Bild:

PT-Leila: 5 stora träningstrender år 2017

Vardagspuls träningsexpert Leila Söderholm har ringat in några stora trender inom träning som vi kommer att se under det nya året.

Publicerad 2017-01-02 | Senast ändrad 2017-01-24 | Leila Söderholm

God fortsättning önskar jag er alla! Det är alltid en skön känsla att börja om på nytt, det i sig skapar motivation och genom att ett nytt år känns som ett rent outforskat blad så kan vi rita en helt ny karta och bestämma från början hur vi vill att året ska bli.

Nyårslöften är bra på många sätt, de har bara en tendens att bli lite för stora förändringar som är svåra att hålla i över tid. Ge dig själv ett livslöfte och fundera på vad det är du vill ska förändras under året. Gör inte allt på en gång utan ta en vana i taget. Lägg gärna till bra nya vanor istället för att ta bort alla dina ovanor. När du satt en ny bra vana så kan du plocka bort eller ännu hellre byta ut en ovana.

Jag har tittat lite på vad vi kan förvänta oss på träningshimlen under 2017 och ser att det blir enklare att hitta träning som inte kräver ett gym. Vi använder kroppen mer allsidigt och jobbar på styrka, rörlighet och kondition i en och samma övning.

5 stora träningstrender år 2017

  1. Fortsätter att sikta in sig på träning utan redskap där vi använder den egna kroppen som vikt. Armhävningar, benböj och situps i all ära men nu är fokus mer på att vi ska använda kroppen som ett djur, krypa lågt ner som ett lejon för att öka rörlighet och styrka i hela kroppen, hoppa som en groda för explosivitet och balansera som en fågel för att stärka leder och bålmuskulatur.
  2. Träning via olika Sajter, Kurser på nätet, och Youtube kommer att växa ännu mer under 2017, det går i princip att hitta all träning online idag. Vilket ökar flexibiliteten i vardagen och möjligheten att utnyttja tiden till träning när du ändå är hemma.
  3. Utbildningar inom träning, många inser att de vill lär sig mer om träning. Idag finns hur många olika träningsutbildningar som helst i Sverige och en ökning spås komma under nästa år. Istället för att gå till någon som hjälper dig med korrekt träning så känner många att de vill utbilda sig själva för att på djupet ändra sin egen livsstil men också att hjälpa andra.
  4. Träning som medicin. Många sjukdomstillstånd eller problem med smärta kan behandlas och förebyggas genom att addera in motion i vardagen. Dessutom kan symtomen lindras genom daglig rörelse. Trenden för nästa år är att människor och sjukvården ska se hälsa som en helhet och ur ett längre perspektiv där daglig rörelse är lika viktigt som att äta näringsrikt och att sova.
  5. Högintensiv träning är något som fortsätter att öka i popularitet. HIIT högintensiva Intervallpass där vi jobbar med korta intervaller och tidsangiven vila mellan. De är tidseffektiva, enormt effektiva och kan varieras så att det passar de flesta människor. De här passen är mina personliga favorit och jag använder nästan alltid dem i min egen träning, just för att de är korta och ger maximal effekt.