PT-Leila visar hur du tar till vara på hösten och tränar utomhus. Bild: Moa Alexandersson

PT-Leila: Bli höstlycklig med utomhusträning

Mota hösttröttheten med träning! Vardagspuls träningsexpert Leila Söderholm visar tre sköna övningar som passar utmärkt att göra ute i friska luften.

Publicerad 2016-10-03 | Senast ändrad 2017-09-27 | Leila Söderholm

Nu är hösten här och mer än tolv miljoner människor i norra Europa drabbas vintertid av så kallad säsongsbunden depression. Då gäller det att planera framåt och boka in nya roliga saker, en härlig middag med vänner, ett teaterbesök, prova en ny träningsform, helt enkelt blicka framåt och få saker att längta till. Under sommaren så är vi ute mer och rör på oss enklare än vad vi gör de andra årstiderna. Försök att hålla i dina härliga vanor. Börja helgen med en långpromenad varje morgon och avsluta med en härlig frukost.

Gör det till en vana att gå ut på lunchen och ta en promenad andas in den klara luften och se hur vackert omgivningen förändras när den klär sig i sin höstskrud. Att vara ute så mycket som möjligt under hösten och vintern är väldigt viktigt för vårt välmående. Ta dig ut på lunchen och ta en liten promenad, har du bara fem minuter över, perfekt då tar du fem minuter!

Dagsljuset reglerar halten av hormonet melantonin som i sin tur reglerar vår sömn. Låt hösten och vinter bli ett startskott för dina nya sovrutiner, det har visat sig när man undersökt våra sovvanor att de flesta människor skulle vilja sova mer än de gör. När du sover repareras cellerna och nya bildas, hjärnan bearbetar dagens intryck och immunförsvaret återhämtar sig. Att sömnen är livsviktig det visste du nog men att det är som att lämna in kroppen på verkstaden är för många en nyhet.

Satsa på att göra det extra mysigt i vardagen och gör det till en vana att alltid äta frukost och middag med levande ljus. Köp lite vackra blommor och gör det vackert hemma. Njut av din vardag istället för att se den som en sträcka till nästa semester.

Rör på dig så mycket du kan, gå ut och träna så att du får möjlighet att få dagsljus. Varför inte bara använda kroppen som vikt eller gör som jag på övningarna nedan lånar barnens fotboll.

Upprepa efter varandra i 3 varv!

Magövning

Ligg på rygg med 90 graders böj i knäleden. Tänk att dina underben ska vara som ett bord. Utan att röra benen så gör du en situp och lägger bollen på underbenen. Låt den ligga kvar på smalbenen och sänk överkroppen med armarna rakt bakåt. Lyft dig upp igen, hämta bollen och ta med bollen ner med raka armar.

Upprepa övningen 14 gånger.

Utfall

Koppla på större delen av kroppen genom att hålla i bollen med rak arm upp mot himlen. Nu gör du ett utfall genom att ta ett kliv framåt och sänka det bakre knät ner mot marken. Pressa dig upp till stående igen och tricket här är att balanser och behålla bollen i handen, för att bollen ska ligga kvar så måste bålen vara med och jobba.

Upprepa 10 Utfall per ben.

Armhävning

Ställ dig i armhävningsposition med ena handen på bollen. Gör en armhävning och när du pressar dig upp så rullar du över bollen till den andra sidan.

Den här övningen kan du göra både på knä och på fötter.

Upprepa 10 gånger.