Leila ger tips om bra promenader Bild: Leila Söderholm

Promenader – skonsam och enkel träning

PT-Leila guidar till effektivare promenader

Det verkar som att promenader är svenskarnas favorit motionsform nummer ett!
Vi går för att träna kroppen, för att uppleva saker och för att ta oss från ett ställe till ett annat. Vi promenerar i de flesta väder och är duktiga på att klä oss rätt.

Publicerad 2017-06-26 | Leila Söderholm

I mitt tycke är promenader en perfekt träningsform eftersom det passar alla och de kan användas på så många olika sätt och syften. För någon så är promenader perfekt som återhämtning och avkoppling. För en annan så kan promenader vara själva grundstommen där personen får all sin motion. Promenader räknas som lågintensiv träning och här finns det studier som visar att en minut av lågintensiv motion ger direkt effekt på blodfetter som påverkar vår hälsa. 

Avstressande och lustfyllt

En av de största vinsterna med promenader är att skaderisken är liten, belastningen på knän, fötter och höfter är mycket mindre än vid löpning. Promenader är väldigt lätt att utföra och kräver minimalt med förberedelse och utrustning. I en tid där vi stressar mer än någonsin så är promenader både avstressande och lustfyllt. Nästan lika bra som att meditera, låt tankarna vandra och blicken riktas ditt den vill, det är nästan meditativt.

Så här kommer du igång med promenader

För att komma igång med powerwalks eller promenader så börja med att lägga in en promenad varannan dag på cirka 30 minuter. Se om det finns möjlighet att mäta hur många steg du går varje dag. Många rör sig inte mer än 4000 – 5000 steg per dag och då behöver antalet steg per dag ökas upp till minst 7000 steg per dag genom att lägga in promenader varannan dag. När varannandags promenaderna har blivit en vana, se om det är möjligt att gå mer i vardagen. Kanske på väg till jobbet, 15 minuter på lunchen eller en sväng på väg hem från jobbet. Då kommer stegräknaren snart vara uppe i 10 000 steg per dag som är det rekommenderade antalet steg.

Att tänka på vid promenader

  • Som alltid är det viktigt att hålla koll på din hållning. Sträck på ryggen, låt axlarna sjunka nedåt och bakåt och sträva efter att hålla nacken rak och blicken rakt framåt.
  • Pendla med armarna och öka farten med hjälp av armsvingen. Lås armbågsleden i cirka 90 graders vinkel. För armbågarna fram och tillbaka vilket hjälper rörelseenergin framåt. 

Intervallträna på promenaden

  • För att förbättra konditionen så krävs det att hjärta och lungor får jobba lite extra. Öka tempot mellan 3 lyktstolpar gå din vanliga takt mellan 5 lyktstolpar för att öka igen mellan 3 stolpar.
  • Gå i uppförsbacke så snabbt du kan. Vänd i toppen av backen och gå långsamt ned. Upprepa 8 gånger.
  • Ta tid, hur lång tid tar din runda? Försök att varje promenad förbättra tiden genom att ta i lite extra.

Lycka till!

Kram/Leila