Dips är en övning du kan göra när du känner dig på bättringsvägen menar Leila Söderholm Bild: Moa Alexandersson

Övningarna du kan göra när du är förkyld

Leila Söderholm om att träna när man inte känner sig så kry

Är du som alla andra just nu förkyld? Det slår aldrig fel. När du väl kommit igång med din träning efter semestern och känner att du är igång, då kommer den där förkylningen. Genom att tänka att du vilar dig i form så att du kommer tillbaka ännu starkare, då har du kommit långt skriver Vardagspuls träningsexpert Leila Söderholm.

Publicerad 2017-02-21 | Senast ändrad 2017-09-21 | Leila Söderholm

Förkylningar sätter ofta käppar i hjulen för oss vad gäller träning och aktivitet. Vad som faktiskt krävs vid en rejäl förkylning är vila, mycket vätska och näringsrik mat.

Några bra tips att ta till när du är som sjukast är att ta en dusch, borsta tänderna och fräscha till dig. Att piffa till sig gör en enorm skillnad för sjukdomskänslan, det tycker i alla fall jag. Men det går faktiskt att göra vissa träningsövningar – även om du är sjuk.

Ge kroppen extra kärlek

Det finns inget som säger att du inte får röra dig alls, tvärtom kan du kanske passa på att stretcha igenom kroppen, något du kanske inte prioriterar annars. Har du ont i någon muskel eller led? Ge det området lite extra kärlek nu när du är lite krasslig. Finns det någon enkel rehabiliteringsövning du borde göra ofta? Gör den ofta när du är sjuk.

Ta en lugn promenad

Har du ingen feber så kan en skön promenad i ett lugnt tempo ge dig mer energi och få dig att piggna till. Frisk luft, natur och rörelse gör underverk för hjärnan och sprider sig vidare till kroppen genom olika hormoner.

Knipövningar

Knipövningar är otroligt viktigt för kvinnor men också för män, vi har alla nytta av att träna våra knipmuskler. Sätt dig med fötterna i golvet och rak överkropp. Tänk dig att du är kissnödig men försöker hålla dig genom att lyfta urinvägstrakten uppåt med hjälp av dina muskler. Där har du själva knipet! Nu kan du träna med korta små lyft eller långa som du håller länge, garanterat helt okej övningar att göra när du är sjuk.

3 effektiva övningar som inte höjer pulsen

När du känner att du är på väg tillbaka men inte vågar träna ännu. Då kan du göra några enkla övningar som inte höjer pulsen nämnvärt. Lugnt och stilla i din egen takt, där du fokuserar på att koppla på hela kroppen, magen, ryggen, rumpan och så vidare.

Rumplyft med hälpress

Placera armbågarna på en stol och ställ dig i en rak planka med tårna i golvet. Böj upp knäet i 90 graders vinkel, gör en spark upp mot taket och knip med rumpan samtidigt. Känn att du hittar sätesmusklerna och håller din kropp rak genom att spänna bålen. Upprepa 10 x 3.

Dips

Sätt händerna axelbrett på kanten av stolen. Sträva efter att ha rumpan nära stolen genom hela rörelsen. Sänk dig ned genom att böja armarna 90 grader. För kroppen långsamt upp och ned genom att böja och sträcka armarna. Upprepa 10 x 3.

Draken med boll

Ställ dig på ett ben med bollen i utsträckta raka armar, ditt bakre ben sträcks bakåt. Försök att hitta magen och att hålla höften och kroppen så rak som möjligt. Fäll dig tillbaka till startposition och upprepa med det andra benet. Tänk på att göra övningen långsamt. Upprepa 10x3. Om du inte har någon pilatesboll så fungerar det lika bra med att ta en låda eller kanske en hög tidningar som du har hemma.