PT-Leila: SÅ masserar du dina triggerpunkter Bild: Moa Alexandersson

PT-Leila: Så masserar du själv dina triggerpunkter

Slipp smärta och stelhet – med hjälp av en vanlig tennisboll

Har du ont och är stel i musklerna? Då kan det hjälpa att massera dina triggerpunkter. Vardagspuls träningsexpert Leila Söderholm lär dig allt du behöver veta för att sätta igång.

Publicerad 2017-08-03 | Leila Söderholm

Triggerpunkter ställer kan ställa till med smärta både där den sitter men också i andra muskler.

De är svåra att massera och att komma åt själv. Faktum är att genom att massera triggerpunkterna så mjukas de upp och cirkulationen ökar i området. Passa på om du fortfarande är ledig och massera dig varje dag så att du kommer tillbaka till arbetet utan spända och hårda muskler.

Vad är då triggerpunkter? I en muskel finns muskelfibrer och i dem finns små blodkärl. När en muskel arbetar oavbrutet och inte vilar eller tappar förmågan att slappna av. Då kan vissa områden helt tappa cirkulation och skapa en triggerpunkt som kan stråla ut smärta i andra muskler eller som upplevs som en stenhård liten kula i muskeln. Muskeln tappar enkel förmågan att slappna av.

Känn igenom dina muskler

De flesta vet var triggerpunkterna sitter eftersom naturen gör att vi vill massera dem. Känn igenom dina muskler och känn efter om det finns en punkt som ömmar, det kan då vara en triggerpunkt.

Med en vanlig tennisboll så går det alldeles utmärkt att massera triggerpunkter. Jag gillar att stå utomhus och massera ryggen på sommaren. Det går självklart alldeles utmärkt att göra det inomhus också.

Luta dig mot en vägg och placera bollen mellan dig rygg och väggen. Massera genom att förflytta dig i sidled eller upp och ner. När du hittar en punkt så lägg extra tryck där i cirka 40 sekunder och massera sen över punkten hårt 20 gånger.

 

Om din boll åker iväg så lägg den i en lång strumpa som då håller för att få bollen att ligga kvar.

Vill du jobba med triggerpunkter i benen eller rumpan så ligger du ner och gör på samma sätt.

Kram /Leila