PT-Leila: 10 riktigt bra anledningar att ta cykeln till jobbet Bild: Leila Söderholm

PT-Leila: 10 riktigt bra anledningar att ta cykeln till jobbet

Har du ingen dusch på jobbet? Orkar du inte ta ut dig fysiskt på morgonen? Även om du tar det lugnt på cykeln får du massor av härliga hälsofördelar, skriver Vardagspuls träningsexpert Leila "PT-Leila" Söderholm.

Publicerad 2017-09-11 | Leila Söderholm

Att träning kan förlänga livet det vet de flesta idag, men trots det kan det vara svårt att få tiden att räcka till. Vilket gör att det prioriteras bort på grund av tidsbrist. Då kan cykelpendling vara lösningen, ta cykeln till jobbet. Det behöver inte ske varje dag, är det långt till jobbet så kanske det går att cykla enkel väg och ta bussen hem. Dagen därpå startar med bussen till jobbet och cykling hem.

Personer som tar cykeln till jobbet förbättrar sin hälsa oerhört. Det visar en studie som publicerats i British Medical Journal. 250 000 personer följdes under fem års tid. Forskarna upptäckte att de som cyklar till arbetet minskar risken att dö i förtid med 41 procent. Cykling förebygger hjärt-och kärl sjukdomar som är en av de största dödsorsakerna hos både män och kvinnor. Risken att drabbas minskade med hela 46 procent.

Ingen dusch? Fincykla!

Många företag överväger att jobba med personalcyklar för att få personalen att använda cykel istället för bil. Som löneförmån får personalen en cykel! Vissa företag har cyklar att låna ut till de anställda så att de väljer att cykla istället för att ta bilen. Det finns många hälsofördelar med att välja cykel framför bil eller andra sittande färdmedel. Finns det inga duschmöjligheter på arbetet? ”Fincykla” då istället, det ger också fantastiska hälsofördelar.

  1. Frisk luft är bara en av parametrarna, det finns inget friskare och skönare än att komma in efter en cykeltur.
  2. Cykling gör dig glad. Många människor upplever barndomskänslor när de cyklar, vilket gör dig enormt positiv och glädjefylld.
  3. Perfekt motion, som vardagsmotion, ”fincykla” i ett behagligt tempo.
  4. Perfekt motion för pulshöjare och styrka. Du kan cykla i intervaller där du ökar tempot i 30 sekunder och cyklar supersnabbt för att sakta ner i 1 minut.
  5. Ingen parkering, inga avgifter, inga avgaser eller elektricitet går åt. Bara du och din cykel.
  6. Du ökar din förbränning.
  7. Hjärnan lugnar ner sig och stressen sjunker.
  8. Du behöver inte stressa iväg och träna utan det blir gjort på samma tid som det tar att resa till jobbet.
  9. Cykling förebygger hjärt-och kärl sjukdomar.
  10. Cykling förebygger cancer.

Självklart är motion i alla former nyttigt och ger samma effekt som cykling. Att cykelpendla kan vara just lösningen att få in motion i vardagen på ett bra sätt utan att behöva lägga en massa extra tid.