Leila Söderholm visar armhävningar Bild: Moa Alexandersson

PT-Leila tipsar om bästa armhävningarna

3 olika sätt att göra effektiva övningen på

Armhävningar är en av de mest effektiva träningsövningarna du kan göra! Kanske har du gjort dem så ofta att du tröttnat. Vår PT Leila tipsar här om 4 olika armhävningar som du kan variera mellan!

Publicerad 2017-03-09 | Leila Söderholm

Små ändringar som gör stor skillnad

Det jag vill fokusera på idag är att det går att göra armhävningar på så många olika sätt. Bara genom att flytta dina händer så har du en övning som tar annorlunda, ger mer rörlighet och styrka i handleder, armar och axlar. En av mina egna favoriter är att lägga till en explosiv fas som engagerar våra explosiva muskelfibrer. Våra muskler består av olika typer av muskelfibrer och genom att engagera alla olika typer så blir träningen mer effektiv. 

Går lika bra på knä

Du behöver inte göra armhävningar på tå det går lika bra att göra det på knä och med dessa övningar kan det vara en fördel att börja på knä för att göra träningen säkrare. Känns det för enkelt så är det bara att växla upp till fötterna. 

Armhävning med handsläpp

När du står på knä, så se till att spänna magen och hållkroppen rak som en planka från knäna upp till huvudtoppen. 

Släpp händerna när du befinner dig i botten och pressa dig upp explosivt!

Nu jobbar du med explosiva armhävningar, de är en personlig favorit och perfekta för att bli starkare i dina armhävningar på ett enkelt sätt. 

Diamantarmhävningar

Sätt ihop dina händer så att fingertoppar och tummar möter varandra i formen av en diamant. 
Sänk dig ner med armbågarna strävande bakåt och armarna nära kroppen. Nu har du kopplat in baksida arm ännu mer, det kommer att kännas!

Breda armhävningar

Placera händerna så brett du vågar och sänk kroppen nedåt. Kom ihåg att spänna magen och se om du kan komma djupare för varje gång. 

Sänk dig ned armarna i 90 graders vinkel till bröstet når golvet och pressa dig sedan uppåt igen.

Lycka till med armhävningarna! Kram!