Promenad lika bra som jogging Bild: Johnér

Därför är promenad lika bra som att jogga

En lugn promenad räcker

Att promenera är bra för både kropp och knopp. Men visste du att det är lika effektivt som att jogga? Båda minskar nämligen risken för högt blodtryck, diabetes och hjärtsjukdomar lika mycket.

Publicerad 2016-01-15 | Senast ändrad 2017-04-25 | Vardagspuls

Att det finns många hälsovinster med att gå är knappast någon hemlighet. Men att det faktiskt i det långa loppet är lika effektivt som att jogga är något som även verkar förvåna forskarna som studerat just det här.

Det är forskare vid Berkeley-universitet i USA som har följt 150 000 löpare och gångare sedan 1990-talet, skriver Svenska Dagbladet.

Och de har kommit fram till slutsatsen att när de två grupperna bränner lika mycket kalorier så är hälsoeffekterna de samma. Båda minskade risken för högt blodtryck, diabetes och hjärtsjukdomar lika mycket.

Promenad som "mirakelmedicin"

Och när forskare vid Boston-baserade Harvard medical school tittade närmare på olika gener som kan kopplats till fetma och förmågan att gå upp i vikt, så upptäckte de att genernas förmåga att bidra till ökad fettmängd halverades bland de som brukade promenera raskt en timme om dagen. Studien, där 12000 personer ingick, fick till och med USA:s folkhälsomyndighet att kalla promenader för "det närmaste vi kommer en mirakelmedicin", skriver Svenska dagbladet.

Och det bästa av allt för dig som kanske inte gillar att ta i så mycket – du behöver inte ens gå i särskild rask takt för att uppnå hälsovinster. Enligt forskarna räcker det att gå drygt 1 kilometer om dagen i måttlig takt (3-4 kilometer i timmen) för att se en tydlig effekt. Och går du en halvtimme om dagen vinner du massa hälsofördelar!

MER:

30 minuters promenad om dagen halverar risken för hjärtinfarkt

Lev längre – promenera 20 minuter om dagen

Så påverkas du av en kort promenad

Socker

8 hälsovinster med att gå

  • Du minskar sockersuget
  • Risken för bröstcancer minskar
  • Det motverkar risken för ledvärk
  • Du stärker immunförsvaret
  • Det ökar ditt välbefinnande – du känner dig gladare
  • Det får dig att tänka bättre
  • Det minskar risken för benbrott och andra skador
  • Du sover bättre

Källa: Svenska Dagbladet