Leila Söderholm Bild: Leila Söderholm

PT-Leila peppar till nystart efter semestern

Veckoschemat som peppar dig till bättre rutiner

Har du tappat allt vad rutiner heter under sommaren? Struntat i träningen och i stället ägnat kvällarna åt att grilla och vara uppe alldeles för sent? Ingen fara! Hösten kan betyda en nystart där du hittar tillbaka till gamla, eller får helt nya, hälsosamma rutiner! Här ger Leila Söderholm några kloka råd.

Publicerad 2017-08-15 | Leila Söderholm

Efter semestern känns det kanske lite motigt att komma in i sina vanliga rutiner igen. Kanske kan det hjälpa oss att tänka annorlunda? En ny underbar höst att se framemot där varje dag är ett oskrivet blad? Här finns chans att göra saker annorlunda och möjlighet att rätta till det som inte blev så bra förra hösten. Gör ett personligt bokslut och utvärdera vad som inte gick som förväntat förra hösten. Se om det finns något att lära och kanske att göra annorlunda denna höst. Vilka fallgropar fanns det? Vad gjorde att du hamnade i gropen? Eller var det så att allt gick din väg? Omfamna och njut av den känslan. 

Skriv ett schema

vanor överhuvudtaget är att göra veckobeting. Jag planerar min träning och ibland också mitt matintag i veckoscheman. Det kan låta konstigt men om du vet vad som förväntas av dig då är det lättare att utföra. Även om det är du själv som skriver ned ett schema så är chansen större att det blir av när man planerar. 

Se livet i veckor

Det är viktigt att vara hård mot sig själv och om du missar ett planerat pass så måste det tas igen innan söndag kväll. Det vill säga om veckan har strandat redan på tisdagen, med missade pass och konstiga rutiner. Då jobbar du ikapp hela helgen. Det innebär att veckans totala mängd rörelse blev inom ramen du har satt upp som mål. Att se livet i veckor gör det enklare. Det gäller även ätandet, om veckan startar med tre födelsedagsmiddagar i rad och tårta som efterrätt. Då finns alltid möjlighet att röra på sig extra och att dra ner lite på mängden mat och välja lättare alternativ resten av veckan.

Det här kanske inte passar alla men på mig fungerar det utmärkt att tänka i veckor. Se exemplet i mitt schema och gör ditt eget veckoschema som passar dig.

Lycka till!