hela vägen och ta dig runt snabbt.

Vad kommer du att bidra med som gruppledare för Vardagspuls?
– Jag kommer att se till att gruppen joggar hela milen runt. Jag hjälper dig att hitta din drivkraft att fortsätta hela vägen. Du kommer få hjälp av gruppdynamiken och inte låta tankarna säga att det är jobbigt och att du ska promenera.

Hur laddar du upp inför Tjejmilen?
– Jag äter bra och i gott sällskap, laddar med resorb och ser till att de färggladaste skorna är skönt snörade!

När det känns som orken tar slut, hur tänker du för att orka fortsätta?
– Att jag springer åtminstone fram till det där trädet, gatlyktan, huset så tar jag ett nytt beslut om det verkligen är så jobbigt som jag tror nu.

Favoritpepp?
Haha, oj! Jag ropar hela tiden så det blir ett stort batteri av pepp! "Du vill! Du kan! Du orkar!"

Träningsmotto?
– Var sak har sin tid.

Lisa Beskow

Bild: Privat

5 smarta tips – så orkar du träna efter jobbet

MOTION & TRÄNING Det kan vara svårt att hitta orken till att träna efter en arbetsdag. Men det finns knep att ta till. Lisa Beskow, hårt arbetande mamma och träningsentusiast, delar med sig av sina bästa.

Det fungerar verkligen!

Bild: Pressbild, Lidingöloppet

Överläkaren: Det här är bästa träningen mot stress

MOTION & TRÄNING Träningen är ett av våra mest effektiva verktyg mot stress. En av de som upptäckt det är stjärnkocken Tommy Myllymäki. Överläkaren Anders Hansen avslöjar vilken träning som är bäst. 

Studie visar

Bild: Johnér

Så stora är hälsovinsterna från Pokémon Go

MOTION & TRÄNING Många har misstänkt det, men först nu är det bevisat: de som spelar Pokémon Go rör på sig mer än innan. Och folkhälsovinsterna ser ut att vara enorma, enligt en amerikansk studie.

Det bästa från Vardagspuls TV

      Följ Vardagspuls bloggare

      Något för din arbetsplats?

      Bild: Johnér

      Nya trenden: gruppträna på lunchen

      MOTION & TRÄNING Har du svårt att få till träningen? En ny studie visar att många inte tränar på grund av tidsbrist eller för att de saknar sällskap. Om du känner igen dig kan den nya träningstrenden vara något för dig.

      Aha!

      Bild: Johnér

      Därför står vågen stilla

      KROPP & HÄLSA Du rör på dig ofta och äter bra mat. Ändå händer det ingenting. Varför?

      Högintensiv träning

      Bild: Moa Alexandersson

      PT-Leila: Träna igenom hela kroppen på bara 10 minuter

      MOTION & TRÄNING Dåligt med tid att träna? Hoppa inte över passet, korta ner det rejält istället! Vardagspuls träningsexpert Leila Söderholm visar hur du kör igenom hela kroppen på bara tio minuter.

      Så här ska du tänka!

      Bild: Gunnar Söderström, Eddie Granlund/Lidingöloppet

      ”Tänk positivt – det avgör om du ska lyckas”

      MOTION & TRÄNING Ska du springa Lidingöloppet eller något annat roligt lopp i helgen? Löparcoachen Gunnar Söderström går igenom de absolut största misstagen du kan göra inför och under ett lopp. Och vad du ska göra istället.

      5 övningar

      Bild: Moa Alexandersson

      PT-Leila: Så tränar du bort din stelhet och ryggsmärta

      MOTION & TRÄNING Skyll inte på åldern! Vardagspuls träningsexpert Leila Söderholm visar fem övningar som verkligen hjälper mot smärta i ländryggen.

      Experten tipsar

      Bild: Johnér och Moa Alexandersson

      Är det farligt att träna om man har träningsvärk?

      MOTION & TRÄNING Personliga tränaren Leila Söderholm ger dig svaren på allt du behöver veta om den där träningsvärken som kan göra så ont.

      Tips och övningar

      Bild: Johnér

      Så tränar du bäst efter din ålder

      MOTION & TRÄNING Beroende på ålder och förutsättningar behöver vi träna på olika sätt. Personliga tränaren Leila Söderholm tipsar om bra träning för dig mellan 15 och 60 plus.

      Träningstips

      Bild: Johnér och ansträngningsastma

      Låt inte din astma hindra dig – så tränar du smart

      MOTION & TRÄNING Andningsproblem när du tränar? Då kan du ha fått ansträngningsastma – och som astmatiker är det extra viktigt att ha bra kondition enligt experten.

      Träningsexperterna tipsar:

      Bild: Johnér

      Kom igång med träningen en gång för alla

      MOTION & TRÄNING Äntligen är det lätt att ge sig ut och träna! Eller? Trots att man planerat det kan det vara svårt att komma igång. Tur då att att det finns massor av inspiration att hämta.

      Springtime-vinnare

      Bild: Privat

      Marina: ”Jag kommer kämpa med sockret hela livet”

      MOTION & TRÄNING Marina Lundmark från Burträsk var en av vinnarna som åkte på träningsresa till Portugal för ett halvår sedan. Tack vare det hittade hon yogan. Men hennes kamp mot sockersuget pågår fortfarande varje dag.

      Felsteg

      Bild: Runkeeper/GIH

      Så fel kan din stegräknare visa

      MOTION & TRÄNING Gått 10 000 steg i dag? Det kan i själva verket innebära att du bara gått 7 000 steg enligt idrottsfysiologen Mikael Mattsson.

      Ny studie

      Bild: Johnér

      Styrketräning gör din hjärna yngre

      MOTION & TRÄNING Att styrketräna under ett års tid kan förynga din hjärna med två år. Det här visar en ny studie där det även framkommer att styrketräning kan förebygga tysta hjärnblödningar.

      PT:n tipsar

      Bild: Johnér

      Bästa löparknepen för dig som vill komma igång

      CHATT & KLIPP Gunnar Söderström, personlig tränare och naprapat, chattade med tittarna om bland annat kolhydratladdning, löparknän och vad man ska tänka på om man börjar löpträna som överviktig.

      20 minuter räcker

      Bild: Leila Söderholm

      Så tränar du effektivt hemma

      MOTION & TRÄNING Svårt att komma igång med träningen? Testa Leilas enkla 20-minutersprogram. Med tre olika svårighetsgrader passar det alla – från nybörjare till mer vältränad.

      Smarta metoden:

      Bild: Johnér Bildbyrå

      Lura dig själv att träna hårdare

      MOTION & TRÄNING Blev det ännu ett pass på gymmet där du inte fick särskilt mycket gjort? Nu har forskare hittat metoden som får dig att orka ta i utan att du själv tänker på det.

      Det var bättre förr

      Bild: SVT

      6 klipp som bevisar att träning var roligare förr

      MOTION & TRÄNING Säg bara "kniiiip" och många av oss får någonting nostalgisk i blicken. För visst var träningen roligare förr? Vardagspuls har samlat några gamla godbitar – från kontorsgympa till 80-talsaerobics.

      Knep & knåp

      Bild: TT

      Så håller du träningskläderna fräscha längre

      MOTION & TRÄNING Känns träningskläderna sura och ofräscha trots att du tvättat dem flera gånger? Var snäll mot dina kläder så håller längre och du slipper köpa nytt. 

      Bild: Johnér Bildbyrå

      Maxa förbränningen med lite sköna dansmoves

      MOTION & TRÄNING Dans är superbra träning som även lyfter humöret. Här är listan på alla härliga skäl att dra till närmaste dansgolv och släppa loss.

      Ta det lugnt

      Bild: Vardagspuls

      7 lata sätt att bränna fett

      KROPP & HÄLSA Hård träning i all ära, men du behöver faktiskt inte ta ut dig helt för att träna i vardagen. Vardagspuls har samlat de bästa sätten att stärka kroppen som du kan göra till en del av din vanliga vardagslunk.

      Träna med hunden

      Bild: Thomas Melen

      Så lägger du upp din träning med en fyrfota kompis

      MOTION & TRÄNING Människans bästa vän – och en fyrfoting som kan motivera dig i toppform. Löpcoachen Thomas Melén berättar vad som gäller för olika hundraser.

      Vardagsträning

      Bild: Leila Söderholm

      Så tränar du effektivt – med en helt vanlig handduk

      BLOGG Med en helt vanlig handduk kan du träna lika bra som på gymmet. Vardagspuls träningsexpert Leila Söderholm visar flera effektiva övningar.

      Vardagsmotion

      Bild: Johnér

      Så påverkas din kropp av en kort promenad – 30 minuter räcker

      MOTION & TRÄNING Ta tillbaka den viktiga vardagsmotionen. Få in i ryggmärgen att ta en promenad. En kort sväng om dagen höjer vardagspulsen mer än ingen alls – och ger många hälsovinster.